Midiconroller Cubase SX 3

Bathmutz

Ouwe rot
Hallo allemaal,

Hoe kan ik in Cubase Sx 3 m'n schuifknoppen en draaiknoppen van m'n Radium 49 (en binnenkort ook een Nanokontrol) toewijzen aan schuifknoppen en draaiknoppen in Cubase?

In FL studio is dat super simpel, maar in Cubase kom ik er niet uit.

Verder geen midi problemen ofzo, Cubase herkent het apparaat prima.

Het gaat me vooral om de mixer (en eventueel wat effecten) aan te kunnen sturen.

Alvast voor de reacties.

Verdiep je eens in Generic Remote. Staat uitgelegd in de Operation Manual vanaf bladzijde 348.

Ja, daar heb ik me inmiddels in verdiept, maar ik begrijp er echt te weinig van.

Ik ben nu zover dat in de Midi settings m'n NanoKontrol wordt herkent en welke faders en knobs het zijn. Nu weet ik alleen niet hoe die te linken naar een fader of knob in de Cubase mixer.

Ik snap sowieso niet dat ze dat zo moeilijk hebben gemaakt in Cubase.

In FL is het allemaal super simpel.

Ik begrijp er nog steeds erg weinig van.

Iemand hier binnenkort in de buurt van Middelburg? Dan kan iemand het even uitleggen, zou tof zijn.

Misschien komen ze ook meteen muziek voor je componeren. Kom op badmuts! Proberen, klooien, zelf uitvinden. Try&Error. Zoals we het vroeger deden toen er nog geen internet was! Go for it!

Als ik er zelf uit kan komen dan zou ik het hier niet vragen.

Is verder geen luiheid van kom het even voor me doen ofzo.

Iemand die muziek voor me componeert is wel makkelijk inderdaad, goed idee.

Ik weet ook wel dat het lastig is, maar je moet je er gewoon goed in verdiepen, dan lukt het. Een aantal jaren geleden kwam ik er ook niet uit. Dat is me toen op het forum prima uitgelegd door een behulpzaam forumlid. Als je de zoekfunctie gebruikt, zou je die thread zelfs terug moeten kunnen vinden. Met die uitleg kom jij er ook uit, vast en zeker!

Ik weet ook wel dat het lastig is, maar je moet je er gewoon goed in verdiepen, dan lukt het. Een aantal jaren geleden kwam ik er ook niet uit. Dat is me toen op het forum prima uitgelegd door een behulpzaam forumlid. Als je de zoekfunctie gebruikt, zou je die thread zelfs terug moeten kunnen vinden. Met die uitleg kom jij er ook uit, vast en zeker!

Dit traject heb ik trouwens nooit afgerond, want ik ben toen met mijn Behringer BCF gaan werken met Mackie Control (stukje software bij de BCF). Echt geniaal.

Okee, klinkt goed. Enig idee welke naam dat topic had? of welk jaar ongeveer? Ik zit net tussen je berichten te kijken maar dat zijn er nogal wat, haha.

Thanks iig.

Edit: bedoel je deze? https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=44841&highlight=Cubase+Generic+Remote

Wordt daar niet direct veel wijzer van helaas...

In Cubase LE 4 op de Mac werkt het zo:
Device Setup >
Remote Devices > (als er niks staat op "+" linksbovenaan drukken om apparaat toe te voegen)
Selecteer je controller bij MIDI IN en MIDI OUT >
En dan op de gewenste functie klikken > je gewenste knop/fader bewegen > op Learn klikken. Zo wijs je je knoppen toe aan de Faders, Pans, Sends etc.

Staat ook allemaal bij mij in de manual. Meer kan ik niet doen.

Okee, klinkt goed. Enig idee welke naam dat topic had? of welk jaar ongeveer? Ik zit net tussen je berichten te kijken maar dat zijn er nogal wat, haha.

Thanks iig.

Edit: bedoel je deze? https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=44841&highlight=Cubase+Generic+Remote

Wordt daar niet direct veel wijzer van helaas...

Yep, deze is het.
Jammer dat je er niet wijzer van wordt. Nog een keer lezen? En dan lezen+proberen tot het werkt. Niet erg als het niet meteen lukt:engel: Je computer ontploft er niet van hoor.....gewoon.........doen!

het is mogelijk met generic remote, maar het blijft een van de slechtst ontwikkelde onderdelen van cubase
als je live, fruity loops of reason gewend was is dit wel even schrikken...

het is mogelijk met generic remote, maar het blijft een van de slechtst ontwikkelde onderdelen van cubase
als je live, fruity loops of reason gewend was is dit wel even schrikken...

Inderdaad een beetje jammer.. op dat gebied lopen ze toch wel achter... als ik kijk naar pakketten als Sonar gaat dit toch vele male makkelijker

Ik ben het niet met jullie eens dat de generic remote slecht ontwikkeld is. Je wilt niet weten wat voor uitgebreide complexe setups ik met de generic remote heb weten te maken. Je kunt er zowat heel cubase en alle plugins mee besturen.

Het heeft mij ook een hoop tijd, experimenteren en uitpluizen gekost maar het was altijd erg leerzaam, en gaf vooral voldoening als je iets zelf hebt weten op te lossen.

Ik had ooit een setup met 5 verschillende midi controllers die o.a. de mixer, plugins, en scherm-layouts konden besturen!

Gewoon effe een middagje ervoor gaan zitten. Ok, het is wat programmeer werk maar je kunt er ongelooflijk veel mee!

er is ook wel mee te werken, maar die andere DAWs hebben het gebruikersvriendelijker gemaakt vind ik.
dat cubase je generic remote set-up (welke knoppen besturen welke parameters) niet opslaat bij je project is mij een raadsel... of is dat al gefixt?

Weet niet of het met je project wordt opgeslagen maar dat vind ik ook niet zo belangrijk. De instellingen die ik maak hebben betrekking op de besturing van het programma zelf, niet van een bepaald project. Wat wel werkt is dat wanneer je een setup maakt voor een bepaalde plugin, dan wordt deze automatisch gekoppeld aan die plugin wanneer je hem in het project toevoegd. Je hoeft dit dus niet met "de hand" te doen.

Ja, de gebruiksvriendelijkheid is misschien wat omslachtig maar ik vind het geen bezwaar. (weet niet hoe het met recente versies is. Ik draai nog steeds het uiterst stabiele SX3)

Back