dode toets/ knopjes werken niet goed

- -

Ouwe rot
Ik heb hier een synthesizer met een dode toets en enkele knopjes werken niet meer zo goed, reageren niet meteen of je moet ze harder of langer indrukken.
Is dit makkelijk te maken? het betreft hier om een Yamaha en Roland synth, wat zijn zoal de kosten als je het naar de reparatiedienst brengt?

Als je nog een beroep kan doen op de garantie, zou ik ook bij de dealer aankloppen.

Anders, misschien gewoon ff opengooien en kijken wat er precies 'fout' zit. Soms is een probleem makkelijk verholpen, veertje vervangen, rubbertje terug op zijn plaats brengen,...

Als het een garantieloos ding is; gewoon openmaken en afstoffen/even kijken wat je met met alcohol kunt doen. Als het een rubber knopje is op blote contactjes (pas op met wisselende contacten ;) ), dan kun je het prima schoonmaken. Geen gevaar zolang je alles behoedzaam doet.

Gewoon even openmaken ja. Vaak kun je veel zelf.
Welke synths zijn het?
Ik heb zelf erg slechte ervaringen met roland op dat gebied (dode toetsen en knoppen).

Wat reparatie betreft: Yamaha heeft een uitstekende servicedienst.
Ik heb ooit een synth bij de lokale synth-boer (in Eindhoven) afgegeven ter reparatie.
Die hebben eerst zelf 6 weken zitten klooien en konden het niet repareren,
stelletje s*kk*ls. Toen hebben ze 'm naar Yamaha opgestuurd: binnen
6 dagen had ik 'm weer terug: helemaal gerepareerd, schoongemaakt, en nagekeken,
(was hard nodig gezien het geklooi van de lokale synthboer) voor relatief zeer lage kosten.

ik heb wel gezien dat de meeste synths niet zo makkelijk open te krijgen zijn helaas, en dan ook weer in elkaar te krijgen.....oef dat wordt wat.

mijn D-50 en DX21 synths. die van de mc-303 moet ook een keer vervangen worden, maar als ik het zo bekijk weet ik niet welke schroeven ik moet losmaken om niet het hele zaakje te slopen.

maar welke heeft de dode toetsen van welk doen de knopjes het niet

de mc303 moeten nieuwe drukknopjes in gesoldeerd worden

hoe zijn de ervaringen met het werken zonder batterij en het opslaan en laden van patches aleen via PC of Cassettedeck te doen. onmogelijk of goed te doen?

Goed te doen (Juno via CD speler) maar ik werd er gek van. Het is echt heel simpel om te vervangen. Elk type is wel goed (kijk wel naar de spanning). Ik had een knoopcelletje 3V en nu een fotobatterij 3V die theoretisch 100 jaar meegaat. Gewoon draadjes aan gesoldeerd.

Kun je niet solderen? Maakt niet uit, iemand in e buurt kan dat vast wel (neef, oom, oma). Maak gewoon een afspraak dattie langskomt en schroef de boel alvast open. Als je in de buurt woont doe ik het, anders effe langskomen.

Back