Freq Filter voor Roland U-20

Stiruam

Nieuwkomer
hello!

Ik heb een Roland U-20 die ik on stage gebruik. Goede synth, goede geluiden (na flink wat dagen programeren) etc. etc. Geniaal en alles maar ik mis één ding: een frequency filter. Er zitten wel twee value knoppen en een modulator op, maar die kunnen alleen maar de vibrato instellen (als je dat al voor elkaar krijgt).
Nu is de volgende vraag: is het mogelijk om een frequency filter in deze synth in te bouwen? en zo nee, is daar ook een module voor te krijgen?

Idd, Nee, de D- reeks heeft dat wel, maar is iets totaal anders!

Ik zet er soms m'n Pioneer EFX500 of Roland EF303 achter...

De U-serie heeft geen resonante filters (volgens mij is dat wat je bedoelt), omdat ten tijde de vereiste processorkracht er nog niet was. Zie ook http://homepage.mac.com/synth_seal/html/u220.html

Wil je wel de geluiden van de U-serie gebruiken maar dan met filters, dan zou je kunnen overwegen om van alle ingebouwde geluiden samples te nemen, die in te laden in een sampler die -wel- een filter heeft. Is een hoop werk, dus het is de vraag of het je waard is, want de recentere synths zijn qua realisme (en architectuur) toch een hele hoop beter.

De U-serie heeft geen resonante filters (volgens mij is dat wat je bedoelt), omdat ten tijde de vereiste processorkracht er nog niet was. Zie ook http://homepage.mac.com/synth_seal/html/u220.html

Op de milimeter beschouwd lijkt mij dat niet helemaal juist aangezien de D50 (1987) en de D10/20 (1988 ) van eerdere datum zijn dan de U20 (1989) en wel resonante filters hebben.
Ik zou me wel kunnen voorstellen dat Roland bij de U20 de nadruk legde op de kwaliteit van de sampleplayback en daarbij uit kosten of capaciteitsoverwegingen andere zaken (zoals een filter sectie) moest of wilde laten schieten.

eigenlijk zijn het gewoon knoeiers , daar bij roland.
er is geen lijn in te ontdekken.:D

maar je kan altijd een lekker analoog filter inbouwen, met een lfo en audio getriggerde adsr.
daar knapt het geluid wel van op.
en als je dan toch bezig ben, een chorus kan ook geen kwaad........

wat ook al lekker is,........ zet er een wahwah pedaal achter, of een mutron lookalike filter.

idd gewoon paar leuke pedalen achter de u synth van topic starter
..
voorlive juist ok

Op de milimeter beschouwd lijkt mij dat niet helemaal juist aangezien de D50 (1987) en de D10/20 (1988 ) van eerdere datum zijn dan de U20 (1989) en wel resonante filters hebben.
De D50 heeft ze alleen voor de blok/zaagtand, en de D20 haalt een trucje uit - het klinkt als een filter maar is 't niet helemaal.

De D50 heeft ze alleen voor de blok/zaagtand, en de D20 haalt een trucje uit - het klinkt als een filter maar is 't niet helemaal.

Het filter van de D20 schijnt inderdaad te kunnen worden vergeleken met het "filter" effect op de Yamaha FM synths en de PD synths van Casio.
Door het moduleren van het een of het ander wordt de klankkleur aangepast.
Overigens was ik niet geheel volledig aangezien dat filter "effect" op de D20/D10 niet van toepassing is op de sampleplayback (net zo min de U20 dus een filter heeft op haar sampleplayback).

Ik heb sinds kort trouwens een D110 en het lijkt wel of dat filter iets feller is dan mijn D20 (iets eerder "overdrived", nochtans niet plezant aangezien het een soort van digitale distortion is).

Uitstekende synths voor nintendo/casio achtige bleeps trouwens.

eigenlijk zijn het gewoon knoeiers , daar bij roland.
er is geen lijn in te ontdekken.:D

maar je kan altijd een lekker analoog filter inbouwen, met een lfo en audio getriggerde adsr.
daar knapt het geluid wel van op.
en als je dan toch bezig ben, een chorus kan ook geen kwaad........

wat ook al lekker is,........ zet er een wahwah pedaal achter, of een mutron lookalike filter.
Dat is inderdaad wat ik zoek, kun je daar zelfbouwkits voor kopen? en waar?

En over pedalen: ik ben ook gitarist, dus wordt al gek van alle pedalen :P

Dat is inderdaad wat ik zoek, kun je daar zelfbouwkits voor kopen? en waar?

En over pedalen: ik ben ook gitarist, dus wordt al gek van alle pedalen :P

volgens mij moet er wel een en ander als kit te koop zijn, anders heb ik wel een soort van schema voor je.

en welkom bij de gitaristenclub die stiekum synthforum aan het overnemen zijn........

groeten,
jeroen

haha thnx... Ik heb mij suf gezocht om zo'n kit, maar kan het op het internet niet vinden. Suggesties?

Het filter van de D20 schijnt inderdaad te kunnen worden vergeleken met het "filter" effect op de Yamaha FM synths en de PD synths van Casio.
Door het moduleren van het een of het ander wordt de klankkleur aangepast.
Overigens was ik niet geheel volledig aangezien dat filter "effect" op de D20/D10 niet van toepassing is op de sampleplayback (net zo min de U20 dus een filter heeft op haar sampleplayback).

Ik heb sinds kort trouwens een D110 en het lijkt wel of dat filter iets feller is dan mijn D20 (iets eerder "overdrived", nochtans niet plezant aangezien het een soort van digitale distortion is).

Uitstekende synths voor nintendo/casio achtige bleeps trouwens.

zeg mn beste chillstein legs uit ..hoewerkt dat eigenlijk by de pd cz 5000 synth
kan der geen filter op rontdekken
[leesbaar genoeg !! ]:engel:

Back