Levels bussen, kanalen en master?

bombario

Gepokt en gemazeld
Dag forummers,

De inspiratie komt weer langzaam terug en ik ben weer wat aan het klooien met Ableton Live 7, maar een ding waar ik tegen aan loop is de verhoudingen tussen de niveaus van de individuele kanalen, de bussen en de master. Op enig moment overstuurt het altijd bij me of gaat het geluid 'rondzingen' en dan ben ik weer een hoop tijd kwijt met het bijstellen.

Daarom de vraag: wat is handig? Op welk niveau kan ik de masterfader het beste zetten? En dan de individuele kanalen afmixen op de master en daarna pas naar de subbus sturen? Ik vind het maar ingewikkeld :erm:

Ben benieuwd!

Laat je master op 0db staan. Dit is namelijjk als je er mastering plugins ofzo op gaat zetten veel makkelijker, want je plugins kun je dan bij elke track hetzelfde gebruiken. Wat goed is, hoef je niet aan te passen toch?

Zorg dan dat je alle gebruikte kanalen naar een subgroep stuurt. Als je dit doet, en je moet bijvoorbeeld ALLES wat zachter zetten, kun je dat simpelweg op een paar kanalen doen, ipv een hele rij kanalen selecteren en dan zachter zetten.

Maak dus de balans met je subgroepen, dat is veel makkelijker.

Bouw verder je mix op vanaf kick, bass, leads, extra's en fx ofzo, en zorg dat zowel je groepen als je master niet clippen, dan zou je altijd goed moeten zitten!

Je kunt het best een zodanige mix maken dat je je masterfader gewoon op 0 kunt laten staan.

Maak je een slechte mix, waarbij je al je kanalen keihard uitstuurt en je je masterfader dus een hoop dB's terug moet halen, dan ben je gewoon dom bezig. De meeste softwarepakketten werken tegenwoordig op floatingpoint, dus op zich maakt het dan niet zoveel uit, maar toch is het verstandig om hier mee uit te kijken en een zo net mogelijke mix te maken.

Ik begin zelf bijna altijd met de kick in een projectje. Als ik ga mixen, dan begin ik ook bijna altijd met de kick. Ik zorg dat deze op de masterbus tot zo'n -6 dB uitslaat. Om de kick heen bouw ik een hele mix en die komt dan over het algemeen precies mooi uit zodat de masterbus niet overstuurt, maar ik toch het volledig aantal bits gebruik!

Pas in een mix ook op voor geluiden die onnodige energie vreten. Soms een basje of een kick met extreem veel sublaag, dat niet hoorbaar is, dan slaat je masterbus onnodig hard uit, wordt je mix heel snel een complete brij en alles slipt dicht.

Kwestie van miljoenen keren doen en heel veel ervaring krijgen!

Wat ik zelf altijd doe (44.1 kHz / 24 bit): masterfader blijft op +/- 0.
(Meestal) 4 bussen (subgroepen): drums+bas, keys, gitaar, vocals.
Level van bussen blijft in eerste instantie op +/- 0.
Alles individuele kanalen ~ als STARTpunt ~ op -20 dBFS peak.
Mix zodanig inrichten dat de masterbus rond ca. -20 dBFS RMS zwabbert.
Piek (masterbus) max -5 dBFS.

en dan ben ik weer een hoop tijd kwijt met het bijstellen

Je moet gewoon een controller met faderskopen, dan ben je ook niet zoveel tijd kwijt - schuif gewoon alles in 1 keer naar beneden (of in groepjes van 8) :).

Back