configuratie stabiel systeem gezocht - Core i7 + UAD-1 + UAD-2 - welk mobo?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

ROGUE85

@wearerogue85
Aangezien ik met mijn huidige AMD-based configuratie (zie ook deze thread) mijn UAD-kaarten niet aan de praat krijg, denk ik eraan om over te gaan op een Intel-systeem.

Ik ben het vertrouwen beetje kwijt in AMD (vorige systeem, Opteron-based, draaide weliswaar goed) én ik hoor / lees positieve dingen over de Core i7 processoren i.c.m. Cubase.

Mijn eisen liggen niet zo hoog qua processorsnelheid, in feite draaide mijn vorige systeem vlot (2 x 2.2 GHz), dus het instapmodel (Core i7 920) zou ruim voldoen.

Zijn er mensen met deze processor(reeks) die i.c.m. met UAD een stabiel draaiend systeem hebben? Welk moederbord gebruiken jullie zelf? Graag wat configuraties en ervaringen! Ik had wel al begrepen dat de moederborden aan de vrij dure kant zijn? (> € 150)

Mijn systeem is een p5q, met q9550 quadcore, 4gb. Ik ben erg, erg tevreden over de prestaties, en het is ook nog redelijk betaalbaar ook tov de i7.

Ik draai de Intel Core i7,920 met 3072MB, DDR3 geheugen op een msi x58 platinum met een uad1 en uad2 kaart. Werkt als een (techno)trein :biertje:

In de PC configuratie thread heb ik mijn i7 configuratie staan (obv Gigabyte EX58-UD4p moederboard, wat vaker wordt toegepast door professionele DAW builders), waar ik erg tevreden over ben. Maar ook daar geldt: goed in de BIOS tunen voor je het beste resultaat bereikt m.n. rondom DPC latency.

Overigens heb ik (nog?) geen UAD, dus daar kan ik je niet helpen...

Super Tactic en Raph, dat geeft me weer moed! ;)

Hanz, ook mijn BIOS heb ik mooi ingesteld (alle onnodige onboard apparaten uitgeschakeld, Cool 'n Quiet toestanden, ...) maar het werkt nog altijd niet. Heb het opgegeven en zie het als kinderziekte van een zeer recent moederbord i.c.m. niet zo recente hardware...

hier een Q9550 in combinatie met ASUS P5Q Pro, werkt perfect voor C5
wil ook wel naar i7 maar hoor dat er nog steeds multithreathing issues zijn metde i7 icm Cubase en je dus multiprocessing uit moet zetten. als dat zo is ben je met een Q9550 beter af totdat dit is opgelost

Had ik iets van gelezen ja, Raphie, maar is dat dan voor Cubase 5 of hoe?
En hoeverre is dat uitschakelen dan nadelig voor het multithreadgebeuren?

Tja, Cubase... als je daar op moet wachten... hebben ze de issues met multiprocessing uberhaupt al eens een keertje erkend? (er wordt namelijk al even over gesproken op cubase.net - eerst zou het onzin zijn, tot iemand kwam aandragen met vergelijkings benchmarks met Reaper... :P)

Overigens zou ik daar de aanschaf van een i7 niet voor uitstellen / afstellen. Een i7 geeft enorme performance voordelen met low latency instellingen (met name door de enorm verhoogde memory bandwidth), en ik zou daar niet weer een paar jaar met een 'oude' processor gaan klooien (los van het feit dat een Q9550 ook goeie performance biedt, de meerprijs van een i7 is relatief klein). De i7 is ook de eerste processor waar hyperthreading eens daadwerkelijk een keertje voordeel biedt, in het algemeen dan...

Maar goed, op Cubase 4 bestonden ook al genoemde multiprocessing issues, die er volgens mij alleen op neerkwamen dat je niet het uiterste uit je CPU kon halen. Daarvoor zou ik multiprocessing niet uitzetten. Als er issues zijn bijgekomen die de situatie erger maken, hoor ik het graag.

Even gekeken bij Steinberg, kom ik dit tegen. Heel jammer, weer, Steinberg... :frons:

The same applies to the new Intel i7 ("Nehalem") processors that also feature Hyper-Threading. We are currently investigating using an Intel i7 on both PC systems and the latest Mac Pro models with HT enabled in conjunction with our sequencers. As long as our tests are still ongoing, we recommend turning off Hyper-Threading in the BIOS on PC systems. As this is not possible on the latest Mac Pro systems, we cannot recommend using those systems until further notice.

Als dit ook zou gelden voor C4, ik heb in ieder geval geen last met instabiliteit o.i.d.

Laatst gewijzigd:
Tja, Cubase... als je daar op moet wachten... hebben ze de issues met multiprocessing uberhaupt al eens een keertje erkend? (er wordt namelijk al even over gesproken op cubase.net - eerst zou het onzin zijn, tot iemand kwam aandragen met vergelijkings benchmarks met Reaper... :P)

Overigens zou ik daar de aanschaf van een i7 niet voor uitstellen / afstellen. Een i7 geeft enorme performance voordelen met low latency instellingen (met name door de enorm verhoogde memory bandwidth), en ik zou daar niet weer een paar jaar met een 'oude' processor gaan klooien (los van het feit dat een Q9550 ook goeie performance biedt, de meerprijs van een i7 is relatief klein). De i7 is ook de eerste processor waar hyperthreading eens daadwerkelijk een keertje voordeel biedt.

Maar goed, op Cubase 4 bestonden ook al genoemde multiprocessing issues, die er volgens mij alleen op neerkwamen dat je niet het uiterste uit je CPU kon halen. Daarvoor zou ik multiprocessing niet uitzetten. Als er issues zijn bijgekomen die de situatie erger maken, hoor ik het graag.

Weet je nog deze thread, Hanz?
Ik bleek hier met updates 4.5.2 minder last van te hebben... dus ik vond het wel vrij goed draaien.

Met die UAD-kaarten krijg ik toch nooit m'n CPU outmaxed. Om een beetje toekomstgericht te kopen, lijkt mij zo'n i7 wel wat... Wat draai jij voor DAW / tracker, Raph?

Ohja, ik meende (kan ook verkeerd zijn) dat HT altijd best uitgeschakeld werd bij audio-toepassingen, hoe zit dat tegenwoordig?

Tja, niet om te zeggen 'told you so' (want rond die tijd zat ik ook nog op een AMD config), maar dat is wel weer het verhaal waarom ik weer eens voor mezelf heb herbevestigd dat je DAW's op Intel bouwt.

Het is ook altijd het zelfde, in theorie moet het allemaal mooi lopen, het is leuk voor de overclockers omdat je vaak prachtige rendementen ziet (zolang je niet verder wilt dan het opstartscherm... :P) en fijn voor de mensen die op budget zitten en MS Office draaien, maar in de praktijk loop je met een DAW dan toch weer tegen stomme dingen aan.
Mij niet meer gezien...

(helaas loop je dan weer tegen problemen in je DAW software op -de wet van behoud van ellende-, maar dan ligt het tenminste niet aan je processor en kan je dan nog eens proberen uit te wijken naar een ander pakket... of je wacht op de bugfix of de 'upgrade' naar volgende versie... ;))

Over hyperthreading in het algemeen: HT op de P4 zuigt ontzettend, maar op de i7 schijnt Intel ongeveer een complete herimplementatie te hebben gedaan. Het rendement van HT op i7 komt in benchmarks in ieder geval duidelijk gunstig naar voren.

Op i7 moet je wel een aantal dingen uitschakelen, maar dat gaat dan om (uit m'n hoofd):
-CPU Enhanced Halt (C1E)
-C3/C6/C7 State Support
-CPU EIST Function

Relevant BIOS screen voor de UD4P: http://www.jzelectronic.de/jz2/html/bios-help-ex58-ud4p.php#Advanced CPU Features

Laatst gewijzigd:
Heeft niet perse met AMD te maken want er zijn ook wel Intel mobo's die het niet goed doen met UAD's. (Heb ik ook een keer iets over gepost.)
Zelfs de goede A-merken hebben ook wel eens een zeperd en komen ze ook aanzetten met een rev2, rev3 aanzetten van het type mobo. Enige manier om het af te dekken is niet haantje de voorste zijn en anderen laten testen wat werkt. (Vandaar ook je vraag.)

En hoe meer kaarten je in je systeem hebt van verschillende fabrikanten hoe groter de kans is dat er eentje ervan niet 100% werkt. (Iets wat vaak over het hoofd wordt gezien bij het kopen van nieuwe mobo's of kaarten.)
Waar ik zelf naar kijk is goede passieve koeling en of een kaart allround is (en niet speciaal voor gamers) met een chipset die bekend is.

Mijn vorige configuratie heb ik zelf samengesteld, en werkte wonderwel altijd stabiel (zelfs die CPU-issue deed niets af aan de stabiliteit). Nog nooit iemand gehoord die een DAW had, gebaseerd op een AMD Opteron.

Op dit moment lijkt het me veiliger op een (zoals je zegt) reeds voorgekauwde / voorgeteste configuratie af te gaan (bv. die van Raph), zeker omdat er nu meer variabelen zijn zoals bv. de UAD-kaarten.

Ik ben niet in die mate technisch onderlegd dat ik precies weet hoe en wat bij de nieuwe moederborden (daarom, bedankt Hanz voor de toelichtingen). Als ik dat allemaal wist, had ik wel een winkel of op z'n minst iets anders gestudeerd ;).

Raph, ik veronderstel dat de instellingen die Hanz aangeeft ook te maken zijn op jouw mobo?

Laatst gewijzigd:
Check je DPC latency maar es met en zonder.

Mijn DPC latency met dit programma gechecked

Daarna naar de bios gegaan en aanpassingen gemaakt.
-CPU Enhanced Halt (C1E): kan niet aangepast worden
-C3/C6/C7 State Support: kan ik nergens vinden.
-CPU EIST Function: uitgeschakeld

Het maakt zo goed als geen verschil in de resultaten en beide keren ook het bericht: This machine should be able to handle real-time streaming of audio and/or video data without drop-outs.

Ja, dat zegt-ie al als je 'in de groene zone' zit.
Ik heb gemerkt dat desondanks lager (en constanter) écht beter is, zeker bij hoge systeembelasting bij low(est) latency DAW instellingen. Hoe vertaalt dat zich? Wèg zijn je kraakjes en tikjes, opeens. M'n Fireface kan ik in C4 nu straffeloos op buffer 48 draaien (lager kan-ie helaas niet worden ingesteld...), voor optimalisatie was dat een garantie voor geknetter (en ja, toen zat ik toch al in de groene zone).

Raph, hoe hoog (of laag) is je DPC latency, uiteindelijk? Ik kom tegenwoordig uit op 4-6 microseconden continue.
Ik zie inderdaad dat je genoemde opties op de MSI's niet kan instellen. Geen idee waarom niet, op de Gigabytes wel in ieder geval.

Laatst gewijzigd:
Ik heb eigenlijk nog nooit last gehad van kraakjes en tikjes.

Mijn dpc latency gegevens zijn:
test interval: 976μs
current latency: 8μs
absolute maximum: 21μs

Ik draai overigens mijn fireface met een buffer van 512 omdat ik voornamelijk inside the box werk en zo meer cpu heb

Het werkt als een zonnetje... 'k Heb de configuratie van Raph gebruikt, enorm stabiel ook.
Wel dubbel zo duur uitgekomen als de AMD maar uiteindelijk is het ook veel sneller.

Nu moet ik m'n workflow weer aanpassen aan m'n pc i.p.v. omgekeerd :D.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Vergelijkbare discussies

Back