harmonic distortion = pitch shifting?

RiSC

Stamgast
Een tijdje geleden probeerde ik een harmonic distortion patch te maken voor een Eventide. Helaas lukte het me niet, ik denk dat ik de theorie nog niet helemaal snap.

In hoeverre komt harmonic distortion overeen met pitch-shifting?

dit was wat ik dacht:

Als je naar een sinus kijkt van 200hz dan zou de 2nd harmonic 400hz moeten zijn, de 3rd 600hz, de 4th 800hz enz.
Als je die sinus pitch shift dan kan je dus ook die harmonics maken, meng je die met het orginele signaal dan zou je dus distortion hebben.
Alleen wanneer je dit dus met een audiospoor doet dan klinkt het alsof het allemaal gepitch-shift wordt ipv distortie. Wat klopt hier niet aan?

Toffe vraag, maar ik heb daar niet direct een antwoord op. Ik ga er ff over nadenken en deze topic bookmarken :)

Ik vind het ook een toffe vraag.

Maar ik krijg er ook een raar gevoel bij:
Ik vind Eventides namelijk erg gelikte / brave machines.
En zou om die reden er niet direct eentje gebruiken om distortion mee te maken.

Harmonic distortion is toch een type exciter?

Ik gebruik de H8000fw, deze heeft een functie die de verschillende harmonics van een geluid kan outputten die kan je gebruiken als je je eigen programma's bouwt.
Er zitten trouwens wel een hele hoop distortion/fuzz programma's op (ik denk dat die gemaakt zijn voor de gitaristen), er zitten ook een aantal distortion/fuzz functie's in die aangeroepen worden in die programma's, dat doen ze dus niet met die harmonics functie.

nee het toevoegen van harmonischen maakt geen distortion.
als je bij sinussen harmonischen toevoegt doe je gewoon additieve synthese.

...en als je nou zoveel harmonischen bij elkaar optelt dat er een grote brij aan golven ontstaat?
een soort FM distortion?

deze heeft een functie die de verschillende harmonics van een geluid kan outputten
Kan je deze patch even in Vsig posten? Normaal gebeurt distortie door hard-softclipping of polynominale wiskunde. Ik zou graag weten welk algoritme ze precies gebruiken.

Harmonic distortion kan ook inhouden dat de bestaande harmonischen ontleed worden en per stuk gepitcht worden of niet.

Op deze manier creƫer je dus een heel nieuw geluid uit een bestaand geluid, omdat de harmonischen iets laten klinken zoals het klinkt.

Om dit te realiseren wordt de [ame="http://nl.wikipedia.org/wiki/Fast_Fourier_transform"]fft techniek gebruikt. Ik heb dit wel eens gehoord en het is echt gaaf. Je herkent ineens (behalve de envelope) helemaal niets meer terug van de klankeigenschappen van het originele geluid!

Ik denk dat het probleem ligt dat je in de vraagstelling een sinus als uitgangspunt hebt. Als je de sinus gaat softclippen dan krijg je 3e, 5e enz. harmonischen. Dit kun je inderdaad namaken door je oorspronkelijk signaal te transponeren.
Neem je een zaagtand van 100 Hz, dan krijg je bij softclipping ook de 3e, 5e enz harmonische benadrukt, (300Hz, 500, Hz, 700Hz 900 Hz), Maar bij transpositie, wordt de harmonische inhoud volledig anders: een zaagtand van 100 Hz + een zaagtand van 300 Hz geeft benadrukking op uiteraard 300 Hz (3e harmonische van bronsignaal) + benadrukking op 600 Hz (6e harmonische van bronsignaal)+ 900Hz. enz...

Softclipping tov additief (3 zaagtanden)
100 300 500 700 900 1200
100 300 500 600 900 1000 1200

En dan hebben we het nog niet over de amplitudes.

psycho akoestisch worden al die frequenties door ons brein uiteindelijk allemaal weer op 1 hoop gegooid lijkt me, dus weinig pitch shifting, meer klankkleur shifting

psycho akoestisch worden al die frequenties door ons brein uiteindelijk allemaal weer op 1 hoop gegooid lijkt me, dus weinig pitch shifting, meer klankkleur shifting

Als dat het geval is dan is jouw nickname ook niet echt relevant meer :D

Vergelijkbare discussies

Back