MS-10 aanstuurding

Status
Please reply by conversation.

Baszline

Hobby Bobby
Binnenkort komt er een MS-10 bij in de set-up! :okdan: Om gezellig mee te doen met de rest zoek ik iets dat hem aan kan sturen.

Ik las in de "grote MS thread" dat een Philip Rees Little MCV goed geschikt is en dat de Doepfer MCV wel eens een steekje laat vallen.

Kenton vind ik weer wat overdreven qua prijs, maar als dat de enige optie is dan moet het maar. :(

Kortom ik ben op zoek naar de beste prijs/kwaliteit verhouding à la SF Consumentenbond voor zowel trigger als toonhoogte.

Of kan ik mijn Roland TR trigger output gebruiken?
Op de Doepfer site staat namelijk: "But some synthesizers normally using Hz/V can be be controlled with V/Oct (e.g. Korg MS10/MS20)"

Graag hoor ik jullie mening/advies! :halleluja

Als kenton te duur is zou je ook voor een mobius kunnen gaan ;)

MIDI CV

MIDI CV

Jajaja, de Mobius... :D

Roland TR style triggeren werkt wel gewoon! Da's mooi! :okdan:

Dus de MIDI CV Hz zijn enkel voor de toonhoogtes interessant? Anyone?

Doepfer MCV = klote
Kenton pro solo en Philip Rees = goed

mijn ervaring. de Kenton is de enige die ik nog heb, omdat deze makkelijk in te stellen is en stevig gebouwd is.

MIDI >> CV

MIDI >> CV

Ja, dat bedoel ik. Zowel toonhoogte als trigger. :mexico:

Maar... als iemand een Kenton Pro Solo of een Philip Rees MCV heeft voor een schappelijke prijs dan hoor ik het graag!
:okdan:

ik heb een aantal doepfer mcv's gehad. geen van allen stuurde mijn ms10's goed aan. geen octaaf was zuiver, had vertraging, en het niet onthouden van de instellingen. Music house en Doepfer hebben zich er ook mee bemoeid, en ook zij hadden dezelfde problemen. en ja, ik heb de manual gelezen.

voor mij geen doepfer converters meer.

vreemd, maar inderdaad stuurt ie hz/volt ,in het laag , minder goed aan dan volt/oct.( dacht dat5 dat vrij gebruikelijk was bij midicv concerters)
kan me voorstellen dat ie niet over 5 octaaf zuiver gaat bij de ms 20. 3 octaaf wel.
bij rolands en moogs haalt ie wel gewoon 5 octaaf.
( inputten op de freq in van de osc ,+ een extra instelpot van 1 € eventueel erbij om het makkelijk te maken, vergroot het bereik aanmerkelijk )
de triggerig is goed en dat van die instellingen niet bewaren heb ik geen last van.
ieder z'n ervaring waarschijnlijk

maar goed mogelijk dat de andere genoemde nog beter zijn ( Kenton pro solo)

erm... instellingen bewaren? ...mijn MCV had 1 klein drukknopje aan de voorkant die je moest indrukken en vervolgens een toets moest aanslaan (de laagste)... dan wist de MCV A. welk midi kanaal en B. de juiste toonhoogte...
voor de rest echt geen instellingen, verder ook niet gek nutuulk want het alleen maar een Midi naar CV converter... (oh ja die van mij was de 1)

ja je kunt ook nog programchanges sturen als je dat knopje hebt ingedrukt. om bv de trig te switchen. een soort eenvoudige learnfunctie, een rijtje van 10 of zo

vreemd, maar inderdaad stuurt ie hz/volt ,in het laag , minder goed aan dan volt/oct.( dacht dat dat vrij gebruikelijk was bij midicv concerters)

Het is in ieder geval niet geheel onlogisch voor een goedkope converter, aangezien de converter bij hz/v een veel groter bereik moet beslaan dan bij v/oct, dus als de D/A afwijkt, merk je dat veel meer bij hz/v.

5 octaven hz/v is bijvoorbeeld 0,25 - 0,5 - 1 - 2 - 4 volt. Stel theoretisch dat de D/A maar 8 bit is en lineair verdeeld wordt, dan heb je 256 stappen voor die 4 volt. Maar je hebt dan 128 stappen in het hoogste octaaf en maar 16 in het laagste. Bij v/oct heb je in elk octaaf evenveel stappen.

Een goeie hz/v midi-cv zou een log converter op de uitgang moeten hebben zodat dat die stappen beter verdeeld kunnen worden; feitelijk gewoon de log-converter tussen die standaard in v/oct oscillators zit. Volgens mij is hz/v op een aantal Kentons ook inderdaad een dergelijk uitbreidingsprintje.

Still searchin'...

Still searchin'...

Iemand nog ergens een MIDI to CV converter ergens in de hoek liggen te verstoffen!?

Doepfer MCV oid lijkt me prima! :okdan:
Als'tie maar convert (zowel CV/h als CV/oct)

Status
Please reply by conversation.
Back