How to...? Pads

J0sT

d(-_-)b
Ik wil graag weten hoe ik pads kan maken.
Ik had in m'n motif perfecte presets zitten. Maar die heb ik helaas verkocht en er een Nord Electro 2 voor gekocht.
Maar ik mis toch wel die basic padsounds om onder nummers te leggen (vooral live).
Ik heb een MacBook met o.a. FM8, Absynth en Albino 3. Maar de presets hiervan zijn een beetje té en krijg dat niet ongedaan..

Kan iemand me vertellen hoe ik een basic pad maak? Dus niet té ambient, spacend. Stringsachtig. Om 'eronder' te leggen.

Welke waveform en welke filters/effecten?

Alvast bedankt!

Al die softies hebben behoorlijk veel pads hoor. Zit er nou echt niets tussen wat je bevalt?

Nee.
Vaak te spacend.
Zit ff te wroeten naar een voorbeeld..

Zaagtand, klein beetje langzame LFO op de pitch, Low pass filter, beetje resonance, attack op de VCA EG een beetje open, lange decay, sustain, release hoog, plukje delay (500 ms), dotje reverb. dan moet je toch al een heel end zijn.

hele simpele pad is een pwm pad.
gewoon 2 osc pakken. 1 of alle 2 een lfo toewijzen naar de pulswith en die moduleren.
attack wat langzaam zetten voor je filter en amp. en je release lang.

of nog simpeler 1 osc + pwm en een dikke chorus (ala juno60)

hele simpele pad is een pwm pad.
gewoon 2 osc pakken. 1 of alle 2 een lfo toewijzen naar de pulswith en die moduleren.
attack wat langzaam zetten voor je filter en amp. en je release lang.

of nog simpeler 1 osc + pwm en een dikke chorus (ala juno60)

Ok thanks!
Ik ben dus geen held in synthese.
Wat is een pulswitch en en wat pwm?

vinnieqs optie kan ook, deze pad heeft wat meer hoog en de mijne meer laag.

pulswith is de breedte van de pulsgolf bij een pulsgolf. draai er maar eens aan bij een synth dan hoor je meteen wat het doet. de lfo neemt die taak voor je over want als je heel snel wilt moduleren lukt dat niet echt met de hand en je houd je handen vrij voor andere edits :D.

En welke waveform moet ik in de OSC pakken?
Een zaagtand toch?

FM8 en Absynth zou ik nog even laten liggen: pak gewoon Albino maar eens om mee te beginnen.

De preset "Dual JP Layer" in Albino zou een goed startpunt moeten zijn voor wat je wil.

yoozer, weet je ook wat de leuke presets uit de virus TI zijn?
het zijn er zo tering veel dat ik geen zin heb om ze te beluisteren..

Helaas niet, ik heb alleen maar een Virus C. Als je de banks van de C/B in hebt geladen, zoek dan eens naar "Cremoma" of "GinaPad" als je hetzelfde probeert te vinden als de topicstarter.

Wat Albino betreft heb ik hier ook alleen maar de demo geinstalleerd, dus ik heb even door de presets gezapt om iets te vinden dat in de buurt zat. Lijkt me logisch dat de demo presets ook in de volledige versie moeten zitten :).

Ik heb na wat tweaken indd wat fijne pads gemaakt in Albino. Mbv de termen die jullie smeten hierboven.
Thanks voor jullie hulp!

Back