Korg ESX-1 of NI Maschine?

@ V-Nex

De reden waarom ik voor die synth ga is omdat ik die ook als masterkeyboard wil gebruiken om klassieke arrangementen mee te maken.

Ik heb al gedacht om een motif van yamaha te kopen maar het klassiek gedeelte ga ik enkel met vst doen. Dus ga ik al de instrumenten die in de motif zitten waarschijnlijk niet veel gebruiken. Daarom koop ik liever een goeie synth met genoeg keys en software paketten van symfonische orkesten. De synth zou ik dan kunnen combineren met een groovebox/sampler voor elektronische muziek mee te maken.

Lijkt een maschine nu eigenlijk meer op een groovebox of op een sampler?

Maschine is een combinatie van beide. Aan de ene kant doet hij sterk aan een MPC denken (pads en realtime sequencer), maar aan de andere kant ook weer aan een Electribe (step sequencer en effecten).

Koop gewoon een ESX en een Virus (die Virus kost in mijn ogen echt een vermogen als je met hardware begint, er zijn zat goedkopere alternatieven). Laat de ESX als slave meelopen in een DAW en je hebt een leuk begin.
Je kan ook alleen voor een EMX gaan als je geen andere sequencer hebt. Dan heb je namelijk vijf parts om je Virus aan te sturen. Bij een ESX zijn dat er maar twee.

En Maschine? Dat vind ik gewoon een controller, niet echt hardware. Zelfs Interface was redelijk er kritisch over. De reactie van Lotuz liep ook niet over van enthousiasme.

Oh dat is interessant: dus ik kan de sounds van een synth direct op de parts laten spelen, in de plaats van met de synthsounds re moeten werken die in de korg zitten?

Dan is de emx misschien wel meer iets voor mij...

Mja ik weet op den duur niet wat ik moet kopen.

Maar ik ga ook niet alles in 1 keer kopen... Dus sommige dingen koop ik later misschien wel.

Maschine is een combinatie van beide. Aan de ene kant doet hij sterk aan een MPC denken (pads en realtime sequencer), maar aan de andere kant ook weer aan een Electribe (step sequencer en effecten).

Dus een beetje van beide maar niet evengoed als allebij?
Een soort van jack of all trades.

Dus een beetje van beide maar niet evengoed als allebij?
Een soort van jack of all trades.

Ja en nee. Op bepaalde vlakken is hij minder dan een MPC of Electribe, maar op andere vlakken gaat hij ze weer voorbij door de mogelijkheden die een computer met monitor biedt. Je zal er toch zelf een keertje mee aan de slag moeten gaan om te zien wat Maschine in huis heeft. En sowieso de filmpjes op youtube bekijken.

Ja de filmpjes heb ik allemaal al bekeken en spijtig genoeg zijn er nog niet veel voorbeelden maar meer tutorials. Het is ook nog zo nieuw...
Daarom blijf ik twijfelen, die maschine spreekt mij aan: het werkt anders dan een electribe (die heel tof is) en ik zou ze graag allebij willen hebben.
Maar daarmee heb ik nog geen antwoord welke electribe ik moet kiezen. De esx/emx?

ESX voor eigen samples, EMX voor de ingebouwde geluidjes. ESX heb je meer aan als je al een leuke (virtueel) analoge bak hebt en nog drums zoekt, EMX heb je meer aan als je verder nog niks hebt.

Bedankt voor al jullie reacties!

Ik denk dat ik, zoals een paar weken geleden, voor esx zal gaan.

Wat later ben ik dan van plan om de Maschine in huis te halen. Met deze kan ik dan allerlei geluiden maken met software (werk ik thuis graag mee) die ik dan in de ESX stop en live mee te werk kan gaan. En tegen dan zijn er waarschijnelijk, of hopelijk updates uit gekomen die de gaatjes opvullen :)

Protip: koop nooit een product op basis van wat het ooit mogelijk zou kunnen doen of waarvan jij wilt dat het iets doet; haal het altijd op basis van de bestaande featureset.

Vandaar mijn advies eerder in deze thread.

Protip: koop nooit een product op basis van wat het ooit mogelijk zou kunnen doen of waarvan jij wilt dat het iets doet; haal het altijd op basis van de bestaande featureset.

Een Spectralis bijvoorbeeld?

Oh dat is interessant: dus ik kan de sounds van een synth direct op de parts laten spelen, in de plaats van met de synthsounds re moeten werken die in de korg zitten?

Dan is de emx misschien wel meer iets voor mij...

Mja ik weet op den duur niet wat ik moet kopen.

Maar ik ga ook niet alles in 1 keer kopen... Dus sommige dingen koop ik later misschien wel.

De synth/keyboard parts van de Electribes zijn wel monofoon, en dat is ook zo wanneer je externe synth sequenced (bij mijn weten). Je kan natuurlijk met een ESX wel uw synth samplen en dit in een stretch part spelen. Op de EMX kan je dit laatste uiteraard vergeten.

De synth/keyboard parts van de Electribes zijn wel monofoon, en dat is ook zo wanneer je externe synth sequenced (bij mijn weten). Je kan natuurlijk met een ESX wel uw synth samplen en dit in een stretch part spelen. Op de EMX kan je dit laatste uiteraard vergeten.

Ja, en erg uitgebreid is de sequencer van de Electribes niet. Ik gebruik de ESX vooral om snel een dance pattern te maken.

Back