George Clinton: grondlegger vd funk & hiphop inspirator

ja je hebt ook wel gelijk.. maar tis wel ietsje meer de mainstream funk dan eigenlijk.. hoewel graham central station ook lekker rauw en donker kon klinken

Paul Jackson heeft veel met herbie gespeeld.. en met harvey mason enzo. echt te gekke funkende groove. zeker alle dingen die hij met mike clarke smaen speelde in wat voor formatie dan ook.. echt toffe dingen hoor, zeker de moeite waard
jaco is misschien nog wel ietsje verder gegaan dan geniaal
die heeft natuurlijk wel eigenlijk de hele muziek omgedraaid
met thema's in de bas en de rest als begeleiding daarvan.. wat marcus ook wel graag doet
jammer dat el jaco zo vroeg naar de knoppen is gegaan, want die fretloze 16en klinken toch wel heel fijn

the jam is very nice natuurlijk.. ik draai hem altijd als ik ergens een avondje funk draai hehe.. KEIHARD en van begin tot eind
hahaah, dat dat heb ik ook wel met dat nummer, hij duurt ook lekker lang, funknummers die ik graag keihard van het begin tot het eind draai :

'Livin while i'm living' van het album 'Small Talk' van Sly & The family stone, ga jij ook diggen, heeft wel wat weg van The Jam, wat een jaar later uit kwam na deze plaat, ook Larry Graham dus op de bas.

Funkadelic - YouTube - Cosmic Slop- Houston 1976

Maar wat ook tof is, Gotcha! - YouTube - Gotcha!-Words and Music from da Lowlands

cool.

Laatste aanvulling nog even op deze thread, dit 'funked/jazzed/rocked/swingt' ook helemaal de pan uit, YouTube - James William Guercio - The Chase from Electra Glide In Blue (wat een hele coole film is btw.. )

Hoe dit genre heet weet ik trouwens niet, maar ik ben d'r gek op. Ook muziek uit de oudere Dirty Harries enzo etc, heerlijk.. :okdan:

Okay, laatste afsluitertje.. zoo relaxed... YouTube - James William Guercio - Prelude from Electra Glide In Blue

ok ok ok, ik loop te spammen, maar ff mijn het lijstje compleet maken met favo tracks uit die soundtrack : YouTube - James William Guercio - Jolene's Dance from Electra Glide In Blue

Laatst gewijzigd:
het vroegere werk van Parliament heeft weinig met funk te maken vind ik.

:frons: FOEI, ga je mond spoelen!

voorbeelden genoeg:
http://www.youtube.com/watch?v=BJk9ZLjsl3U

zeker als je daarna dit soort flut tandarts wachtkamer muziek gaat posten.
cool.

Laatste aanvulling nog even op deze thread, dit 'funked/jazzed/rocked/swingt' ook helemaal de pan uit, James William Guercio - The Chase from Electra Glide In Blue - 1973 (wat een hele coole film is btw.. )

Hoe dit genre heet weet ik trouwens niet, maar ik ben d'r gek op. Ook muziek uit de oudere Dirty Harries enzo etc, heerlijk..

Okay, laatste afsluitertje.. zoo relaxed... http://www.youtube.com/watch?v=I3TAg...eature=related

ok ok ok, ik loop te spammen, maar ff mijn het lijstje compleet maken met favo tracks uit die soundtrack : http://www.youtube.com/watch?v=CW-RM...eature=related

Hij heeft het over Parliament, niet over Funkadelic. Daar is weldegelijk verschil in. Later is dit één grote P-Funk smeltkroes geworden, maar eind jaren '60/begin jaren '70 klonken de bands anders.

toegegeven Osmium is niet het meest funky album, maar het is wel onmiskenbaar funky hoor.

YouTube - Parliament - Little Old Country Boy

met slide gitaar en jodelen :biertje:

Geweldig hoe De La deze track heeft gebruikt. Niemand anders zou het in z'n hoofd gehaald hebben namelijk. :D

Uit de P-funk is wel de latere Hip Hop ontstaan.

Dit is wel erg kort door de bocht. Het is gewoon even een stroming geweest die sterk beïnvloed was door P-Funk, maar dat geldt voor alle muzieksoorten die gebruikt zijn in Hip Hop. Er is ook een stroming geweest waarin men TB303's en dergelijke gebruikte, maar je kunt toch niet zeggen dat Hip Hop daardoor ook uit Acid House is ontstaan. :P

Zeg, is Bernie Worrell, de evenzeer unieke toetsenist van Parliament/Funkadelic, ook van de partij die avond?

vorige keer dat Worrell erbij was werd dat apart erbij vermeld, dus ik ben bang van niet...

Ik vond een van z'n laatste concerten in Paradiso vrij slecht. Er waren een beetje teveel huppel meisjes met electrische viooltjes en zo...
Iedere keer als 't ging grooven komt er weer zo'n vioolsolo overheen.

Wat ik voornamelijk bedoel te zeggen is dat George Clinton niet de grondlegger van de funk is, de eerste funk geluiden werden al veel eerder ten gehore gebracht door oa, James Brown, Sly Stone.

George Clinton heeft zich juist erg door funk laten beinvloeden en daar een eigen draai aan gegeven, maar misschien stel ik 't wel te zwart wit. Ik hoor in het vroege parliament en funkadelic werk juist meer rock en gospel en 'psycedelica' invloeden dan funk.

Ik hoor in het vroege parliament en funkadelic werk juist meer rock en gospel en 'psycedelica' invloeden dan funk.

Inderdaad. Toen ik Funkadelic voor het eerst hoorde, vond ik het maar pl... herrie. Tja, als je James Brown & Co. en The Meters gewend bent. :D

GEORGE CLINTON & PARLIAMENT FUNKADELIC
Datum/tijd: Donderdag 7-30-2009
Tijd: 19:00
Type item: Concert
Stad: Rotterdam
Land: Nederland
Notities: € 35,-
Delen: Share w/ Everyone

@ watt rdam

so ga eerst maars kijkuh ofter nog wel kaarten zijn
wel ok price tog ipv altyd gauw al 60+80+eu
GEORGE CLINTON & PARLIAMENT FUNKADELIC - Google zoeken

hihi ik ken best wat dready,s maar hy is toch wel de opper does ...uh dread
:D
rainbow warrior

http://www.watt-rotterdam.nl/23-295-George_Clinton_Parliament_Funkadelic_US

Attachments

• georgc.jpeg
    georgc.jpeg
    2 KB · Bekeken: 115
Geweldig hoe De La deze track heeft gebruikt. Niemand anders zou het in z'n hoofd gehaald hebben namelijk. :D

Dit is wel erg kort door de bocht. Het is gewoon even een stroming geweest die sterk beïnvloed was door P-Funk, maar dat geldt voor alle muzieksoorten die gebruikt zijn in Hip Hop. Er is ook een stroming geweest waarin men TB303's en dergelijke gebruikte, maar je kunt toch niet zeggen dat Hip Hop daardoor ook uit Acid House is ontstaan. :P

dan denk je zekers dat rap en hiphop ook t zelfde is ..
:D
hiphop = cultuur rap een manirer van uiten ,.. en op platen van juan atkins zijn mensen gaan rappen ...blijft eerder electro dan rap

maargoed
george talking
The Godfather of Funk George Clinton komt met zijn band Parliament Funkadelic deze zomer weer naar Nederland en doet daarbij eindelijk weer de Rotterdamse West-Kruiskade aan. Daar zette hij in het verleden in het voormalige Nighttown al vele malen urenlange, dampende p-funksets neer voor uitverkochte zalen. Zijn laatste memorabele bezoek was op 3 juli 2006, vlak voordat het podium haar deuren moest sluiten. Op donderdag 30 juli staan George Clinton & Parliament Funkadelic weer in WATT, de voorverkoop start op zaterdag 18 april om 10:00 uur.

De muzikale kruisverstuiver George Clinton (1941) staat vooral te boek als groots showman. Zelden duren zijn shows minder dan vier uur zonder één seconde te vervelen. De voormalige kapper uit New Jersey begon zijn muzikale loopbaan in de jaren vijftig met de doo-wopgroep The Parliaments. Naarmate zijn bands groter werden, de groove harder, de blazers feller en de shows langer landt Clinton met twee groepen die in de jaren zeventig furore maken, Parliament en Funkadelic. Eerstgenoemde act, met muzikanten als Bootsy Collins en Bernie Worrell, groeide uit tot een soort stadionact. Albums als ‘Up For The Down Stroke’ en ‘Mothership Connection’ mogen in geen verzameling ontbreken. Evenmin onmisbaar is het album ‘Maggot Brain’ van Funkadelic.

George Clinton zijn betekenis voor de popcultuur is van enorme invloed. Niet alleen fungeert zijn werk als basis voor de hiphop, R&B en electro, ze laat ook haar sporen na in de jazz en rock. George ontdekte vele artiesten en bands zoals de Red Hot Chili Peppers en werkte met Prince, Outkast en Ice Cube.

'De peetvader van de funk' is alweer jaren herenigd met een aantal voormalige leden van Parliament en Funkadelic en overal waar de band neerstrijkt worden urenlange p-funk parties gehouden. Op donderdag 30 juli na drie jaar eindelijk weer in Rotterdam!

Voorverkoop start zaterdag 18 april om 10:00 uur via de voorverkoopadressen van WATT (website, alle 400 Primera winkels in Nederland, en Plato en Velvet Music in Rotterdam).

Inderdaad. Toen ik Funkadelic voor het eerst hoorde, vond ik het maar pl... herrie. Tja, als je James Brown & Co. en The Meters gewend bent. :D

Vond ik ook wel hoor, die eerste albums. Maar James Brown heeft ook eerst tien jaar zoetsappige ku... ahum, tijdsgebonden popmuziek gemaakt die niemand nu nog luistert voor hij met Papa's gotta brand new bag kwam. Ik daag je uit om iets uitgesproken funky te vinden van James Brown van voor 1965.

Maar om dan te suggereren dat ze niet funky zouden zijn. Een beetje r.e.s.c.e.p.t graag voor de meesters van het genre. :frons: .......... :P

ik vind de meeste muziek van james b zoetsappige kutmuziek eigenlijk..
de enige van dat stelletje die echt funk heeft is fred wesley hehe

Zonder de rauwe Sly Stone / Jimi Hendrix psychedelische hardrock tijd zou funk gewoon niet bestaan hebben. Die op zijn beurt weer zwaar beinvloed waren door bands als Pink Floyd, die weer beinvloed waren door blues. De smerigheid moet je kunnen ruiken :kont:. Dus die Maggot Brain achtige dingen waren gewoon de essentiele stap in de ontwikkeling van funk. Weg met de brave glimnegers.

YouTube - Betty Davis - Game Is My Middle Name

Back