Rack met eigen sounds?

Funkwalker

Ingeburgerd
Hey!

Ik stuur nu met mijn midikeyboard vst's aan met mijn laptop. Maar aangezien dit live soms toch wat problemen oplevert (door de laptop specs) wil ik graag met een rack gaan spelen. Nu is mijn oog al gevallen op de Nord Electro Rack 2 (830 euro), maar ik vroeg me af: Bestaat er niet zoiets als een "rack" waar je thuis al je vst's op kunt laden? (dus gewoon de vst's voor pc). Dat zou perfect zijn. Ben namelijk bang dat ik straks mindere sounds heb omdat ik niet mijn favo Rhodes, B3 etc kan gebruiken. Ik weet dat Nord's geluiden ook heel goed zijn, maar toch.
Of kan ik beter een betere laptop kopen?

alvast bedankt! :kroon:

Misschien dat Reason wat is?
Daar kan je ook redelijk snel switchen qua instrumenten.

Hey!

Ik stuur nu met mijn midikeyboard vst's aan met mijn laptop. Maar aangezien dit live soms toch wat problemen oplevert (door de laptop specs) wil ik graag met een rack gaan spelen. Nu is mijn oog al gevallen op de Nord Electro Rack 2 (830 euro), maar ik vroeg me af: Bestaat er niet zoiets als een "rack" waar je thuis al je vst's op kunt laden? (dus gewoon de vst's voor pc). Dat zou perfect zijn. Ben namelijk bang dat ik straks mindere sounds heb omdat ik niet mijn favo Rhodes, B3 etc kan gebruiken. Ik weet dat Nord's geluiden ook heel goed zijn, maar toch.
Of kan ik beter een betere laptop kopen?

alvast bedankt! :kroon:
Volgens mij kan je beter voor een beter laptop gaan. Tenminste als je dat nu prettig vind werken. Ik heb zelf wel eens lopen pielen met Apple mainstage, dat is echt perfect voor op het podium

Het enige juiste antwoord :). Vraag blijft dan wel of je de Nord Electro EP lekkerder vindt klinken dan zeg, een EVP73 (nee) of Lounge Lizard (misschien).

Dat is indd het antwoord op je rack-vraag.
Maar overweeg zeker eens de Nord Electro Rack 2. Ik heb 'm nu een maand en ben er helemaal weg van! Heerlijke sounds! En die hands on control van effecten en EQ is geweldig.
Voor iets meer geld kun je de goedkoopste MacBook (White) kopen en draai je al je sofware (die je toch al hebt?) op. Kijk indd dan eens naar Mainstage van Logic. Maar met bv. Ableton lukt het ook.
Ik zelf combineer m'n NE2rack met pads en synths uit m'n MacBook dmv VST's in Ableton Live. Vet! Werkt perfect!

Hee, dank voor de reacties!

Goed om te lezen dat er iets als die V-Machine bestaat :)
Nu twijfel ik wel des te meer.

Wat kan die V-Machine aan qua VST's? Hij heeft maar 1Ghz en 512 Mb RAM... dat klinkt toch wel als heel weinig? Moet dat beter werken dan een redelijke laptop?

Voor een kleine 1000 euro heb ik een MacBook met 4Gb en 2,13Ghz maarrr mijn VST's zijn volgens mij voornamelijk voor PC. Of zijn die om te zetten?

Eigenlijke-kan-Kore-van-native-instruments-toch-ook-zoiets.com

Gagarin

Hee, dank voor de reacties!

Voor een kleine 1000 euro heb ik een MacBook met 4Gb en 2,13Ghz maarrr mijn VST's zijn volgens mij voornamelijk voor PC. Of zijn die om te zetten?

ZUUR! Weet je dit zeker? Zijn er geen OSX installers bij?

Belangrijker is om jezelf af te vragen hoe je wilt werken. Ook al werkt een MacBook met mainstage goed (voor sommige mensen), is dat de manier waarop je je setup wilt hebben/opbouwen/gebruiken...Dat is heel persoonlijk namelijk.
Ook moet je niet vergeten dat een ding als de Muse Receptor en de V-Machine elke hun sound hebben, puur qua hardware...net zoals met iedere soundcard. De Receptor klinkt erg goed naar mijn mening, heeft punch en kracht. De V-Machine ken ik niet persoonlijk.

Beide dingen zijn wel goed om over na te denken. Zet even alle +'n en -'n op een rijtje voor jezelf

Ik laat die VST-players nog wel even links liggen. Ik begrijp dat dat nog in kinderschoenen staat en 1700 euro vind ik echt teveel.

Plussen en minnen:

MacBook
+ Logic
+ Begin van een home-studio'tje
+ Live met Ableton Live
+ Scarbee EPiano's en Akk piano kan ik blijven draaien
- Mijn PC versie van NI B4 II kan ik niet meer gebruiken

Nord Electro 2 Rack
+ Nog makkelijker, sowieso geen crashes
- Niet meer mijn favo VST's

Nog wat vraagjes:
* Heb ik naast n MacBook dan nog MIDI/Audio-interfaces nodig? (MIDI van mn Masterkeyboard gaat via USB)
* Die ene firewire aansluiting op MacBook, voor wat gebruiken?
* Met oog op de toekomst: Ik wil nog een hammondklavier bijkopen. Kan ik 2 klavieren aansturen via 1 laptop? Het is misschien handig dan gewoon een NE2 te kopen met klavier. In dat geval: is het mogelijk daarop hammond sounds te spelen en op mijn midikeyboard pianosounds uit de NE2? (En 2 klavieren met de Rack-versie?)

Sorry voor de lading vragen, maar het is toch een investering :engel:
Dank!!

Je hebt voor de Mac toch zo'n programmaatje dat Windows imiteert zodat je je windowsprogjes gewoon kan gebruiken?!

Ik laat die VST-players nog wel even links liggen. Ik begrijp dat dat nog in kinderschoenen staat en 1700 euro vind ik echt teveel.

Plussen en minnen:

MacBook
+ Logic
+ Begin van een home-studio'tje
+ Live met Ableton Live
+ Scarbee EPiano's en Akk piano kan ik blijven draaien
- Mijn PC versie van NI B4 II kan ik niet meer gebruiken

Nord Electro 2 Rack
+ Nog makkelijker, sowieso geen crashes
- Niet meer mijn favo VST's

Nog wat vraagjes:
* Heb ik naast n MacBook dan nog MIDI/Audio-interfaces nodig? (MIDI van mn Masterkeyboard gaat via USB)
* Die ene firewire aansluiting op MacBook, voor wat gebruiken?
* Met oog op de toekomst: Ik wil nog een hammondklavier bijkopen. Kan ik 2 klavieren aansturen via 1 laptop? Het is misschien handig dan gewoon een NE2 te kopen met klavier. In dat geval: is het mogelijk daarop hammond sounds te spelen en op mijn midikeyboard pianosounds uit de NE2? (En 2 klavieren met de Rack-versie?)

Sorry voor de lading vragen, maar het is toch een investering :engel:
Dank!!

Om eerst je vragen te beantwoorden:
1) Zou wel een externe interface nemen. De standaard audio-out is wel goed hoor btw...AU, low latency en goede sound maar ivm je idee van opname setup zou ik wel gaan voor een USB 2 of Firewire interface (kijk eens naar de MOTU Ultralite, RME Fireface, M-Audio kaarten of de Apogee DUET)
Als je er het podium mee opgaat zou ik het absoluut doen. Geen stereo-mini-jack aansluiting, eventueel meerdere outs enz...alleen durf ook daarin te inversteren. Hoeft niet veel te zijn als het maar een goede is.

2) Zie hierboven hahaha...of voor een leuke videocam ofzo

3) 2 klavieren gebruiken is geen punt hoor. Persoonlijk zou ik altijd gaan voor een goed stuk hardware zoals bijv een Electro of wat dan ook. Maar allen maar 2 midi-boards lukt ook.

Hou rekening met dat je met deze setup altijd afhankelijk bent van je Macbookje. Je voeding vergeten en lege batterij betekent einde van je gig, een vastkoper betekend een paar minuten geen sounds, systeemgeluiden uit, meerdere dingen meeslepen, spare-kabels meenemen enz...enz...het vergt meer van je dan alleen maar denken aan opstellen en lekker spelen. Werkt wel hoor, helemaal met Mainstage of Kontakt based.

Over die VST-players: in de kinderschoenen staan ze zeker niet meer hoor. Zijn al jaren veel grote bands die met die Muse Receptors touren hoor. Vind ik persoonlijk ook de enige manier om stabiel 't podium op te gaan in mijn situatie, maar nogmaals da's heel persoonlijk.

Succes met de beslissing man!

fxpansion heeft een vst to au adapter ;), kan je b4 toch nog gebruiken

Dat kon toch niet? Ik had ergens gelezen dat hij alleen Mac (en geen PC) VST's omzet naar AU...

Back