Poly 61 (midi?)

foxenberg

This really pisses me off
Ik heb erover na zitten denken om een Korg poly 61 te kopen (zijn niet echt duur 2e-hands). Klinkt wel vet... Maar er zit op sommigen geen midi. Er zijn -volgens mij- toch kastjes die je dan op de cv van het apparaat kunt aansluiten waardoor die wel midi wordt :confused:
Weet iemand dat? Enne...nog belangrijker, wat kost zoiets? 8)

Ik ben een gelukkige bezitter van een Poly-61M... met MIDI dus.
Maar ook kan je je aan de versie zonder MIDI geen buil vallen.
de Arpeggiator is extern aan te suren via een trigger-in in en verder
is een synth zonder MIDI prima te gebruiken als je een audio-sequencer gebruikt.
Op mijn OB-Xa zit ook geen MIDI maar die gebruik ik ook gewoon voor produkties.

vergis je niet... de p-61 mag er dan wel groots uitzien (met die mooie grote KORG text achterop) maar qua geluid klinkt ie zeer metallisch en magertjes (je hoort de parameters in stapjes veranderen etc)
verder mag je veel onderhoud plegen aan het toetsenbord (wat trouwens bij alle low budget korgs voorkomt uit deze periode)

maar als je een echt ransige digitale synth zoekt dan is dit mischien wel wat... ik zou als ik jouw was gaan voor een poly-800, heeft wel midi en o.a. een step sequencer om maar ff wat te noemen...

prijs van een redelijk uitziende P-61 (zonder midi) zal niet meer mogen zijn dan zo'n 200 oiro...
voor net onder de 300 oiro heb je nl. al een JX-8 (en die klinkt toch heel wat beter dan een Poly-XXX) duzz 8)

Een oude thread... maar ik zag dat er een poly61 te koop was en ik vroeg me af.
analoge filter, digitale osc. lofi klank die volgens vintagesynth de DX7 benaderd en volgens anderen
dan weer de juno.
Volgens de ene klinkt hij digitaal plat, volgens de anderen ranzig, grof en soms analoog...

het meest storende, naast de fysieke tekortkomingen en snelverslijtbaarheid,
is toch wel het ontbreken van midi en het moeten laden van patches via een tape-recorder :stupid
Bestaan er dan proggies toevallig om het ding efficienter aan te sluiten op een pc bvb?

of nog ondertussen handige "nieuwe" midikits uitgekomen?

groetz

wolkie

Origineel geplaatst door Neon Vomit
Klinkt de poly800 veel anders?

De poly 800 klinkt zeker anders,ik heb alle poly's gehad en heb al 3 poly 61's gehad,heb een polysix en heb ook 2 poly 800's gehad en heb ook de ex-80 van siel,die vergelijkbaar is.
De poly 61 is een mooie solosynth,met wat programmeerwerk kun je er mooie geluiden uit halen.Er zitten ssm envelopes in,mooi analoog,dezelfde als in de polysix.Klinkt vet dus!Volgens mij is ie ook best te modificeren,ik ben er al vaak diep in doorgedrongen en je kunt bij de envelopes,cutoff,resonantie,mid freq.,en vca amp. instellen.Met wat potjes een aardig idee volgens mij.Ik doe ze steeds weer weg omdat de synth een beetje dubbelop is in mijn setup.Maar ze komen steeds weer op mijn pad.Door de slechte toetscontacten,vooral na jarenlange opslag hoor je haast niets dan gruwel en gruis,en batterijlekkage worden ze steeds weer weggedaan.Iedereen wil midi:
de poly 61 heeft grote concurentie van zijn kleine broertje de poly 800.Deze zijn kwa opbouw gelijksoortig,de poly 800 is uitgebreider,maar heeft een ander synthese type:additieve synthese.Dit type synthese zorgt dat je naast de grondtoon meerdere boventonen hebt,dit geluid bevalt niet iedereen,persoonlijk heb ik mijn poly800's om die reden weggedaan(teveel bijgeluid).De poly 61 daarentegen bevat substractieve synthese,zoals in de meeste pre midi synths,zeker bij korg.Dit klinkt dus meer analoog en vintage.Deze verschillen zulen niet iedereen opvallen,de poly 800 blijft een leuk synthje maar mijn favoriet uit de polyserie blijft de polysix,naast de ps serie natuurlijk!!!De poly 61 is een goede leadsynth,voor spetterende solo's met joystick!De poly 800 klinkt voor mij wat plasticer,wat minder analoog.
Mijn poly 61 staat te koop en er zijn al geinteresseerden,waarschijnlijk zaterdag weg.
Trouwens de juno 6 is ook een leuk alternatief,met totale realtime controle!!!!
:okdan: :okdan: :okdan:

Origineel geplaatst door RednoiZ
Volgens mij is ie ook best te modificeren,ik ben er al vaak diep in doorgedrongen en je kunt bij de envelopes,cutoff,resonantie,mid freq.,en vca amp. instellen.Met wat potjes een aardig idee volgens mij

ik zit er over te denken om wat potjes aan te gaan sluiten... vooral cutoff en resonance zijn toch wel erg handig...
heeft iemand schema's of aanwijzingen?

so
lijkt me ook wel wat. de filters van mn poly's (61 & 800) zijn helemaal niet slecht. tzou alleen leuk zijn om daar een knoppie voor te hebben.

ff* schopje* voor de vraag of iemand schema's/know-how heeft vwb toevoegen van wat knopjes aan een Poly61 :biertje: ben zelf ook wel benieuwd

voor een poly800 is t vrij simpel, de interne draaipots r2 en r5 (uit me hoofd, geloof dat die nummers kloppen) staan voor cutoff en res, dus gewoon vervangen met externe pots... bij de poly61 is t iets minder simpel.. heb verder ook geen schema's van de poly61..

Ik heb er geen meer maar..

Ik heb er geen meer maar..

de mijne is nu bij matrix ,en die weet er meer van,volgens hem is de poly61 goed te modificeren...en hij heeft de schema's..mischien wil matrixx ze wel kopieren??
Resonantie en cutoffkun je instellen per stem,bij polyfoon gebruik niet erg handig dus om daar allemaal potmeters voor te hebben,maar in unison of met de arpeggiator kan dat hele interessante geluiden opleveren..Ze hebben wel allemaal die lekkende batterijen he,pas opmet de poly61,lekke batterij kan je synth goed verneuken..:okdan: :okdan:

Origineel geplaatst door 6 trak
maar als je een echt ransige digitale synth zoekt dan is dit mischien wel wat... ik zou als ik jouw was gaan voor een poly-800, heeft wel midi en o.a. een step sequencer om maar ff wat te noemen...

Waarom heb je het over digitaal? Het is toch gewoon een DCO synth? Netzoals de Poly-800. Beide analoog.

jep, allemaal analoog.. p61 kan wel hele interesante digitaal-klinkende klanken maken, beetje c64-idee..

Back