CPU-besparende tip voor Studio One (en vast ook andere DAWs)

bombario

Gepokt en gemazeld
Dag forummers,

Misschien bij jullie bekend, maar ik wist dit niet. Als je in Studio One met de rechtermuisknop op een Instrument Channel klikt, dan kun je deze 'transformen' naar audio. Het kanaal en de effecten blijven intact, maar je werkt nu met audio. Wil je later toch wat aanpassen? Dan kun je hem weer transformeren naar de VST. Ideaal, het bespaart CPU en is ook handig bij lange padsounds. Dan hoef je die niet steeds te triggeren en helemaal af te luisteren :okdan:

Je bedoelt, de "freeze" knop :) Dat doet bijna hetzelfde, maar is inderdaad DAW afhankelijk.

Ik renderde altijd naar audio, maar dan zit je daar aan vast. Met deze functie kan ik weer terug naar het instrument.

Ja dat is een verschil. Mer freeze is het eigenlijk hetzelfde. Het rendert wel in-place, maar bij unfreeze zullen je audio en effecten weer de originele positie gebruiken. Scheelt je hoop CPU dus :-)

- tracks freezen
- oversampling settings van je vsti's
- hogere asio buffer setting
- spaarzaam met return tracks zijn, ( iig in ableton word een track en een return 1 thread, dus 5 tracks die allemaal naar dezefde return track senden word 1 thread. Dat dus allemaal maar 1 core benut )

Freeze functie bestaat al heel lang, in Bitwig is het bounce. Ik gebruik het niet voor mijn cpu, maar wel om bijv een clap met een hoop reverb te reversen, erg handig. Mijn tip is om je energy saving settings in windows op ultimate te zetten, is wel een hackje voor nodig maar is zo gevonden op google.

Back