welke 2dehands mixer voor jomox drumcomputer?

nekes

Nieuwkomer
Hallo,

Ik ben van plan een jomox airbase 99 en een access virus A aan te schaffen voor in mijn kleine homestudio. Ik heb reeds een digitale mengtafel (nl. Yamaha O1X) maar doordat die drumcomputer zelf al 10 uitgangen heeft moet ik daar een aparte mengtafel voor voorzien.
De eerder vernoemde spullen kan ik kopen van een vriend (samen 650 euro) die ook zijn 'Soundcraft Spirit SX20' mengtafel verkoopt voor 350 euro.
Is deze mengtafel een goede keuze of zijn er betere te vinden (2de hands) in die prijsklasse? Ik heb ook interesse de 'Allen & Heath ZED-14'.
Graag jullie mening hier over.

Alvast bedankt.

Is een patchbay niet gemakkelijker, dan kan je kiezen wat er door je mixer gaat en heeft alles de Yamahasound.

Gagarin

Je bent niet verplicht alle 10 uitgangen te gebruiken - er zit ook een mix output op. Je wilt ze misschien wel gebruiken voor de kick zodat die de rest van de mix niet laat verdrinken.

Ik zou naar de ZED kijken, overigens, ik vond de SX16 die een vriend van me had toen maar een beetje lala qua bouwkwaliteit, en ik miste ook de lekkere EQ.

Ik heb eens wat rondgekeken op internet en vind enkel een midi patchbay van yamaha, dus weet ik niet goed wat je bedoeld.

Denk dat hij zoiets bedoelt (een audio patchbay):
patchbay_behringer_ultrapatchP1000.jpg

Aan de achterkant komen de synths in en out naar je mixer en aan de voorkant kun je met patchkabels routen zoals je wil. Staat volgens mij een uitgebreid topic hier op SF daarover.

Is het niet beter om een analoge tafel te gebruiken om je beats samen te voegen?
Iemand bood mij ook zijn Soundtracs Solo 16:8 aan voor 400 euro. Heeft iemand daar ervaring mee? En wat met de prijs?

Beter? Misschien , dat weet ik niet. Denk dat je vooral moet kijken naar wat jij het handigste zal vinden en of je voor een tweede mixer de plaats hebt. Bij zo'n patchbay kan je bv. (is maar één van de mogelijkheden) op de bovenste rij al je synthes en ook je jomox aansluiten en onderaan de ingangen van mixer. Zo kan je bv de snare, kick en clap van je jomox naar de mixer laten gaan en hihats ed niet.

Hier meer info:https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=98602&highlight=patchbay
Je zal dan zoiets bekomen:
patchbay.jpg

Maar denk dat een patchbay in een studio iets is dat bij jouw werkmethode aansluit of niet en afhangt van persoon tot persoon.

Als je een 2e mixer zou kopen, zou je dan de master out naar je digitale mixer laten gaan of naar je geluidkaart of niet de master, maar de subgroepen als die er heeft?

Gagarin

Eerst en vooral ben ik nog niet zo vertrouwd met mixen en het aansluiten van materiaal. Maar mijn bedoeling is om de drumgeluiden elk op een apart kanaal aan te sluiten en dan de master out naar de digitale mixer/geluidskaart. Op die manier kan ik dan met de kanaalfaders van de analoge mixer kiezen wat er naar de digitale mixer/geluidskaart wordt gestuurd.

Mag ik toch eens uitleggen hoe zo'n patchbay juist bondig kan werken. Je zegt juist dat jer nog niet zoveel van weet, dus probeer ik het eenvoudig, denk dat een patchbay toch een mogelijke oplossing is.
naamloos.JPG

De lijen zijn je kables die van en naar de patchbay gaan. De witte doos is je geluidskaart.
Je kan zien dat al de outputs van je instrumenten naar de bovenste rij gaan en de inputs van je mixer worden verbonden met de onderste rij van je patchbay. Wanneer je een kanaal van je mixer aanzet zou je niets mogen horen. (Buiten wanneer je je patchbay hebt ingesteld dat elk gaatje onmiddelijk verbonden is met hetgene eronder en je dit doorbreekt door een kabeltje vanuit het bovenste gaatje te laten verbinden met een ander van de onderste rij.) Wil je bv de drum van je jomox naar de eerste input van je mixer laten gaan dan pak je het groene kabeltje en verbind je het bovenste gaat met het gaatje er net onder. Dit is hetzelfde als met het rode kabeltje dat de output van je virus naar een input van je mixer laat gaan. Zoals je het nu ziet, kan je door je mixer enkel de bassdrum van je jomox en een ouptut van je virus horen. Wil je andere geluiden horen, verbind je deze met de mixer door een derde kabeltje te gebruiken.
Dit is slechts één van de mogelijke methoden om een patchbay te gebruiken, volgens mij wel de makkelijkste en de meest geschikte voor jouw probleem.

Gagarin

Met een pachtbay kan je dus eender welke output van je instrumenten makkelijk routen naar een input naar keuze als ik het goed begrijp.

Blijft de vraag wel of ik mijn drums niet beter met een analoge mixer samenvoeg?

Ja klopt. Maar mijn zelfgemaakt prentje in paitn werkt niet al te goed.
Nog eens:
naamloos.JPG

Maar je wantrouwt dus de 'sound'? Denk dat je je daar niet te veel zorgen over hoeft te maken, maar wat zeggen anderen?

Gagarin

Ik ben er nog niet uit. Kan ik nu best een analoge mixer aanschaffen om beats ( of mss ook andere instrumenten) samen te voegen, of ben ik beter af met een patchbay zodat ik alles samenvoeg met mijn digitale mixer (yamaha O1X)?
Kan iemand mij hier meer over vertellen? Iemand ervaring mee?

Ik zal gewoon en mixer aanschaffen, zo'n patchbay schiet niet op lijkt me als je al je sounds (outputs) wilt gebruiken en een beetje eq is ook nooit mis, maar hoeft niet een of andere duurdere mixer te wezen wezen.Je kan ook kijken voor een rack mixer.. klein maar fijn.

Ja die outputs op de airbase vond ik altijd ruk geregeld.. eigen output of samen mixen. zo kwam ik toch echt op minimaal 6 a 8 outputs.
Bij de drumstation is dit veel beter geregeld bijv.

als je mixer een adat out heeft koop je een adat 8 in & uit en dan ben je klaar...Heb ik ook gedaan;) sterker nog, mijn mixer gaat de deur uit door die output> rechtstreeks alles naar de computer!

Back