Hoe maak je zulke strings?

Flake

Stamgast
Dag beste mensen,

Ik probeer trancemuziek te maken. Heb flink lopen klooien met het laag (kick/basslines etc) die nu redelijk lijken te lukken, nu probeer ik strings te maken.

Beetje cliché 13-in-een-dozijn-voorbeeldje alhier: http://www.dance-tunes.com/#home/tune/390126/m6/opus_sectrum (achterste stuk van de sample).

Hoe zou je deze strings maken?? Ik heb gestoeid met verschillende waveforms en violinsamples uit kontakt maar ik krijg niet echt iets wat hierbij in de buurt komt. Voor het stoeien heb ik Predator, Sylenth1, Gladiator 2 en Reason (subtractor??) tot mijn beschikking. Kan iemand mij tips geven hoe ik zulke strings kan maken?

iedere string heeft zowiezo:

ADSR
attack: ongeveer 60%
Release: ongeveer 70%

Ik kan nu niet luisteren maar je moet 2 verschillende of de zelfde oscilator waarvan de een 20% getuned is ten opzichte van de ander, geeft een lekker geluid.

Dan nog akkoorden spelen en Voila...

Ik denk dat je het beste een synth kan kopen met 12 presets.
En dan kies je preset nummer 13...klaar is kees.

Nu het nuttige gedeelte van deze post:) :

Lage attack en lange release (wat Mark E ook al oppert).
En dan een beetje cutoff dicht zodat ze wat zwoel worden.
En heel belangrijk: reverb en chorus (of iets anders wat daar op lijkt).
Dan moet je toch een heel eidn komen denk ik.

koop gewoon een JP8000 en je hebt instant strings :okdan:

Ik ben geen expert op het gebied van trance-strings, maar voor mij klinkt dit als een rompler preset gebaseerd op een strings sample en niet een traditionele (virtueel) analoge string.

Kijk eens of je in die Reason samplers een goede string preset kunt vinden.

Jezus wat een hoeveelheid reacties! Bedankt voor alle tips maar zullen we het trancebashen maar even aan de kant laten? ;)

De track in kwestie vind ik ook maar slappe hap, maar het gaat mij zelf ook alleen maar om de sound. Kan ook wel Rank 1 strings aandragen die ik ook prachtig vind maar met het geluid zelf kan ik wel wat leuks mee, plus ik wil leren hoe je dat moet maken!!

Maar dit is dus echt een rompler sound volgens napoleon? Dan ga ik toch maar es die Reason en Nexus libraries erop naspitten! Nog meer tips op dit gebied?

Jezus wat een hoeveelheid reacties! Bedankt voor alle tips maar zullen we het trancebashen maar even aan de kant laten? ;)

De track in kwestie vind ik ook maar slappe hap, maar het gaat mij zelf ook alleen maar om de sound. Kan ook wel Rank 1 strings aandragen die ik ook prachtig vind maar met het geluid zelf kan ik wel wat leuks mee, plus ik wil leren hoe je dat moet maken!!

Maar dit is dus echt een rompler sound volgens napoleon? Dan ga ik toch maar es die Reason en Nexus libraries erop naspitten! Nog meer tips op dit gebied?

Rank1 heeft (als jij de klank bedoelt die ik in gedachten heb) supersaws voor dat geluid. JP8000 (zoals genoemd), Virus Ti (daar zijn ze zelfs "hyper" stel je voor :)), die hebben het in huis. Maar met softsynths kan je ook aan de slag op supersawgebied: attack, release en cutoff zoals hierboven beschreven, rijkelijk in de effectjes als reverb dompelen. De JP8000 supersaw golfvorm is in feite 7 gestapelde, detuned zaagtandgolven op elkaar. Dus als je dat in een softsynth maakt, kom je ook al een eind.

Als je dan ook nog eens je melodielijntje begint te spelen met de cutoff ver dichtgedraaid en langzaam opendraait, klink je verdacht veel als bepaalde mensen die rond het jaar 2000 megasucces plachtten te hebben en wiens naam je hier niet kan noemen zonder gelyncht te worden. ;)

PWM is inderdaad mooi voor string/lead sounds

je kan dit bijvoorbeeld doen door de LFO rate en depth ongeveer op de helft te zetten en deze naar de Pulse Width sturen. Klinkt echt lekker, laatst eens mee bezig geweest op mijn Nord Rack² had niet gedacht dat het zo goed zou klinken.

Dus of sawtooths of pulsesounds met PWM... en dan nog steeds meerdere oscillators gebruiken en die detunen tenopzichte van elkaar? Ga ik mee stoeien

Heheh.. sollie. Maruuuh, er zijn best veel synths waarmee je dikke strings kunt maken. Korg Trident!

Ergens in het commentaar staat ook dat de strings dik zijn.

Oberheim OB12... ook vet voor strings.

KORG delta heeft ook een goeie string sectie aan boord, kan je ook meteen je bas partijen uithalen want die klinken echt heel hard op dat ding!

een solina string ensemble is ervoor gemaakt...
voor 650 euro heb je er al 1, geen geld toch? :okdan:

Jongen toch! Het is de Synth1 en die is nog gratis ook. Speciaal uit Japan voor de zuinige Nederlanders :)

http://sonictransfer.com/synth1-free-vst-synthesizer.shtml

Wout
I know, maar gratis = synthedit = windows, en ik werk op een mac :)
Ik ga dat geintje met die sawtooths en PWM sowieso es op meerdere synths loslaten en kijken wat een beetje vet klinkt.

En bedankt voor iedereen die hardware aandraagt maar dat is voorlopig uitgesloten, ik ga studeren en heb dus absoluut geen ruimte voor hardware :)

Back