n00b zoekt mooie geluiden

Gubbe85

Nieuwkomer
Hoi allemaal, ik ben een noob. Ik heb een beetje rondgekeken op verschillende muzieksites en het aanbod is zo verschrikkelijk veel dat ik me hier maar heb geregistreerd in de hoop wat feedback te krijgen van pro's op wat ik moet aanschaffen.

Ik ben op zoek naar kwalitatief mooie geluiden. Aan de ene kant van klassieke instrumenten zoals hobo, fluit, strings, viool, trompet, harp, orgel, etc.
Aan de andere kant de elektronische dance/trance/techno etc geluiden.

Kunnen jullie mij een beetje een richting in schoppen?
Soundmodules? Software? Wat is duur/goedkoop? Kwaliteit/kwantiteit?

Uhm, je bent dus op zoek naar een synthesizer (software of hardware) die al dat soort geluiden kan voortbrengen?

Extra vragen: wat is je budget, en is met de computer werken een probleem (zo nee: wat voor software heb je al)?

in de hoop wat feedback te krijgen van pro's op wat ik moet aanschaffen.

Misschien niet het antwoord dat je wilt hebben, maar....niemand kan jou vertellen wat je MOET aanschaffen. Geef wat meer info over je wensen, budget bijvoorbeeld. Soundmodules en synthesizers (romplers) zijn hetzelfde, alleen heeft een module geen keys, dus die zul je dan ook moeten hebben / aanschaffen.
Ga eens naar een muziekwinkel en ga luisteren naar verschillende merken en types. Je zult toch zelf moeten gaan ontdekken of je bepaalde merken beter vindt klinken dan andere.

Voor de veelzijdige merken zou ik eens kijken naar merken als Roland, Korg en Yamaha.

ok wat meer informatie.

Ik zit in een progressieve rockband, die veelvuldig gebruik maakt van héél erg veel verschillende geluiden. Alleen sommige van die geluiden klinken een beetje goedkoop.
Onze toetsenist heeft beschikking over een roland fantom x6, een korg x50 en een korg x5d. Daarnaast heeft de drummer (ik) beschikking over een midikeyboard met daarop aangesloten de soundmodule van ook een korg x5d.
Nu hebben we een paar nummers waarbij onze gitarist ook keyboard moet gaan spelen dus hebben we er een keyboard bij nodig. Dan lijkt mij het handigst als dat ook een midikeyboard is met daarop iets aangesloten wat mooie geluiden kan produceren. Want om nou een hele nieuwe workstation aan te schaffen is wat duur en overbodig.
En als je daar 2 midikeyboards op aan kan sluiten is dat helemaal ideaal want dan heb ik ook mooie geluiden op mijn midikeyboard.

Uit de roland komen wel de mooiste geluiden. We hebben een uitbreidingskaart gekocht met daarop orchestrale geluiden waarvan een boel erg mooi klinken. (wel erg duur, 300 euro oid)
Uit de korgen klinken de geluiden vaak best goedkoop. (wat ze ook zijn)

Ik zit te denken in de laptop met software en dan midi via usb ofzoiets. Dan heb je wel de meeste opties. Heb je niet een programma die geluiden van bijv de roland fantom x6 kan overnemen?
Aan de andere kant is een soundmodule ook wel rielekst, gewoon zo'n midikabeltje erin en spelen met 'em. Geen gedoe en lekker makkelijk. Alleen vraag ik me dan af of je niet veel te veel betaald voor alleen geluiden aangezien er meestal ook allemaal functies op zitten die je niet hoeft te hebben.

Ik heb zo'n 1000 euro tot mijn beschikking. Ik heb een laptop (met windows vista erop) maar verder geen software.

Maar wat zijn jullie ervaringen met mooie en goedkoopklinkende geluiden? Waar halen jullie ze vandaan?

Het is natuurlijk ook mogelijk om een midi keyboard te kopen en die via MIDI aan één van je huidige synths aan te sluiten zodat je daar de geluiden uit kunt halen, bijvoorbeeld op de Fantom, als je de geluiden daar ok van vindt.

Hebben we overwogen, alleen het punt is dat er veelvuldig geswitched wordt tussen geluiden binnen een nummer. Dat werkt niet :).

Het lijkt dat jullie al redelijk in de romplers zitten met die Fantom en M50. Waarom niet iets (virtueel) analoogs om jullie geluidenpalet uit te breiden?

Het lijkt dat jullie al redelijk in de romplers zitten met die Fantom en M50. Waarom niet iets (virtueel) analoogs om jullie geluidenpalet uit te breiden?

Zou je daarvan een voorbeeld kunnen geven?

en het is korg x50 niet m50 :)

Een Kurzweil voor de mooiste Nepfluiten e.a. Geluiden op Dia..
voor techno/trance/Minimal ; wel ,een (1) stuks mid-90's tweakable (met knoppen) Groovebox van Korg,Roland enzovoorts...

Om mee te beginnen of op voort te borduren en om je evt. op andere gedachten/gevoelens te
brengen,kan je in ieder geval alvast aan de slag!

Met veel intens plezier uiteraard,

Wie weet kun je uit de voeten/volstaan met genoemde opties...

Best,
lassa

Back