MFB-502 drumcomputer

ironfreq

You're the man now, dog!
Hallow iedereen,

Hoewel ik altijd samples gebruik voor mijn drums (LinPlug RMIII vind ik daar ideaal voor), zit ik al een tijdje te kijken naar een eenvoudige en betaalbare analoge drumcomputer, iets dat iig een beetje tweakable is en een paar outs heeft. Nu zou ik deze module niet als mijn hoofdmodule voor drums willen gebruiken, dat zal waarschijnlijk voorlopig iig de de RMIII blijven, omdat ik aanneem dat hoewel de sounds tweakable zijn, toch ook weer niet radicaal veranderd kunnen worden (ik vind beetje variatie in drumsounds tussen nummers wel belangrijk), maar zoek dus echt iets voor aanvulling.

Nu viel mijn oog een tijdje geleden al op de 502 van MFB en op de MAM ADX1, die toch alweer een heel stuk duurder is. Heeft iemand hier ervaring met de 502? Hij is spotgoedkoop, maar kan hij wel van die typische eenvoudige synthdrums genereren waar ik zo dol op ben? *D De prijs lijkt me eigenlijk te mooi om waar te zijn, dus vandaar mijn vraag naar ervaringen met dit apparaat.

Link: http://www.mfberlin.de/Produkte/Musikelektronik/MFB-502/mfb-502.html

Heeft iemand hier wel eens direct bij MFB zelf in Duitsland besteld en zo ja, hoe ging dat in zijn werk? Kun je eigenlijk met creditcard bij hem betalen of niet?

Bedankt voor de info! :doei:

Mzl,
Vincent aka Ironfreq

Informeren..

Informeren..

Je zou eens bij forum-lid Senso kunnen informeren.. volgens mij heeft hij wel ervaring met die bakjes.

Re: Informeren..

Origineel geplaatst door CraZ
Je zou eens bij forum-lid Senso kunnen informeren.. volgens mij heeft hij wel ervaring met die bakjes.

Dank je.. ik zal hem voor de zekerheid een PB'tje sturen!

Origineel geplaatst door CraZ

Was MFB was tijdens de hoogtijdagen van Sensomania dezelfde als dit huidige MFB? Ik dacht dat ze destijds in Luxemburg zaten. Maar ik kan me vergissen.

Hoe je het ook draait of keert, www.plebweb.nl daar verkopen ze dat spul in ieder geval in nederland

Origineel geplaatst door Pim
Was MFB was tijdens de hoogtijdagen van Sensomania dezelfde als dit huidige MFB?
Ik dacht dat ze destijds in Luxemburg zaten. Maar ik kan me vergissen.

Nee, je vergist je niet. Maar toch klopt het niet. :)
Origineel komen de MFB's uit Duitsland (firma Fricke). De toenmalige partner Baumann,
emigreerde naar een landelijk dorpje in Luxemburg en produceerde en verkocht daar de
MFB's onder het merk BME (Baumann Musik Elektronik). Hij ontwikkelde ook nog een uit-
gebreidere, luxere versie: de Rattlesnake. De houten behuizing hiervan werd gebouwd
door de dorps-timmerman. De Rattlesnake valt inmiddels onder de "collector's items".
Tevens diverse bouwde Baumann enkele modulaire systemen: Axiom, PM 10-system en het
Voice Modular System. De kast van de Axiom kwam trouwens van dezelfde timmerman. :D

De MFB-501 Drumbox was destijds net zo'n value-for-money doorbraak als de 502 nu.
In plaats van de gebruikelijke dure (en zware) kist met grote gekleurde knoppen
voor 16 ritme's, kocht je voor een klein prijsje een (ietwat lullig uitziend) doosje
met 64 ritme's, 64 breaks, alle instrumenten apart inschakelbaar en nog met trigger-in
en -out ook. Het geluid leek nog wel op de klassieke "Rhythm-Box". Je kent het wel,
Tom's die "pak-pak, pok-pok" zeggen. Maar wel een hartstikke analoog geluid en voor
sommige dingen nog steeds bruikbaar. [COMMERCIE] Voor bezitters van een 501 kan ik
trouwens - per instrument instelbare - resonantie inbouwen. Het geluid wordt dan wel
opeens 10 keer beter. [/COMMERCIE]

Ja en dan de 502. Helaas heb ik het ding nog niet kunnen horen, dus openschroeven al
helemaal niet, maar ik heb zo het donkerbruine vermoeden dat het grootste deel van de
elektronika verdacht veel op de 501 lijkt. Waarom zou je ontwikkelingskosten investeren
als je een concept hebt dat al perfekt werkt.
Kortom, de vraag of het ding de moeite waard is ligt voornamelijk bij de kwaliteit van
het geluid. Dat blijft natuurlijk een kwestie van smaak. Wat de ontwerper/programmeur
té gek vond hoef jij natuurlijk nog niet mooi te vinden.
Maar als de klanken in de smaak vallen, dan is het absoluut een koopje.

Hoi,

Senso, bedankt voor je uitgebreide info en smaakvolle details ;) Je bent goed op de hoogte blijkbaar van MFB produkten? Hoe zit het met de gemiddelde constructiekwaliteit van een goedkoper MFB produkt, er vanuitgaande dat ik zuinig met mijn apparatuur omga? :D

Origineel geplaatst door senso
Het geluid leek nog wel op de klassieke "Rhythm-Box". Je kent het wel,
Tom's die "pak-pak, pok-pok" zeggen. Maar wel een hartstikke analoog geluid en voor
sommige dingen nog steeds bruikbaar.

Dat is volgens mij precies wat ik zoek :)

Origineel geplaatst door senso
Kortom, de vraag of het ding de moeite waard is ligt voornamelijk bij de kwaliteit van
het geluid. Dat blijft natuurlijk een kwestie van smaak. Wat de ontwerper/programmeur
té gek vond hoef jij natuurlijk nog niet mooi te vinden.

Ik heb de demo MP3 inmiddels beluisterd (ik had alleen die korte op mijn HD staan en zag gisteren pas dat er ook een grotere MP3 te downloaden is) en volgens mij moet ik er gewoon voor gaan. Wel grappig dat ze ook een Nederlandse importeur hebben. Jammer alleen dat ze alleen via rembours leveren, daar hebben mijn ouders gruwelijke hekel aan :frons: En het is te ver weg om hem zelf te gaan halen bij hen (3 uur reistijd) .=( Nou ja, ik vind wel een oplossing :)

Iig bedankt voor de reakties.

Mzlll,
Vincent aka Ironfreq

Weet iemand hoe ie nu echt klinkt in vergelijking met andere drumdozen?

levka? ;)

Deze klonk ook leuk:

http://www.vermona.com/en/produkte/drm/drm1info.html

drm1_1_380.jpg

Laatst gewijzigd:
ik zou ook es naar de MAM ADX1 kijken...maar de vermona is idd de top of the bill

Ja Ik heb hier zowel de MFB-502 als 501;
Ik zelf vind het geluid van beide lekker, maar is toch niet hezelfde

Bij analoge drumdozen komt persoonlijke smaak echt op de eerste plaats
Ik had een CR8000 die ik niks vond, maar m'n CR68 vind ik echt top

groet
Joost

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Weet iemand hoe ie nu echt klinkt in vergelijking met andere drumdozen?

levka? ;)

Origineel geplaatst door elektrovolt
jep, de vermona heb ik ook en die is echt stukken beter dan de MFB en de MAM

Kan die Vermona ook een beetje zoals een Roland klinken? Heb de demo's eens beluisterd en zowel die BD als Snare vielen wat tegen.

de snare kan niet zo onwijs snappy klinken, de BD kan je behoorlijk 909 achtig maken, en de ingebouwde distortion die je bij sommige kanalen bij kan draaien maakt het natuurlijk mooi af.

de clap klinkt niet zo strak, meer als een simmons clap trap.
en de hihats? die kunnen opzich wel mooi 606 of 808ig klinken

Origineel geplaatst door Crimson King
Hey,ik heb een BME rattlesnake maar er komt geen geluid uit!!! De leds doen het wel... Wat moet ik nu doen???

welkom! Wat een obscuur ding. Ik had er nog nooit van gehoord. linkje Heeft hij het wel gedaan?

Back