ouderwetse Tape Sync, hoe werkt het, is er een standaard?

En zo synct een Roland MC-202 met tape:

In stop stand (is een piloottoon om de volumes van je bandrecorder af te stellen)
attachment.php

In play stand:
attachment.php

in de manual is er geen sprake van FSK maar ik zie wel 2 verschillende frequenties.

EDIT: idem voor TR-707/727, ik denk zowat alle roland bakjes uit die tijd.

Attachments

• 202Play.gif
    202Play.gif
    25,9 KB · Bekeken: 94
  • 202Stop.gif
    202Stop.gif
    21,8 KB · Bekeken: 84
En zo ziet de Sync Out van de AKAI ASQ10 eruit:

het pilootsignaal(stop):
attachment.php

het alternerend FSK start signaal:
attachment.php

Deze stond ingesteld op FSK, anders dan de Roland qua shape maar ik vermoed zelfde effect?
Je kan overigens - ter info - de ASQ10 instellen op Pulse 96
dan krijg je zoiets:
attachment.php

Attachments

• asq10stop.jpg
    asq10stop.jpg
    46,6 KB · Bekeken: 86
  • asq10start.jpg
    asq10start.jpg
    62,4 KB · Bekeken: 78
  • Asq10pulse96.jpg
    Asq10pulse96.jpg
    44,9 KB · Bekeken: 83
Urm,.. :confused: jaaren met tapesync gewerkt,.. nooit bij me opgekomen om t te gaan bekijken,..
Gheheh,.. wat een stelletje nerds!!!! :dubbel: :mega:

Urm,.. :confused: jaaren met tapesync gewerkt,.. nooit bij me opgekomen om t te gaan bekijken,..
Gheheh,.. wat een stelletje nerds!!!! :dubbel: :mega:

hehe
nuja het is voor een reden dat ik er naar kijk, niet uit pure verveling.

Er bestaan namelijk veel Tape Sync <-> Dinsync units. In theorie zouden deze bakjes het dus toelaten om bvb. je 303 aan te sturen via je geluidspoorten op eender welke geluidskaart. En mag dit nu toevallig hetgeen zijn waar ik me momenteel mee bezig houd (zie de topic: "Strakke Dinsync op je pc/mac")

Een leuk voorbeeld is de MPC Sync Track die per bar of beat synct. Het maakt het mogelijk op dus gewoon op pauze te drukken in je DAW en zodra je op play duwt loopt je tb gewoon rustig verder mee alsof er niets gebeurt is. Nou ja, in theorie dan.

Ik vroeg me af of andere tape sync doosjes (zoals de Korg KMS-30) op dezelfde manier werken, en hoe dit signaal tot stand komt.
Is dit ook een vorm van FSK?

om even zelf te antwoorden op mijn initiële vraag in dit topic,
nee, de KMS-30 gebruikt niet dezelfde sync methode als de (obscure) MPC Sync Track (die met pulsen werkt)

Uit de volgende resultaten blijkt dat de KMS-30 FSK sync gebruikt
(let wel: de amplitude cijfers kloppen niet, kreeg file als wav toegestuurd en die heb ik eerst genormalised)
Play signaal:
attachment.php

Stop signaal:
attachment.php

dat weten we dan ook weer :gaap:
als iemand nog namen kent van "tapesync naar dinsync" apparaatjes mag je die altijd vermelden :okdan:

Attachments

• kms30start.gif
    kms30start.gif
    36,7 KB · Bekeken: 113
  • kms30stop.gif
    kms30stop.gif
    31,6 KB · Bekeken: 92
Dus als ik het goed begrijp moet ik de KMS-30 een strakke (hardware)midi clock aanbieden en dan dit opnemen in Ableton om midi-clock van een audio-track te genereren? En hij gaat niet met gepitchte tempo changes om kunnen gaan? Ben benieuwd wat hij met stretching gaat doen.

lekkerrr! gaan ik mee aan de slag. dank!

Back