Korg ESX-1 of NI Maschine?

Infexxion

Producer
Hey,

ik ben van plan om binnenkort wat hardware te kopen maar moet nog een keuze maken.

Eerst zag ik de EMX staan maar omdat ik voor de Virus TI 2 ga is het synth gedeelte niet echt meer nodig. Dus dan zou ik eerder voor de ESX gaan die meer drum gericht is.

De Maschine heb ik ook gezien en die ziet er handig uit, MIDI-controller + makkelijk met software te combineren... Maaaaaar kwa sound vs ESX?

De sound van Maschine is afhankelijk van je geluidskaart. De performance van Maschine is afhankelijk van je computer. Dat zijn zaken waar je niet aan hoeft te denken als je een ESX-1 koopt. Belangrijk is iig dat je Maschine op je eigen computer uitprobeert en je je van tevoren goed laat informeren over de huidige en de toekomstige mogelijkheden van Maschine.

ik weet uit ervaring dat de ESX erg goed klinkt in combinatie met de ingebouwde buizen. Ik zat zelf ook erg geinteresseerd naar die Maschine te kijken aangezien ik toch graag ergens op wil rammen.

@Lotuz ik zie dat jij er één hebt, is het een dream come true? samples makkelijk editten zoals bv start en lenght in realtime resamplen etc?

ik weet uit ervaring dat de ESX erg goed klinkt in combinatie met de ingebouwde buizen. Ik zat zelf ook erg geinteresseerd naar die Maschine te kijken aangezien ik toch graag ergens op wil rammen.

@Lotuz ik zie dat jij er één hebt, is het een dream come true? samples makkelijk editten zoals bv start en lenght in realtime resamplen etc?

Nee, "a dream come true" wil ik het niet noemen, maar dat kan het wel worden als NI goed naar de gebruikers luistert.

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=106531&page=7

is het niet erg onhandig dat je altijd je computer nodig hebt? Je kan die Maschine niet standalone gebruiken toch?

Nee, wil je mobiel zijn, dan zul je bijvoorbeeld met een laptop moeten werken.

En waar ik het meest voor huiver en wat me dus ook verre heeft gehouden van Maschine, is....NI stopt ooit met de drivers te updaten en tenzij je dan een computer blijft onderhouden met het laatst ondersteunde OS, heb je er vanaf dat moment niets meer aan. Dat is misschien nog ver weg, maar wat als het dan 2e hands wilt verkopen.

Tuurlijk spreekt ook veel voor maschine want de software heeft mogelijkheden die zelfs MPC en MV's uit het water schiet, maar persoonlijk zou ik dan toch kiezen voor een redelijk standaard door het OS native ondersteund drumcontrollertje (MPD, Triggerfinger, padKontrol etc) en een software pakket naar keuze. En dan zit je ook niet vast aan 1 software pakket. Ja, de maschine kan ook als "standaard" midi controller worden gebruikt, maar of je dat wilt voor dat bedrag.

Ik heb er danig bij liggen kwijlen vanaf de eerste video's en vind het nog steeds ubergeil maar op dit moment zou ik zonder aarzelen kiezen voor een ESX (als ik moest kiezen tussen die twee).

(ik hou het bij 1 mpd en 2 padKontrols en watever software m'n vaarwater kruist (alles legaal natuurlijk))

Wel ik zit momenteel met een Quad @ 2.66Ghz en 4GB ram windows vista 32bit dus dat zit nog okee. Maar ik denk dat toch voor de ESX zal gaan. Dan heb ik iets dat niet afhankelijk is van een pc om dan vooral live te gaan.

Wie weet komt die Maschine wel opdagen in de 2de hands en als die in goede banen terecht komt kan ik altijd nog eens kijken of het leuk is om die binnen te halen.

Wat misschien ook leuk is in combinatie met de ESX is een kp3, maar dat is een ander verhaal.

Bedankt voor jullie replies :kroon:

Ik zou ook voor de ESX gaan. En wat betreft die KP3, dat is naar mijn mening echt de beste waar voor je geld sinds Lada. Ik ben helemaal verliefd op de mijne. Je moet hem wel goed leren kennen, en goed nadenken over wat je er allemaal mee kan, maar dan kan je er echt vette dingen mee.

En mocht je ooit nog iets Maschine-ish willen hebben, dan heb ik nog een padKontrol voor je. PM maar even als je interesse hebt.

Wel ik zit momenteel met een Quad @ 2.66Ghz en 4GB ram windows vista 32bit dus dat zit nog okee. Maar ik denk dat toch voor de ESX zal gaan. Dan heb ik iets dat niet afhankelijk is van een pc om dan vooral live te gaan.

Wie weet komt die Maschine wel opdagen in de 2de hands en als die in goede banen terecht komt kan ik altijd nog eens kijken of het leuk is om die binnen te halen.

Wat misschien ook leuk is in combinatie met de ESX is een kp3, maar dat is een ander verhaal.

Bedankt voor jullie replies :kroon:

Houd de ontwikkelingen van Maschine zeker in de gaten. Zodra er een update is, zal ik het Maschine topic weer omhoog schoppen. :P En tot die tijd veel plezier met de ESX-1. 8)

Ondertussen zijn we al een paar weken verder en maandag begin ik met examens op school, dit terzijde maar dat wil ook zeggen dat ik binnen 3 weken een sampler/groovebox ga kopen.

Nu is de vraag wat anders:

ik zie veel de combinatie van ESX-EMX maar in de plaats van die twee de combineren zou ik misschien liever één van die twee combineren met de Maschine, die me toch wel aantrekt.

Dus eerder voor EMX+Maschine gaan of voor ESX+Maschine?

Kwestie dat ik geen twee dingen kopen die elkaar te veel overlappen van functies... Maar is die EMX dan echt nodig als ik een Virus synth in huis haal, of is de relatie tussen EMX en Synth weer zoals appels en peeren?

Op vlak van geluidskaart: Edirol fa-101. trouwens kan ik dat hier allemaal op aansluiten? Ik wil nog effe wachten met een Allen & Heath ZED-14 te kopen...

En hierbij komt dan waarschijnelijk ook nog een KP3

Volgens mij is RSB al druk het weekend aan het vieren.
e030.gif

Kijk eens naar 'n artiest zoals geigercounter.
Met 2 esx kan je een hele live set maken met je eigen geluiden.
Lekker compact en betrouwbaar.

Als ik nou 800 had te besteden deed ik het weliswaar anders maar dat neemt
niet af dat dit echt wel een toffe setup kan zijn.

Pers. als ik van scratch moest beginnen en ik had 800euro zou ik een 606+101 kopen en dan doorsparen voor 'n Juno6/60

Koop gewoon een ESX en een Virus (die Virus kost in mijn ogen echt een vermogen als je met hardware begint, er zijn zat goedkopere alternatieven). Laat de ESX als slave meelopen in een DAW en je hebt een leuk begin.
Je kan ook alleen voor een EMX gaan als je geen andere sequencer hebt. Dan heb je namelijk vijf parts om je Virus aan te sturen. Bij een ESX zijn dat er maar twee.

En Maschine? Dat vind ik gewoon een controller, niet echt hardware. Zelfs Interface was redelijk er kritisch over. De reactie van Lotuz liep ook niet over van enthousiasme.

Op vlak van synth ga ik voor de Virus ti 2 keyboard. Dat ligt vast.
Ik wil daarnaast iets waarmee ik drums kan programmeren. Maar moet ik nu eerst voor een sampler kiezen of een groovebox. Later zou ik met allebij willen werken. En ik wil ook niet per se 2 toestellen kopen die te veel op elkaar lijken.

Lijkt een maschine nu eigenlijk meer op een groovebox of op een sampler?

Back