Experiment en theorie als twee verschillende contexten? Zelfs wanneer ik het experiment er helemaal buiten zou laten (wat ik een grote didactische blunder zou vinden), dan nog brengt de puur wiskundige theorie, namelijk de Bernoulli-Fourier oplossing van de golfvergelijking, mij op boventonen, knopen en buiken. Volkomen los van elk experiment. Dat is wat ik in de tekst in een historische context presenteer. Maar op de middelbare school kun je dat leerlingen niet verkopen zonder gedegen interactieve computer-experimenten die AANTONEN dat Fourier gelijk heeft, simpelweg door ze die boventonen direct te laten HOREN EN ZIEN en door de snaar te zien bewegen in samenhang met de harmonische bewegingen. Theorie en experiment: boter bij de vis!
Het waren vooral oudere docenten, niet gewend aan het werken met de computer, die dat allemaal wat teveel vonden worden. Volkomen ten onrechte!
Ik heb deze tekst gepost in de discussie over de verklaring van boventonen. Ik heb erbij verteld dat de tekst moeilijk is voor scholieren, maar niet onmogelijk en wellicht dat sommige mensen op het synthforum, bijv. topic-starter, er iets aan hebben.
Als je de tekst rustig doorleest in de tijd die ervoor ingepland staat, kom je een heel eind. Met name docenten wis- en natuurkunde waren er erg enthousiast over om voor zichzelf te lezen en lieten me weten dat ze er veel van hadden opgestoken, juist door de combinatie met de talrijke interactieve computeranimaties in de opdrachten. Ze hadden er wel enkele dagen flink aan moeten doorwerken.
Heb jij dat sinds m'n post vanmiddag ook al gedaan? En met de software gewerkt? Kun jij daar nu al direct zo'n stevig oordeel over geven, terwijl je anderhalf uur geleden nog met de bizarre stelling kwam dat de toon van een getokkelde snaar op een akoestische gitaar een zuivere sinus zou zijn??? (was dan wel benieuwd geweest hoe jij, als je denkt dat een snaartrilling een sinus is, je leerlingen het klankverschil verklaart dat je hoort als je een snaar hetzij in het midden, hetzij vlak bij het uiteinde aantokkelt)