Mooi interieur & redelijke akoestiek?

MaximalFX

Ingeburgerd
Hoi,
Binnenkort ga ik op kamers. Daar zal ik al mijn productiehuiswerk moeten voor de muziekopleiding op de HKU waar ik ben aangenomen; daarom moet mijn kamer uiteraard zo ingericht worden dat het geluid eerlijk weergegeven wordt. Nu vraag ik me af of dat te matchen is met mijn smaak voor interieur; ik heb liever niet een kamer vol opzichtig absorptiemateriaal. Kan ik volstaan met goed gekozen tapijten, gordijnen, meubilair en wat onopvallende akoestische panelen? Bestaat er op akoestisch gebied ook zoiets als 'design', en waar is dat te vinden?

Alvast bedankt.

Hoi,
Binnenkort ga ik op kamers. Daar zal ik al mijn productiehuiswerk moeten voor de muziekopleiding op de HKU waar ik ben aangenomen; daarom moet mijn kamer uiteraard zo ingericht worden dat het geluid eerlijk weergegeven wordt. Nu vraag ik me af of dat te matchen is met mijn smaak voor interieur; ik heb liever niet een kamer vol opzichtig absorptiemateriaal. Kan ik volstaan met goed gekozen tapijten, gordijnen, meubilair en wat onopvallende akoestische panelen? Bestaat er op akoestisch gebied ook zoiets als 'design', en waar is dat te vinden?

Alvast bedankt.

doe zoals ik, check speakers met Room Mode Correction, ik heb de JBL LSR4328P. Deze speaker meten de acoustiek van de kamer dmv een microfoon die je op je mix/speelpositie plaatst en voila automatische aanpassing van frequenties etc. Geen lelijke geluidsisolatie platen aan de muur . Hier is een link JBL

Je hebt ook een kleinere variant.

@Lennox: goede tip, wat zijn je ervaringen ermee?
@Fles: daar zitten wel mooie tussen, en dat is indd wat ik met design bedoelde :) thanks

@Lennox: goede tip, wat zijn je ervaringen ermee?
@Fles: daar zitten wel mooie tussen, en dat is indd wat ik met design bedoelde :) thanks

ik heb er goede ervaringen mee, ik heb namelijk 1 speaker in de hoek en de andere staat zegt maar vrij. Dan heb je zeker een verkeerde balance van frequenties bij de spekaer die in de hoek staat. Nu met RMC klinken ze allebei hetzelfde. Het werkt bij mij goed in iedergeval. Het enige is, als je iets veranderd in je kamer, bijvoorbeeld een stoel of kast, dan moet je alles opnieuw laten meten. Maar ja dat is 5 minuten werk ;)

Room Mode Correction is de laatste 20% in het 80%/20% verhaal, en zeker geen wondermiddel waarmee overige maatregelen overbodig zijn. Maar wel perfect als aanvulling, dus.

Overigens zou ik (als het wat mag kosten) even op de site van RPG kijken, voor een indruk.
http://www.rpginc.com/ voor diffusers, traps/absorbers en resonators. Vaak erg fraai en zeer goed werkend.

Back