18 megabytes installed

Jake

Stamgast
Hallo,

Ik heb een mpc 2000xl met 32 mb, maar als ik in sample editor op "open window" druk dan staat er "18 megabytes installed",
en ik heb 106.00 sec voor geluids opname.

Vraag: waarom staat er geen 32 mb want dat zit er 100% zeker in.

Dan heb je er waarschijnlijk een 16mb simm en een 2 mb...of 1 van je 16mb simm's is defekt (die dingen zijn gevoelig voor statische electriciteit)
SIMMS altijd aan de randen beetpakken.

(18 * 1024 * 1024) / (44100 * 2 *2) = 107 seconden 44.1khz 16 bits stereo sample toch?:geslaagd:

mmm maar zelfs dat klopt niet helemaal... tenminste, als de kietelhertz 44.1 en stereo zou zijn want dan kwam je maar uit op zo'n 23 sec... tenzij het 30 khz mono is, dan klopt het wel ongeveer...

Volgens jouw redenering past op een Audio CD dan nog maar 14 minuten stereo muziek, dus dat klopt niet. CD is niet gecomrimeerd. ;)

zmoocs uitkomst klopt wel, maar ik vind de berekening een beetje kort door de bocht aangezien er teen en tander tegen elkaar is weggestreept (ik moest er even over nadenken dat de bits aan de megabyte kant waren weggelaten zodat je dan nog maar x 2 aan de bits/s kant hoefde te doen vanwege de 16 bits. Snapt u het nog...maar echt duidelijk is het niet ;))

Megabyte = 1024 * 1024 bytes, byte is 8 bits.
18 megabytes is dan 18*1024*1024*8 = 150994944 bits

44100, 16bits stereo sampling (dus dat alles maal 2) verbruikt dan:
44100*16*2 = 1411200 bits per seconde

150994944 bits / 1411200 bits per seconde = afgerond 107 seconden.

Zo, en nu is de les over. :geslaagd:

Maar ik heb zeker 2 keer en 16 mb chip er in zitten.

Maar ze lijken erg op de geheugen chips van oude computers,
kan ik ze daar dan niet uit halen ?

ik heb bij die check trouwens: test 1 okay
test 2 okay
test 3 okay

en de memory test is oke

Laatst gewijzigd:
Ja Jake, met 2x 16 mb zou je iets minder dan het dubbele van bovenstaande berekening moeten hebben.

Als het type hetzelfde is als die uit de oude computers, zou het moeten werken. Ik zou wel eerst even nagaan aan welke specs de simms moeten voldoen. Dat moet in de handleiding staan over anders zal het op de mpc-forums ook nog wel te vinden zijn.

Als je echt zekerheid wilt hebben dan is er nog Mutec. Kost wel wat, maar dan heb je 100% zekerheid dat de simms geschikt zijn voor jouw apparaat. Maar dat zou ik als allerlaatste redmiddel gebruiken.

Maareuh....heb je al gekeken of de simms goed in hun slot zitten? Vind het vreemd namelijk dat hij wel 18 aangeeft en maar 106 seconden tijd geeft. Ook raar dat de testen allemaal ok zijn. Zijn het niet 2 x 8 mb simms + de 2 intern?

Volgems mij zijn het doodnormale simms en het kan denk ik sowieso geen kwaad om even wat simms uit oude computers te proberen als je die toch hebt liggen. De mpc is natuurlijk ook een doodnormale computer, volgens mij een 80286:-)

http://www.mpc2000xl.com/memory.htm

Dat alle tests okay zeggen komt vast omdat je mpc de rest van het geheugen helemaal niet 'ziet'.

Niet alle simms werken, je moet ze gewoon proberen.

de snellere (edo) werken volgens mij altijd.

Back