Origineel geplaatst door Neon Vomit
Klinkt de poly800 veel anders?
De poly 800 klinkt zeker anders,ik heb alle poly's gehad en heb al 3 poly 61's gehad,heb een polysix en heb ook 2 poly 800's gehad en heb ook de ex-80 van siel,die vergelijkbaar is.
De poly 61 is een mooie solosynth,met wat programmeerwerk kun je er mooie geluiden uit halen.Er zitten ssm envelopes in,mooi analoog,dezelfde als in de polysix.Klinkt vet dus!Volgens mij is ie ook best te modificeren,ik ben er al vaak diep in doorgedrongen en je kunt bij de envelopes,cutoff,resonantie,mid freq.,en vca amp. instellen.Met wat potjes een aardig idee volgens mij.Ik doe ze steeds weer weg omdat de synth een beetje dubbelop is in mijn setup.Maar ze komen steeds weer op mijn pad.Door de slechte toetscontacten,vooral na jarenlange opslag hoor je haast niets dan gruwel en gruis,en batterijlekkage worden ze steeds weer weggedaan.Iedereen wil midi:
de poly 61 heeft grote concurentie van zijn kleine broertje de poly 800.Deze zijn kwa opbouw gelijksoortig,de poly 800 is uitgebreider,maar heeft een ander synthese type:additieve synthese.Dit type synthese zorgt dat je naast de grondtoon meerdere boventonen hebt,dit geluid bevalt niet iedereen,persoonlijk heb ik mijn poly800's om die reden weggedaan(teveel bijgeluid).De poly 61 daarentegen bevat substractieve synthese,zoals in de meeste pre midi synths,zeker bij korg.Dit klinkt dus meer analoog en vintage.Deze verschillen zulen niet iedereen opvallen,de poly 800 blijft een leuk synthje maar mijn favoriet uit de polyserie blijft de polysix,naast de ps serie natuurlijk!!!De poly 61 is een goede leadsynth,voor spetterende solo's met joystick!De poly 800 klinkt voor mij wat plasticer,wat minder analoog.
Mijn poly 61 staat te koop en er zijn al geinteresseerden,waarschijnlijk zaterdag weg.
Trouwens de juno 6 is ook een leuk alternatief,met totale realtime controle!!!!