Reverb verwijderen?

Dat zou betekenen dat de reverb in speudo stereo is gemaakt is. Maar dat gaat dan niet altijd op. Net zoals karaoke zeg maar alleen met fase omgedraaid. Dan houd je vaak galm over van zangstemmen.
Of als je een drumloop hebt waarbij onderdelen iets gepanned zijn met galm erbij.

Overigens dat M/S verhaal is niet zo moeilijk maar mensen leggen het wat apart uit.
Als je L+R mixed dan krijg je door fase uitdoving dat niet alle frequenties overhoudt en je dus een mono signaal overhoudt. Als je daarnaast L-R mixed dan doven juist weer de freqenties die je bij de vorige mix overhield. En dat is dan de stereo informatie zeg maar.

Mid bij M/S is niets anders als gewoon een mono mix van stereo.
Side bij M/S is niet het stereo geluid wat oorspronkelijk in de muziek zit.
En die 200% stereo is als je het sinus voorbeeld neemt links het linker kanaal fase normaal + het rechter kanaal fase ongekeerd, en rechts het rechter kanaal normaal en het linker kanaal omgekeerd.
Je krijg dus ineens in je linker kanaal niet alleen de 400hz sinus maar ook het 500hz sinus allebei even hard. En rechts krijg je niet alleen het 500hz sinus maar ook het 400hz sinus allebei even hard.
En rechter en linker kanaal zijn dus precies fase omgekeerd van elkaar.
Als je het rechter en linker kanaal mixt naar mono krijg je stilte.
Daarom lijkt me dit ook een hele slechte tool om iets meer stereo te maken. al het extra stereo wat je maakt is allesbehalve mono compatible!
En het meer mono maken is gewoon precies hetzelfde als links meer naar midden pannen en rechts meer naar midden pannen.

Laatst gewijzigd:
Dat zou betekenen dat de reverb in speudo stereo is gemaakt is. Maar dat gaat dan niet altijd op. Net zoals karaoke zeg maar alleen met fase omgedraaid. Dan houd je vaak galm over van zangstemmen.
Of als je een drumloop hebt waarbij onderdelen iets gepanned zijn met galm erbij.

Gewoon PCM-90 of 80...op iets gepande snares en claps en andere drums...

Ik zeg het nogmaals : Flux Stereotool...gratis plug-in...om stereo elementen weg te halen of om juist te verbreden...

Waves heeft ook zo'n plug-in,maar die kost geld...

Het wordt natuurlijk ingewikkeld als er reverb op een stereo signaal is gebruikt...maar op drums (veelal mono),vocals en ander mono materiaal is het een plakje cake om reverb weg te krijgen,soms niet helemaal,maar altijd voldoende...

Die flux stereotool werkt ook gewoon op M/S manier en geeft als je hem mono maakt precies hetzelfde effect als van je stereo drumsample linker en rechter kanaal naar midden pant.
Haalt dan idd alle links/recht uit fase zijnde informatie weg.
Maar zal zeker niet alle reverb weghalen omdat reverb een gemoduleerde kopie is van het dry mono signaal. Reverb doet met echos links rechts verschillende tijden en verschuift die pitch links en rechts iets anders. Zo maak je een mono compatible stereo iets.
Dus de stereo reverb mono maken zal alleen bepaalde onderdelen van de reverb weghalen.
Dat algoritme wat ik beschreef en dat FIR filter algoritme die doen wel ook dat mono compatible gedeelte van de stereo reverb weghalen en haalt dus een stuk meer van de reverb weg (deze keer echt alles wat stereo is).
Stereo is niet alleen uit fase op dezelfde frequentie (wat weggehaald wordt door mono te maken) maar stereo is ook verschillende frequenties links en rechts gepanned (wat niet weggaat door mono maken) en dezelfde frequentie links en rechts met een delay tussen links en rechts (wat ook niet weggehaald wordt door mono te maken)

Daar geef je het zelf al aan, wat wel rechts en links zit maar niet in het midden is Side
het circeltje is weer rond :)

kijk niet naar mid als van stereo naar mono, maar kijk naar mid als het signaal dat zowel links als rechts identiek is. en side als het signaal wat links en rechts verschillend is. bij verbs is dat hoofdzaak en daardoor door m/s snel eruit te filteren

Daar geef je het zelf al aan, wat wel rechts en links zit maar niet in het midden is Side
het circeltje is weer rond :)

kijk niet naar mid als van stereo naar mono, maar kijk naar mid als het signaal dat zowel links als rechts identiek is. en side als het signaal wat links en rechts verschillend is. bij verbs is dat hoofdzaak en daardoor door m/s snel eruit te filteren

Raphie...
Lees AUB wat ik geschreven heb hierover en wat jij schreef hierover.
Je kunt het dus NIET omdraaien zoals je nu probeert te doen.
Ja side is alles wat rechts en links zit en niet midden tot op bepaalde hoogte (iets wat een kleinbeetje rechts zit komt er wel in bijv, en je hebt een van de kanalen fase omgekeerd wat ook nogal wat is)

Maaaar.
Dit is niet wat jij zei.
Jij zei het precies omgekeerd.
En de grap is dat je het dus niet omgekeerd kunt zeggen.
Jij zei dat MID alleen midden informatie bevat met alles wat stereo is weg is.
Dit is dus niet zo, dat zei je dus fout. 1+1 is niet gelijk aan 2 op de manier die jij dacht/denkt in dit verhaal. Lees nogmaals mijn sinus verhaal. MID bevat gewoon de sinussen die hard links en rechts waren gepanned in het stereo filetjes. Dus MID is niet alleen het midden zonder alles wat stereo was.

Verder noemde je mij een dummie.
Nou voelde ik me zeker niet aangesproken maar wel beledigd.
En dit heb je nogsteeds niet teruggenomen.
Geef nou dan even een concreet voorbeeld waar ik iets zei wat niet klopte?

Verder moest ik net heel erg lachen toen ik op de linkjes klikte in je handtekening. Dance mastering :D En dan hier zulke foute uitspraken doen haha

Moet ik nou mijzelf quoten om een punt te maken of doe jij het? en het was voor dummies in het algemeen, niet jou specifiek, moet je je dus ook niet aantrekken.

Hij begrijpt je niet MRT

voor dummies nog maar even dan
MID = mono = al het signaal dat links rechts identiek is
SIDE = Stereo residu (volledig signaal - mono signaal)

Wat klopt hier niet aan?

Trouwens.. je snapt het nogsteeds niet.
kijk niet naar mid als van stereo naar mono, maar kijk naar mid als het signaal dat zowel links als rechts identiek is.

MID is niet het signaal wat zowel links als rechts identiek is!!!
Nogmaals... Als je een stereo filetje hebt met een 400hz sinus hard links gepanned, een 450hz sinus in het midden, en een 500hz sinus hard rechts gepanned. Dan is het enige wat links en rechts identiek is de 450hz sinus!!
de 400hz sinus links heeft niks rechts wat identiek is, en de 500hz sinus rechts heeft niks wat identiek is links.
Maar het MID signaal heeft dus NIET alleen de 450hz sinus zoals jij denkt/zegt, het MID signaal heeft zowel de 400hz als de 450hz als de 500hz sinussen ALLEMAAL OP VOLLEDIGE STERKTE! Nieteens een beetje zachter ofzo, gewoon VOLLE VOLUME in het MID signaal.

MID is juist dus WEL gewoon de mono mix van het stereo signaal.

Lees aub wat ik al die tijd schrijf, en neem dummie terug.

Moet ik nou mijzelf quoten om een punt te maken of doe jij het? en het was voor dummies in het algemeen, niet jou specifiek, moet je je dus ook niet aantrekken.

Als ik lees in welke context en na welke berichten je het schreef en je qoute mrt die mij (verkeerd) tegensprak, dan is het moeilijk tot een andere conclusie te komen dat je zeker ook(/vooral zelfs) mij bedoelde.
Maar ik neem dit berichtje aan als dat je mij nu iig niet (meer?) dummie noemt en zal erover ophouden.

Hij begrijpt je niet MRT

voor dummies nog maar even dan
MID = mono = al het signaal dat links rechts identiek is
SIDE = Stereo residu (volledig signaal - mono signaal)

Ok zal het nog 1 keer uitleggen wat hier niet aan klopt.
Eerste wat hier niet aan klopt is dus zoals hierboven uitgelegd dat MID wel mono is maar dus niet "al het signaal dat links rechts identiek is".

2e wat er niet aan klopt is dat SIDE wel het stereo residu is als het het volgens het oor 'midden / mono' eruit haalt (maar dan ook nog met 1 kanaal fase omgekeerd), maar dit is niet gelijk aan "volledige signaal - mono signaal" als je met mono signaal het MID signaal bedoelt wat me wel zo lijkt).
Als je wilt kan ik ook punt 2 uitleggen aan de hand van het sinus voorbeeld.
Het zit gewoon allemaal net wat anders.

Wil bij deze toch nog even mijn excuses aanbieden voor de vele posts en mijn felle reactie op posts van anderen.
Had een paar stressvolle dagen en weinig slaap. Ik zie nu dat dat zijn effect heeft gehad hier.
Ben gewoonlijk stuk relaxter :)

(oja en nog thanks voor de edit knop tip, zal die in de toekomst gebruiken)

Back