De Ensoniq ESQ-1 thread

De SQ-80 heeft niet alleen meer golfvormgeheugen dan de ESQ-1, maar ook een grotere sequencer (64k), polyfone aftertouch en een diskdrive.

Ik heb deze synth het langst, nu 20,5 jaar en de batterij nooit hoeven vervangen (afkloppen!). Ik heb er heel veel klanken mee gemaakt; sommige krijg ik met andere synths niet voor elkaar. De lfo's hebben een human modus waardoor de snelheid subtiel varieert. De ruisgolfvormen zijn uniek. Geen witte of roze, maar rauwe, digitale ruis. De sync modus, toegepast op bepaalde golfvormen geeft een herhaling: het geluid van een ronkende brommer of motorboot is zo gemaakt. De meeste klanken zijn te horen op mijn eerste twee albums,waarvan Aquarius nog leverbaar is, maar op het nieuwe komen ook weer een paar bijzondere natuurgeluiden terug.

De ESQ-1 was in het midden van de jaren tachtig de best verkochte synth na de DX-7. Hij werd verkocht als een instrument dat alle bestaande synthesevormen kon simuleren. Hij kwam inderdaad een heel eind. De keerzijde van deze kameleon is dat hij niet heel herkenbaar is. Luister je bijvoorbeeld naar Aquarius, dan moet je de DX-21, en de MS-jes kunnen onderscheiden om de SQ-80 te herkennen.

De SQ-80 die nu te koop staat, heb ik een keer geleend van de eigenaar voor de opname van The master and the apprentice op de verzamelaar Land, sea and sky, die nog bij Grooveron te koop is (en deze week weer in de top 10 stond!). Hij was toen in een betere staat dan de mijne. Het is maar wat je ervoor over hebt. Ik zou er wel 700 euro voor over hebben.

Het toetsenbord is niet geschikt voor subtiel spel, maar ik heb me eraan aangepast. De gewichtjes kunnen losraken. Dat is bij twee toetsen van mij gebeurd tijdens transport en schoonmaken.

Ik zou best mijn ESQ1 willen ruilen voor een SQ80 maar ik zou er ook tot aan mijn dood gelukkig mee kunnen zijn :) Ik heb de cartridge er bij, wat wel erg relaxed is moet ik zeggen :okdan:

Ik vind hem qua klank in de basis mooier dan de MicroWaves met het multimode filter, maar die laatste is natuurlijk bijna oneindig veel flexibeler met user waves en het routing systeem. Bedieningsgemak is ook veel beter. Maar ik denk dat het allebei synthesizers zijn die in de jaren '90 ontzettend veel bijgedragen hebben aan die typische techno sound. Ik zeg niet dat Millls en Hood hem gebruikt hebben, maar ik zou er zeker niet van achterover slaan :)

Fijne synth met een minimale maar glasheldere interface - daar kunnen bijvoorbeeld Roland en Yamaha nog (steeds) veel van leren. Prachtige machine voor pads en lekkere donkere, gruizige strings. In het hoog wordt de aliasing wel (te) ernstig. Persoonlijk vond ik het keyboard ook erg fijn, maar daar lopen de meningen nogal over uiteen.

Ensoniq SD-1 32

Ensoniq SD-1 32

Ik heb ook een aantal Ensoniq synths : de SQ80 (vervanger van mijn nieuw gekocht ESQ-1 waarvan de displayprocessor de geest had gegeven), een EPS16+, een Mirage rack, een SD-1 32
Die SD-1 32 is ook een aanrader ; er staat er een op marktplaats voor zo'n 350 euro (hij is het waard).
Ik ben dus een echt Ensoniq freak....

Groetjes

Michel

p.s. ik zoek nog een ASR-10 rack......

Ik overweeg een Ensoniq SQ-R Plus. Klinkt deze hetzelfde als de ESQ-1?

Helemaal niet :smeris:
Heb een sq-r+ en een sq80

De sq-80 is basicly hetzelfde als een esq1 of esq-r
De sq-r is de rack versie van de sq1, sq2
totaal andere synths, die laatste zijn gewoon romplers met een paar mb aan samples
De sq80 heeft een wat verwarrende naam, het zou beter gepast zijn met een aanduiding als esq-80
esq-1 of sq80 is z'n geld wel waard 250 tot 450€
sq1,2 of sq-r moet echt niet meer dan 100 gaan kosten, ze zijn even leuk maar geraken snel in de vergeet hoek.

Die polyfone aftertouch van de sq80 is wel mega 8) :okdan:
een aanrader.
Heb je daar niets mee dan is een esq-1 zat

my2cents

Gr.

Vic

ESQ1 en SQ

ESQ1 en SQ

Ik heb zowel een SQ80 als een SQR 2+
De SQ80 maakt rauwe (8 bit) synthesizer klanken ; geen synth om goede piano's of andere "echte" instrumenten mee te maken.
Wel lekkere scheurgeluiden (De Van Halen patch voor Jump is haast beter dan de originele OB12!!) De polyfonie is echter maar 8 voices....

De SQ kan beter "echte" geluiden weergeven, maar is mijn inziens meer een Rompler. (16 bit geluiden)

Groetjes

Michel

Staat een ESQ1 op MP voor 300 euro, das echt teveel
200 euro is meer dan genoeg... ESQ1 is redelijk beperkt, heb hem ook een tijd gehad.. vind die ESQ1 ophemeling hier ook best onterecht maar dat komt meestal door mensen die hem zelf hebben...

Staat een ESQ1 op MP voor 300 euro, das echt teveel
200 euro is meer dan genoeg... ESQ1 is redelijk beperkt, heb hem ook gehad.. vind die ophemeling hier ook best raar maar dat komt meestal door mensen die hem zelf hebben...

Ik vind hem niet super beperkt maar bepaalde routings die ik vaker gebruik bij complexere machines zoals de MicroWave I kunnen gewoon niet. Dat kan beperkend aanvullen maar aan de andere kant heb je wel AM en sync. En de basisklank is gewoon goed, anders kun je 550 euro voor een Juno 60 al helemaal niet onderbouwen.

Veel en vaak met de ESQ-1 gewerkt. Mogelijkheden waren perfect, de sound was veel minder. Veel te gritty en weinig transparant. Ligt waarschijnlijk aan de kwaliteit van de DA-converter filters, die voor die paar centen nooit geweldig kon zijn.

Mijn gok is dat de VCF's het zelfs helemaal alleen mogen opknappen.
Eh.. Hoe bedoel je? VCF's spelen geen enkele rol in het DA-conversie proces..

Back