DX7 speelt niet alle midi noten...

vcovca

NOXGENUS
Heb pas 'n DX7 gekregen... nu speelt ie best goed! Je mag 'n gekregen koe nie in de bek schijten ey...

Maar als ik het ding aan m'n sequencer hang, in dit geval Renoise, speelt ie niet alles. Het is net of ie effe na mot denken over de data die ie krijgt.

Dus als ik er 'n accoord van 3 noten op af stuur, speelt ie soms een, soms twee, soms drie en ook soms geen noot. Iemand bekend met dit probleem/fenomeen?

Komen die noten er via de THRU wel weer uit?

Staat hij niet in een of andere gekke MIDI mode?

Als ik het ding als master midi keyboard gebruik werkt het ook niet helemaal o.k. maar da boeit me niet. Ben toch Renoise mens, dus werken met QWERTY is geen probleem. Stuur er ook geen aftertouch of velocety naartoe... midi uit geeft soms wel wat vertraging. Het is net of ie meerdere noten niet aan kan. M'n DX7 heeft borderline! Teveel input snapt ie nie.

En geloof dat er nit zoveel gekke midi modes voor zijn.. sysex staat uut, midi in stut aan.. ik snap nie.

Ik weet verder niets van de DX7, maar zou dit niet te maken kunnen hebben met hoe de DX7 omgaat met velocity in midi? Zie deze twee threads (gaan misschien wel meer over uitsturen dan insturen?):
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=35195
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=17952

Ik heb die 2 threads net even gelezen maar dat gaat over de velocity van de DX, dat die niet boven de 99/100 uitkomt door een beperking van de ROM van de DX. Ik weet niet of dit nu heeft te maken met het probleem van Robbie...daar worden gewoon complete noten overgeslagen.....

Misschien moet je de midi wat meer filteren Rob. bv alleen on/off commando's.....het lijkt erop dat zijn buffer volloopt en dan bepaalde commando's gewoon niet meer verwerkt...

Hier is de MIDI-implementatie. Hij herkent binnenkomende MIDI noten 1-127, dus daar ligt het niet aan.

http://www.maths.abdn.ac.uk/~bensondj/dx7/manuals/dx7-midi.txt

Sowieso wel een interessante site voor de D7 bezitter: http://www.maths.abdn.ac.uk/~bensondj/html/dx7.html

Heb je misschien een MIDI loop gecreerd waarbij de DX7 de noten die je 'm voedt ook weer uitstuurt en vervolgens terugkrijgt? Daar kunnen een hoop synths niet tegen. Dus even de MIDI out plug eruit. Volgens de manual, pagina 57 moet dit overigens wel kunnen....

De DX7 krijgt alleen midi in... dus gaat niet meer door. Gaat van midi doos van mac naar de ProTone, dan naar de OB12, dan naar de ASR-X en dan naar de DX7. Maar rechtstreeks doet ie het ook nie goed nie..

Hmmmm... zal da eens gaan checken. Heeft jaren in de kast gestaan bij iemand... en nu ie uit de kast is gekomen... !-P

En de battery vervangen.. zeurt ie ook om. Als ik de DX7 direct aan de OB12 hang doet ie ook raar. En als ik um dan 10 keer 'n noot aan sla, hoor ik er eentje.

O.k... ga eerst effe solderen. Dank voor de info tot nu toe!

De batterij vervangen in een DX-7 is geen gemakkelijke opgaaf.
Die is vastgesoldeerd en zit ook nog eens op een rotplaats.

En voor wat betreft je midi-probleem: Ik weet niet zeker maar kan het niet zo zijn dat je de DX-7 zo kunt maken dat hij alleen op even of oneven noten reageert ?
Deze optie zit wel vaker op synths. Ik kan me alleen niet meer herinneren of dat ook bij de DX-7 het geval was,...

Zo... batterij vervangen. Zit nu netjes 'n houdertje in! Midi contacten beetje bij gebogen. Is niet de oplossing. Merk ook dat als ik sysex ga dumpen, dat ie niet meteen reageert. Begint meestal pas bij de 3e dump. Als ik maar een sysex ding wil dumpen snapt ie het ook niet. En ASIO ken het niet zijn. Aangezien het probleem er ook is als de OB12 master toetsen is...

Laatst gewijzigd:
Volgens mij heb je een midi functie aanstaan.
Ik kan me vaag herinneren dat ik dit ook wel eens heb meegemaakt.
Volgens mij had het iets te maken met polyfonie.
Als je twee DX7's kocht kon je ze aan elkaar hangen en de functie (waar jij nu last van hebt) zorgde ervoor dat noten afgewisseld werden over de 2 DX7's.
Dus soms wel en soms niet reageren op midi.

Ff zoeken in de manual en je komt er vast achter wat ik bedoel.

Is er geen sprake van een (interne) MIDI feedback loop loop loop loop loop?
Suc6 met die mooie gratis FM bak trouwens.

Hmmm.... leuke theorie, maar is niet logisch. Als ik 10 keer 'n noot stuur, speelt ie er eentje. Maar zal zo eens zoeken..

Misschien even handig om de testfunctie te gebruiken(zie link hieronder), misschien kom je dan wat meer te weten. Klinkt toch wel als een echt probleem. Kijk ook even of je portamento uit staat en de DX7 niet op monofoon staat. Ook kun je even een voice initializeren, je krijgt dan een mooie sinustoon die het gewoon moet doen. Je weet dan zeker dat er niet in de geluiden gerotzooid is. Het blijft iig een toffe synth, veel plezier ermee.

http://www.dx7.nl/test/

Ik zeg format c:
Wat moet jij balen dat er een geniale bak in huus stiet die ut niet dut :o

Hij doet het wel... ken er prima op spelen. Staan wel meer dingen hier die het niet helemaal doen. Maar zou mooi zijn als ie midi snapt. Nu gebruik ik het ding als STAND ALONE synth... editor voor de mac werkt prima. De rest staat goed. Portamento enzo uit, poly aan. Is echt beetje vaag probleem. Als ik namelijk 'n patch bewerk met de editor reageert de DX7 direct!

Thanx voor de test... lijkt erop dat ie um niet helemaal goed doorstaat. Morgen maar eens verder kijken. Is er ook ergens 'n nieuwere OS voor da hok te krijgen? Zal wel 'n eprom zijn..

Back