Nordlead 3 als masterkey

axn

Ouwe rot
overleden lid
Het zal waarschijnlijk een simpele oplossing hebben,
Maar ik kom er niet uit, kan het ook niet vinden in beide handleidingen.
Ik zit met het volgende;

Mijn setup; cubase 5, virus ti snow, nordlead 3.

Heb sinds kort de NL3, en die wil ik ook als masterkeyboard gaan gebruiken.
Ik gebruik de virus ti als geluidskaart, dus de NL3 gaat in de input van de virus.

Alles werkt prima zo in cubase, alleen als ik nu andere (softsynth, of bijv de virus control) kanalen wil aansturen, dan hoor ik ook het geluid van de NL3 zelf er door heen.

Ik kan dit oplossen door, of de output kabels er telkens uit te trekken,
Of de input thru, uit te zetten op de virus, maar dat kan geen oplossing zijn.

Of kan dit eigenlijk niet?

Ruikt naar een Midi loopje.
Maar als je de thru wilt behouden, waarom draai je de MasterLevel dan niet geheel naar links (=Uit)?

Wout

heb je de lead3 wel op local off staan? of snap ik je probleem gewoon niet...? :-/

heb je de lead3 wel op local off staan? of snap ik je probleem gewoon niet...? :-/
Ik ga eens kijken wat dat precies doet.

Waar ik nu ook nog tegenaanloop: ik wou de nord sound manager/librarian downloaden, alleen nu zie ik dat die er alleen voor windows is... ik werk met een mac.

Iemand een idee of er ook een nord sound manager bestaat voor de mac?

Hmm.. dan zal ik bootcamp moeten instellen op de mac... helaas.

Ik ga eens kijken wat dat precies doet.

Je moet je toetsenbord los zien van de daadwerkelijke geluidsbron. Als je een toets indrukt wordt er een signaal verstuurd naar de "engine" - het deel van je Nord dat geluid maakt. Tegelijkertijd gaat er een signaal naar de MIDI output toe.

Als je 'm op je computer hebt en de output zit aan de MIDI input van de computer, en de input zit aan de MIDI output van de computer, dan is er een lus. Het eerste signaal gaat dan naar de engine, vervolgens ook naar de computer, en dan komt 't gelijk weer terug. Als je polyfonie gehalveerd wordt en het geluid klinkt een beetje raar - MIDI Local op OFF zetten lost dat op (het signaal gaat dan alleen door je MIDI out en de engine reageert alleen op MIDI in).

Iemand een idee of er ook een nord sound manager bestaat voor de mac?
In plaats van Bootcamp, kijk eens of Parallels een optie is. Dan hoef je tenminste niet elke keer uit OS X om geluiden te managen.

Super, heel erg bedankt voor de verhelderende antwoorden :)
Ga het zo direct uit proberen.

... Als je 'm op je computer hebt en de output zit aan de MIDI input van de computer, en de input zit aan de MIDI output van de computer, dan is er een lus. Het eerste signaal gaat dan naar de engine, vervolgens ook naar de computer, en dan komt 't gelijk weer terug. Als je polyfonie gehalveerd wordt en het geluid klinkt een beetje raar - MIDI Local op OFF zetten lost dat op (het signaal gaat dan alleen door je MIDI out en de engine reageert alleen op MIDI in).
Midi Local off heeft wel effect op de voices van de NordLead3, maar dat geluid wil axn nu juist niet gebruiken. Het is altijd handig om de Local uit te zetten als je met Midi werkt, tenminste, als het niet je controller is. In ieder geval geeft het Panel geen parameters meer door, dus alle knoppen zijn onbruikbaar.
Ik denk dat je in CuBase even moet zoeken naar het Midi Filter, waar je dan de Midi Through moet uitzetten, meestal juist activeren, want het is een filter dat z'n werk moet gaan doen. Midi Through Filter on houdt alle Midi informatie tegen, maar ik zit nu niet achter de Midi computer en kan niet controleren of er dan wel naar andere synths wordt doorgestuurd... (Ik ben bang van niet, dus...) Zelf heb ik voor dit probleem een Midi Through box, die ik dan kan routen.

Wout

Midi Local off heeft wel effect op de voices van de NordLead3, maar dat geluid wil axn nu juist niet gebruiken. Het is altijd handig om de Local uit te zetten als je met Midi werkt, tenminste, als het niet je controller is. In ieder geval geeft het Panel geen parameters meer door, dus alle knoppen zijn onbruikbaar.
Ik denk dat je in CuBase even moet zoeken naar het Midi Filter, waar je dan de Midi Through moet uitzetten, meestal juist activeren, want het is een filter dat z'n werk moet gaan doen. Midi Through Filter on houdt alle Midi informatie tegen, maar ik zit nu niet achter de Midi computer en kan niet controleren of er dan wel naar andere synths wordt doorgestuurd... (Ik ben bang van niet, dus...) Zelf heb ik voor dit probleem een Midi Through box, die ik dan kan routen.

Wout

Klopt helemaal, it's completely THROUGH my friend;-)! Of was het toch een midi-thru kastje misschien?

... Of was het toch een midi-thru kastje misschien?
Kan heel goed. Sommige Midi kastjes hebben een Midi Through knop, bijvoorbeeld de MidiMan 2x2. Deze knopjes worden soms wel eens omgzet met rare gevolgen, zoals vreemde echo's :)

Wout

Kan heel goed. Sommige Midi kastjes hebben een Midi Through knop, bijvoorbeeld de MidiMan 2x2. Deze knopjes worden soms wel eens omgzet met rare gevolgen, zoals vreemde echo's :)

Wout
Was meer een slechte woordgrap op jouw spelling van het woord midi-thru (midi-through)
Maar klopt...wel grappig vind ik dat heel veel mensen toch na al die jaren problemen hebben met het begrijpen van midi. Hele generaties zijn inmiddels opgegroeid met alles in the box en audio. Lijkt wel langzaam een midi-revival, leuk man!

Was meer een slechte woordgrap op jouw spelling van het woord midi-thru (midi-through)
Through en thru hebben dezelfde betekenis en toen het geïntroduceerd werd was through (doorgeven, passeren) de term, toch? De lemmata is nog steeds through, ook voor thro en thru. True is toch wel weer iets anders, dus sorry dat ik het niet meteen begreep...
Maar klopt...wel grappig vind ik dat heel veel mensen toch na al die jaren problemen hebben met het begrijpen van midi. Hele generaties zijn inmiddels opgegroeid met alles in the box en audio. Lijkt wel langzaam een midi-revival, leuk man!
Het is gewoon een nieuwe generatie en Midi is natuurlijk nooit echt weggeweest. Al die nieuwere systemen hebben het nooit echt gehaald. Leve Dave Smith :D

Wout

Ik denk dat thru gekozen is omdat je dan woordlengtes van 2-3-4 (in, out, thru) hebt, en omdat je minder kans hebt op spelfouten op de silkscreening.

MIDI-revival of niet, op het moment dat er meer dan 3 apparaten in een daisy-chain zitten zeg ik ook liever - dan maar een patchbay en/of 8x8.

Back