Tonen van de baslijn in verhouding tot de pad

Zeronski

Ingeburgerd
Ik ben bezig met het maken van een trance nummer nu heb ik op basis van een pad een melodie bedacht die loopt over meerdere octaven. Nu wil ik er dus een baslijn onderzetten als de tonen van de pas aanhoud zit er een behoorlijk verschil tussen de hoogste en laagste bastoon klinkt niet echt lekker dus. Mijn vraag is dus hoe jullie dit precies doen en zijn er bepaalde trucjes voor. De baslijn op 1 toon houden lijkt me voor een trance nummer niet echt handig.

als het akkoordenschema niet te complex is, moet 't wel lukken om een bassline te maken waarvan de noten niet te ver uit elkaar liggen
de bass hoeft niet altijd de "grondtoon" (ofzo) te zijn van het akkoord, probeer daar wat mee

baslijn

baslijn

Gebruik voor de bas lijn noten die ook in de akoorden van je pads voor komen , houdt de afstanden qua toonhoogte klein.suc6

Als je bas te ver omloog loopt kun je gewoon een oktaafje afdalen, dat geeft hetzelfde "gevoel".

Als je wat meer toegankelijke muziek wilt maken, zal de baslijn vaak de grondtoon van het akkoord zijn, dus als je GCE speelt, is dat een C akkoord en is de bas een C. Maag een G of E komt ook voor, dit moet je dan wel "expres" zo doen om spanning op te wekken.

Je kunt 's naar wat popmuziek luisteren, met name de bas, daar hoor je de bassist loopjes maken, soms een melodie op zich, met als valkuil dat het te druk wordt. Zo heb ik het geleerd.

Maar in het kort: ja je kunt de bas een kopie laten zijn van je melodie maar blijf dan binnen een oktaaf of zo. Als je dan wat noten kiest die hier en daan een kwart (3 toetsen, 5 halve) lager liggen of een kwint hoger (4 toetsen, 7 halve), dan krijg je een leuk effect.

Succes en post eens een klein stukje!

me don'no wah pad is?!

me don'no wah pad is?!

Wat bedoelen jullie nou eigenlijk met pad? Ik weet dus niet wat dat is.....of wat jullie hiermee bedoelen.
Ik hoor deze term vaak bij trance makers heb ik het idee. ik zou het best willen weten:D

loppe.1.jpg

OK! nu snap ik het, dan moet je er dus aan likken en dan ken je "psychedelic" melodiā€˜n gebaseerd op een pad maken.
tis toch simpeler dan ik dacht:D

Je zou je bass kunnen laten meelopen met een van de lagere tonen van je pad... en dan nog een octaaf lager ofzo. Wat ikzelf ook wel eens doe als ik een melodie heb met wat dingetjes eronder is 'em loopen en gewoon wat zelf eronder neurien.

Een pad is lang, vol evoluerend geluid met meestal een lange attack en decay, meestal in een accoord gespeeld. Een stab dat heeft juist een hele korte attack, en een redelijk korte decay en weinig tot geen sustain, het omgekeerde dus zeg maar.

Back