Hoe live optreden?

draven

Stamgast
Ik ben gevraagd om een liveset te geven (geen dj-set). Alleen weet ik niet goed hoe eraan te beginnen. Mijn tracks hebben allemaal een verschillend tempo (van 120 tot 130).
Maw ik kan ze dus niet allemaal op een en dezelfde sequencelijn plaatsen.
Hoe kan je dan vlot van het ene nummer naar het andere switchen met de nodige effecten ed...

Heeft iemand ervaring met liveset?

Laptop heb ik zeker nodig. Het is wel niet de bedoeling dat ik alle baslijnen ed ga spelen live. Het moet in feite een set zijn waar alle nummers vlot door mekaar lopen. Iets zoals agoria zijn liveset,...

Thanks

Ik heb ervaring met livesets, maar het laatste wat ik daarbij nodig heb is een laptop.
Dus ik denk niet dat je veel aan mijn antwoorden en/of mening gaat hebben. :P
Bijv. als ik hierboven lees wat jij gaat doen lijkt het mij toch echt meer dj'en :dj:

De basis van mijn livesetje is bijv. de TR-606 voor triggering van SH101 en Juno60 en sync voor de TR909 en TB303, Daarna kijken wat er nog meer bij/mee kan, oa mic, fx-bakkies etc

hier ook hardware live!
808 als master, 303 als slave en eventueel kms-30 voor de rest. dankzij de fine tempo pot kan je het tempo stilaan opdrijven. :D

maar ik doe ik eig nie veel live, in september komt 2e setje eraan, en zal enkel met 808 en 303 zijn.

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden. Ik heb allerlei verschillende manieren geprobeerd, puur analoog en zonder computer, met alleen een Amiga (met tussendoor een vaag voorbespeeld cassette bandje omdat ik nieuwe tracks moest laden vanaf floppy), met Ableton, combinaties daarvan, etc... Voor iedere manier was wel een voor als een tegen te bedenken. Als je 'from scratch' werkt laat je misschien teveel aan het toeval over en wordt het saai, en als je alles voorbereidt laat je te weinig aan het toeval over en wordt het net zo saai. That's life. Eh... live.

Ik gebruik nu zelf een RS7000, waarop ik een stuk of 15 nummers basaal heb voorbereid, en die ieder zijn opgedeeld in losse midi- en sample kanalen die ik kan muten, stretchen, filteren, randomizen, etc, zodat het nummer opgebouwd, gevarieerd en gerekt kan worden. Op de RS kan ik dan ook nog live dingen erbij programmeren. De RS stuurt nog 2 of 3 synths aan die ik kan tweaken en bespelen, en er loopt een 707 mee die ik live programmeer. Nummers lopen over doordat ik elementen van het éne nummer laat terugkomen in het andere nummer. Verder is het vooral een kwestie van vallen en opstaan, het is nooit perfect, zeker in het begin niet.

Ik denk dat op de flaptop Ableton Live je beste keuze zal blijken, hoewel ik het (bij Ableton 4) lastig vond om live nog bijvoorbeeld baslijnen in te spelen. En ik vond het irritant dat ik te vaak naar een scherm moest kijken, dat haalde voor mij persoonlijk de lol er uit. Ableton vond ik meer als dj-en met de losse elementen uit je studio tracks (baslijnen, melodieën, etc), ik kon te weinig ter plekke nieuwe ideeën toevoegen. Maar misschien heb ik Ableton nooit goed begrepen... Ach ja... Rome... je komt er altijd wel.

Heb je alleen (één) laptop en verder niks?

Anders zou je bijv. als overgang naar een ander tempo de ene een lange release of reverb 'noise' end kunnen geven en dan 't volgende nummer (met hoger/lager tempo) in laten komen.

Ik heb zo'n 200+ livesets gedaan de afgelopen 15 jaar en waar jij t over hebt heeft echt geen ruk met "live" te maken.
Klinkt meer as een dj-set.
En dan nog,. al die verschillende tempo's,. die zou je op decks ook naar elkaar toe pitchen,.. anders gaat de swing er snel uit bij je publiek en gaan ze lekker aan de bar chillen!
Als je een liveset wilt maken van die nummers moet je gewoon liveversies maken van die nummers met ableton of reason of waar je dan ook mee werkt en wat hardwarebakken zodat er iets live te doen is,..

Als dat niet kan zou ik ff met degene praten voor wie je die set moet doen en m uitleggen dat live niet jouw ding is maar dat je er wel een mooi tractorsetje van kunt plakken,..
Als je dan veel met je hoofd schudt en je armen af en toe in de lucht gooit ben je net guru josh! :D En het meeste publiek zal t zowiezo worst wezen wat je doet zolang je maar doorstampt!! :dj:

Als je 'from scratch' werkt laat je misschien teveel aan het toeval over en wordt het saai, en als je alles voorbereidt laat je te weinig aan het toeval over en wordt het net zo saai. That's life. Eh... live.

Nummers lopen over doordat ik elementen van het éne nummer laat terugkomen in het andere nummer. Verder is het vooral een kwestie van vallen en opstaan, het is nooit perfect, zeker in het begin niet.

Je haalt de woorden uit mijn mond :okdan:

Nou ik switch gewoon tussen de tempo's hoor geen probleem. Ik begin op 118BPM en ga tot max 125. Soms is het ook gewoon leuk om van 125 naar 118 over te schakelen.
Ik laat de percussie meestal gedeeltelijk doorgaan (drumcomputers) en dan draai ik of het tempo handmatig omlaag of ik switch in 1 keer van tempo. Echt geen probleem. En anders pech. Menselijk oor is snel gewend aan een nieuw tempo.

Back