[Sampling] Gaar oud vinyl samplen

bikkel

Everything is on the One
Ik kom de laatste tijd regelmatig met wat oude rare platen waar af en toe van die dingen op zitten die ik wel wil samplen. Maar vaak zijn die dingen gewoon erg stoffig en zo'n schoolbordborstel achtig ding lijkt het stof alleen maar in de groef te wrijven, waardoor het alleen maar hardnekkiger wordt voor mijn gevoel.

Hoe zorg ik er voor dat een oude plaat zo clean mogelijk klinkt voor het samplen? Een beetje karakter is natuurlijk prima, maar het is wel leuk als dat tot de prettige kanten beperkt blijft :dj:

Je lp's even een mooi badje geven en daarna afspoelen onder de kraan en voorzichtig laten drogen in een afdruiprek misschien? Zo doe ik het vaak met goede resultaten.

Je lp's even een mooi badje geven en daarna afspoelen onder de kraan en voorzichtig laten drogen in een afdruiprek misschien? Zo doe ik het vaak met goede resultaten.

zou ik zeker niet met kraanwater doen. daar zit kalk en allerlei mineralen in die in de groef blijven zitten als het opdroogt...

Gedemineraliseerd water is helemaal mooi, maar met gewoon kraanwater, en laten drogen of heel voorzichtig afdrogen met een theedoek heb ikzelf iig goede resultaten behaalt. Ze klinken iig stukken beter dan ervoor. Al is er altijd natuurlijk een betere manier..........

hogedruk luchtbus/compressor erop

Poeh ik las ff luchtBUKS....das niet zo goed voor de kwaliteit nl. :D

Maar ik sluit me aan bij de rest....GEEN KRAANWATER......je kan wel kraanwater koken en dit laten afkoelen en dan gebruiken......
Gebruik iig geen plaatreinig middelen das funest.(ook weer zo'n mooi woord..funest)

hehe :D

Oja, waarom je vinyl schoonmaken, dat is toch juist het effect ?
Of gooi je er daarna de grungelizer vst overheen :D ?

grungelizer.jpg

water met een klein beetje afwasmiddel,goed afspoelen,eventueel wat nat afspelen,vuil blijft aan naald zitten,deze dan weer schoonmaken

En dan schoonmaken door de plaat achteruit te draaien, met een doekje van binnen naar buiten. De theorie is dat je op die manier het vuil via de meest logisch weg (de groef) naar buiten werkt.

Ik gebruik altijd een (dedicated) wonderdoekje :eureka:

Een kennis van me had zo'n soort brillendoekje, leek wel goed voor het oppervlakkige stof, misschien beter dan zo'n bordveger die wellicht ook juist stof in de groef smeert.

Dus het volgende in een plantenspuit doen, opspuiten, nat een keer draaien, verticaal ophangen en gewoon op laten drogen:

• 3 delen demi water
  • 1 deel isopropanol of ethanol
  • 1 klein druppeltje dreft (per halve liter 1 druppeltje)
Hoe voorkom ik dan dat mijn labels nat worden?

Hoe voorkom ik dan dat mijn labels nat worden?

Door heel voorzichtig te werk te gaan :)

(De platen hoeven niet in de week, toch?) Maar je platen "nat" schoonmaken, zou ik alleen doen als er erg veel vet op zit. Als het alleen stof is, is een fijne stofdoek (bijv. idd. zo`n flanellen(?) brillendoek) voldoende.

Poeh ik las ff luchtBUKS....das niet zo goed voor de kwaliteit nl. :D

Maar ik sluit me aan bij de rest....GEEN KRAANWATER......je kan wel kraanwater koken en dit laten afkoelen en dan gebruiken......
Gebruik iig geen plaatreinig middelen das funest.(ook weer zo'n mooi woord..funest)
Dit werk ook niet hoor, het is pas demi-water als je de damp van het gekookte water opvangt :)

Dit werk ook niet hoor, het is pas demi-water als je de damp van het gekookte water opvangt :)

ja inderdaad, met koken wordt 't alleen maar erger omdat het water verdampt en de 'troep' achterblijft. dus wordt de concentratie alleen maar hoger...

Okee weer wat geleerd....maar daarintegen maak ik me platen niet schoon....al dat vet laat de naald lekker in die vettige groef plakken.........als een schep door een zure sloot....8~ :luv:
Slaat ie ook niet over als we staan te draaien......:W

Gedemineraliseerd water is niet het zelfde als gedistilleerd water.

Gedistilleerd water is neergeslagen damp van kokend water die opgevangen is, gedemineraliseerd is water wat door een ionenwisselaar is gehaald.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gedemineraliseerd_water

(Meervoudig) gedistilleerd wat is zuiverder. Dat moet je dus hebben.

Je hebt gelijk, dat bedoelde ik ook

Back