Terugmoduleren via reeks akkoorden

JnM92

heeft het licht gezien!
Beste mensen.

Ik componeer een stukje in F.

In dit stuk komt de volgende akkoorden reeks voor;

F-Gm-Am-Bb-C-C#-Bbm-F#

de C# is hier een onverwachte wending maar door de melodie over deze akkoorden heen ligt hij toch erg logisch in het gehoor, en de akkoorden na de C# ook

Maar ik eindig op een F#

Hoe kom ik door middel van zo'n zelfde reeks akkoorden weer redelijk logisch terug van F# naar F?

Hmm, om je goed te helpen zou een mp3 ofzo met dat stuk vd melodie wel handig zijn... Trouwens, moet je eindigen in F? Want dat staat nergens natuurlijk, dat je ook al schrijf je een nummer in F. dat je dan ook braaf moet eindigen met de grondtoon... Als je houdt van "lekker makkelijk" qua oplossing... speel je gewoon die maat F# doe je daarna een (drum? of gewoon een paar tellen niks, als dat past) break van 3 tellen en dan duw je op de 4e tel lekker F in... klaar!l

Hey dan, moeten inderdaad een MP3'tje hebben...voicings, ligging, basnoten, ritmische verschuiving van je akkoorden en melodie zijn essentieel om je een zinnig antwoord te geven.

Dit is natuurlijk helemaal afhankelijk van de muzikale context. Daarbinnen wordt pas duidelijk welke muzikale functie die F#-whatever heeft. MP3?

De trackpolitie zegt........ doe het op gevoel :)
Je kan dan absoluut soms goede resutaten krijgen, jammer dat zodra De Trackpolitie op gevoel dingen doet ze in herhaling vallen...oeps:bekdicht: tikte ik dat nou hardop?!
Nu weer ontopic?

Goede mensen, ik zal zo snel mogelijk voor een mp3tje zorgen!

Het stuk hoeft niet in F te eindigen nee, maar ik wil er naar terug om het thema weer te spelen

maar dat kan evt. ook in een andere toonsoort

Mp3 komt er zo snel mogelijk aan

... komt de volgende akkoorden reeks voor;
F-Gm-Am-Bb-C-C#-Bbm-F#
de C# is hier een onverwachte wending maar door de melodie over deze akkoorden heen ligt hij toch erg logisch in het gehoor, en de akkoorden na de C# ook
Uhh, de modulatie van C naar C# is nou niet bepaald een spectaculaire. Dat wordt heel erg vaak gedaan in populaire muziekjes, vooral na een solo het laatste coupletje een halfje hoger. Menig 'feesten en partijen' band verdient er het geld mee. Dus een breakje en dan zou ik naar de C gaan en vandaar halve stapjes omhoog tot je weer bij de F bent, het liefst vetragend. Je valkuil is volgens mij, zonder mp3 gehoord te hebben, dus, dat het meestal wel klinkt wanneer je een halfje hoger gaat, maar naar beneden helaas niet zo vaak.

Wout

PS Weet je zeker dat het een F# akkoord is waarop je eindigt? Als ik het reeksje speel, dan vind ik het heerlijk om op D te eindigen, met de f# er in. Als slotakkoord in een stuk wordt dat een Piccardische terts genoemd, maar ga je zo ver? :)

Wout

Beste wout,

Die C-C# word niet zo gebruikt als jij denkt.

Elk akkoord word maar 1 tel gespeeld. De reeks is gewoon een soort trap.

Wat ik bedoelde is dat alle akkoorden voor de C# de gewone trappen van F zijn. Waar nu de C# komt verwacht men een Dm.

Maar vanmiddag neem ik het op!

Is idd lastig zonder context (melodie).. maar misschien vind je deze wel geinig.

Nadat je op Bbm bent aangekomen, maak je een reeks naar beneden, naar F toe :

Ab6 - G7 - Gbmaj7 - F (hierbij hou je dus de F aan als hoogste noot, tot aan F, dat verklaart de 6-7-maj7 opvolging)
Dan krijg je dus : (G#-C-F) - (G-B-F) - (F#-A#-F) - (F-A-F)

*edit* las net dat elk akkoord maar 1 tel duurt, dat veranderd de zaak :)

Laatst gewijzigd:
Ik denk dat er ook heel veel verwarring ontstaat door de namen van de akkoorden.
Ik zou liever schrijven in plaats van:
F-Gm-Am-Bb-C-C#-Bbm-F#
dit:
F-Gm-Am-Bb-C-Db-Bbm-Gb

Wout

Bij mijn weten schrijf je #'en als je omhoog gaat in je sequence, en b'en als je naar beneden gaat (dacht ik)

Bij mijn weten schrijf je #'en als je omhoog gaat in je sequence, en b'en als je naar beneden gaat (dacht ik)
Je mag het natuurlijk doen, maar je houdt normaal gesproken een beetje rekening met de toonsoort. Bb majeur schrijf je nooit zo:
A#-C-D-D#-F-G-A#
Maar wat te denken van deze sequence?
Mooie pauze tune :)

Attachments

• Ladder.mp3
    299,9 KB · Bekeken: 106
hehe klinkt wel grappig.. vind 't wel beetje gehaast zo die opvolgingen na elkaar, een melodie zou het nog enigzins samenhangend kunnen maken.

nu hoor ik : F-Gm-Am-Bb-C-Db-Bbm-D-A--C--F :D toch die D erin

Nog een paar variatie die je misschien tof vind, je vroeg om eenzelfde soort reeks erachter waardoor je weer op F uit komt :

F-Gm-Am-Bb-C-Db-Bbm-C(7) / Fm-Gm-Ab-Bb-G/b--C--

F-Gm-Am-Bb-C-Db-Bbm-Gb / Ebm-Fm-(Gb-C7b9)-Fsus4--
(Gb-C7b9 = F#-A#-C# / C-E-G-A#-C#)

hehe klinkt wel grappig.. vind 't wel beetje gehaast zo die opvolgingen na elkaar, een melodie zou het nog enigzins samenhangend kunnen maken.
Dat weet ik, maar het was toch een akkoord per tel? Nu maar hopen dat het niet 240 BMP is :D
nu hoor ik : F-Gm-Am-Bb-C-Db-Bbm-D-A--C--F :D toch die D erin
Lekker, he? Omdat het tweede deel de terugkeer is en voor mijn gevoel een contrast moet hebben, vertraag ik hier dat tempo in wisselingen. Ben benieuwd naar het origineel :D

Wout

Back