ouderwetse Tape Sync, hoe werkt het, is er een standaard?

Rvooh

Gepokt en gemazeld
Ik vond hier net een MPC Sync Track, een tapesync <-> dinsync toestelletje en ben er wat mee aan het spelen. (staat links op de foto hier: https://www.synthforum.nl/forums/attachment.php?attachmentid=34114&d=1195302293 )

Het zet tape sync signaal om in din sync, en omgekeerd
Ik heb hem even aan de scoop gehangen om te zien wat hij doet:
-EDIT- image klopte niet, batterij in toestel was bijna plat, zie verder

Ik vroeg me af of andere tape sync doosjes (zoals de Korg KMS-30) op dezelfde manier werken, en hoe dit signaal tot stand komt.
Is dit ook een vorm van FSK?

Laatst gewijzigd:
Ik vond hier net een MPC Sync Track, een tapesync <-> dinsync toestelletje en ben er wat mee aan het spelen. (staat links op de foto hier: https://www.synthforum.nl/forums/attachment.php?attachmentid=34114&d=1195302293 )

Het zet tape sync signaal om in din sync, en omgekeerd
Ik heb hem even aan de scoop gehangen om te zien wat hij doet:
attachment.php

groen is wat hij doet in "stop" stand, geel is wat hij doet is "play" modus.

Ik vroeg me af of andere tape sync doosjes (zoals de Korg KMS-30) op dezelfde manier werken, en hoe dit signaal tot stand komt.
Is dit ook een vorm van FSK?

dus met soon kastje kunje bv midi clock [ en mpc tape sync ? ] in stoppen
en dr sync uit halen

best omslachtig
kgeloof dat mn multivox mx8100 dat ook heeft hey syncen ...dat deed tie nog niet ...dus ik volg deze draad maars ff

Vroeger veel gebruikt om een Atari met Cubase aan m'n Tascam A3440 te syncen. Werkte prima! Grapje was dat je de pitch-control op de Tascam kon gebruiken om de sequencer sneller te laten lopen...
Je "stripete" een band met sync signaal en voerde dat vervolgens terug om je Atari te syncen. Je was dus wel altijd één spoor kwijt. Later deden we dat met een Fostex 8 sporen spoelendek. Dropouts in de sync waren wel vervelend, want dan kon de sequencer er ineens mee kappen (je kon wel een bepaalde tolerantie instellen).

Het doosje wat we toen gebruikten, las en schreef FSK en vertaalde dat naar MTC.

Neem het eens op met uw geluidskaart en bekijk het eens in spectral view...

als ik het juist begrijp is dat toch een spectrogram hé?

-EDIT- Image was fout, zie verder voor juiste image.

Laatst gewijzigd:
ziet er uit als ruis met klikken... o jee, het IS ook ruis met klikken.... ;)

Sorry mijn batterij was plat.. 9V was al gehalveerd 8D
Dus negeer alle vorige images.

Dit is nieuwe beeld uit de scope voor play, anders doet hij niets
attachment.php

En spectrum (blauw is stop stand)
attachment.php

In bijlage ook nog een wave (van stop naar start)

Das al wat duidelijker denk ik :baco:

Attachments

• tapesync.gif
    tapesync.gif
    14,8 KB · Bekeken: 102
  • spectrum.gif
    spectrum.gif
    15,9 KB · Bekeken: 103
  • tapesync.wav
    111,1 KB · Bekeken: 101
Maar goed, het zijn dus zo te zien gewoon pulsen met een vaste frequentie die meelopen met de dinsync pulsen. Geen FSK.

Wat is het, 140 BPM ofzo? Dat geeft tegen de 18ms tussen de pulsen.

@etaoin

volgens de manual van het toestel "3 volts peak to peak audio pulses"
Maar waarom telkens een lage pulse gevolgd door een hoge?

weet niet hoeveel bpm, is rechtstreeks uit een 303 gedaan (sync kabel half ingeplugd)

Heb proberen te syncen in de omgekeerde richting, met hetzelfde signaal op een andere pitch en idem met het tempo. Geen van beide lijkt te lukken, vind ik moeilijk te geloven dus ik test even uitvoerig verder.

Weet je zeker dat de scope snel genoeg is om die eerste 3V piek meteen te pakken? Omdat de puls vrij kort is kan het zijn dat ie net na die piek sampelt en daardoor wat variabel is. Is de amplitude en de volgorde van de groottes van de piek ook anders als je het tempo wijzigt?

@etaoin

Ik meet met een (goede) geluidskaart en audio-analyse software (aangezien het toch audio signalen betreft normaal bestemd voor tape) Heb geen hardware scope.
Tempo en Pitch heb ik realtime gewijzigd in een audio editor, zal even manueel paar dingen testen.

Is je geluidskaart DC-gekoppeld? Want als hij AC-gekoppeld is dan het kloppen dat een DC piek afgevlakt wordt. En is hij gecalibreerd? Oftewel, is 1V op je scherm ook 1V op de input?

Is je geluidskaart DC-gekoppeld?..
En is hij gecalibreerd? Oftewel, is 1V op je scherm ook 1V op de input?

DC coupled ja.
Gecalibreerd dunno :dubbel:
Maar dat zou snor moeten zitten hoor.
Maar even los daarvan zou dat niet uit mogen maken natuurlijk. De meeste tapes zullen sowieso geen 3Vpp signaal leveren, dus daar moet ie mee om kunnen gaan.
idd,
qua ingang volstaat > 0.5 Volt peak to peak. volgens de manual

Heb proberen te syncen in de omgekeerde richting, met hetzelfde signaal op een andere pitch en idem met het tempo. Geen van beide lijkt te lukken, vind ik moeilijk te geloven dus ik test even uitvoerig verder.

failed testmethode wegens timestretch algo

nu goed getest, werkt wel.

Er hebben zich al enkele vrijwillers aangemeld om een wavje van hun SBX80, Kms-30, en yamaha syncdoosjes te recorden. Ben benieuwd.

Tapesync... dat ik daar ooit mee heb moeten werken. Als je een fout maakte kon je helemaal opnieuw beginnen. Het zijn inderdaad pulsen. Het signaal van din sync zal wel verschillen van tape sync, want anders had bijvoorbeeld de Roland TR-707 niet beide gehad.

Tapesync... dat ik daar ooit mee heb moeten werken. Als je een fout maakte kon je helemaal opnieuw beginnen. Het zijn inderdaad pulsen. Het signaal van din sync zal wel verschillen van tape sync, want anders had bijvoorbeeld de Roland TR-707 niet beide gehad.

idd, dinsync gebruikt een blokgolf ipv een puls.

Het signaal van din sync zal wel verschillen van tape sync, want anders had bijvoorbeeld de Roland TR-707 niet beide gehad.

dinsync zijn harde pulsen (feitelijk een blokgolf). Die kun je niet (goed) op tape opnemen. Vandaar dat ze bij tapesync die pulsen vertalen in korte "bursts" van een bepaalde frequentie. Je ziet ook op de scope dat het feitelijk een sinus is met een hele strakke decay er overheen. En dat dan 24 ppqn (dus 48 keer per seconde bij 120 bpm). Dat klinkt als een soort ratel op 48Hz.

Het verschil met FSK is dat bij FSK elke puls nog een waarde kan hebben, afhankelijk van de frequentie van de puls. 1200/2400 Hz voor binair 0/1 is een vrij gebruikelijke uit de home-computer tijd.

Bij SMPTE/MTC naar tape wordt volgens mij wel FSK gebruikt (iemand?)

Bij SMPTE/MTC naar tape wordt volgens mij wel FSK gebruikt (iemand?)

Copy paste:
The last two things I want to discuss are FSK and Smart FSK. FSK stands for frequency shift key, and you will generally find both types of sync in older machines. By itself, FSK is only a tempo-relative sync signal, and gives no indication of location. Therefore, it can only be used in conjunction with Midi Clock signals. When hooked to Midi Clocks through a converter box, FSK responds by alternating a tone from 1.5KHz to 2.5KHz for every clock pulse. The converter, based on a specific Midi Clock tempo from the sequencer, will generate this tone, which will then get recorded onto tape. Then during playback, the FSK signal gets converted back to Midi Clocks to keep the sequencer in tempo. However, since the converter will only respond to the frequencies of 1.5KHz and 2.5KHz, the tape speed cannot change during playback once the FSK signal is recorded, since changes in speed will change the pitches. After initially recording FSK, make sure to leave enough signal before starting to record tracks of your song, because the tape machine may take a few seconds to ramp up to speed. Also, as with SMPTE time code, don't record your FSK levels too hot because they can bleed into other tracks.

Smart FSK is almost identical to regular FSK, except that it can indicate a specific position in the song based on 16th notes. Therefore, Smart FSK can be used with Midi Sync. It is still recorded and played back in the same fashion as FSK, except that you must tell the converter to create Smart FSK instead of just FSK. The tape machine is the master and the sequencer is the slave.

denk het persoonlijk niet.
enkel pointer info, geen echte smtpe tijdinfo lijkt me

Back