Access virus: multitimbraal werken

Analog_Minded

Ingeburgerd
Vanaf welke versie van de acces virus lijn is het makkelijk om multitimbraal te werken. Dus m.a.w., het aanpassen van verschillende patches tegelijkertijd zonder zorgen te maken dat de setting van je vorige patch wordt veranderd.

Hi,

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met "het aanpassen van verschillende patches tegelijkertijd zonder zorgen te maken dat de setting van je vorige patch wordt veranderd".

Ik heb een Virus Kb...en die werkt prima multitimbraal.

Bedoel je dat wanneer je de patches in een multi edit, de originele losse patches (dus die in patch geheugen zijn opgeslagen) niet worden aangetast?

(Het antwoord weet ik trouwens niet, maar mogelijk wordt de vraag zo wat helderder...)

Multitimbraal wil alleen maar zeggen dat je synth meerdere geluiden tegelijk kan afspelen (via MIDI), dus ik snap je vraag ook niet helemaal.

Multitimbraal wil alleen maar zeggen dat je synth meerdere geluiden tegelijk kan afspelen (via MIDI), dus ik snap je vraag ook niet helemaal.

Bij nog aardig wat synths is het zo dat wanneer je bijv. sound 1 in een multi edit, ook je originele patch (sound 1) meteen veranderd wordt.

Er zijn ook synths die de patch in de multi kopieeren. Als je die edit blijft je originele patch intact. Ik heb het vermoeden dat het hier om gaat.

Kan dat uberhaubt wel in de Virus, ongeacht de versie? Ik had een Virus B met de laatste OS, maar ik ben er vrij zeker van dat je de patches los op moest slaan op hun oorspronkelijke (of een nieuwe) lokatie en dat het niet mogelijk was de instellingen per patch exclusief bij de multi op te slaan.

Bedoel je dat wanneer je de patches in een multi edit, de originele losse patches (dus die in patch geheugen zijn opgeslagen) niet worden aangetast?

(Het antwoord weet ik trouwens niet, maar mogelijk wordt de vraag zo wat helderder...)

Heel simpel gezegd, ik kan het niet eens ingewikkeld uitleggen al zou ik willen, ik ben nogal een simpel figuur:

Multitimbraal betekent dat als je een akkoordje indruk, de verschillende toetsen verschillende velocity waarden kunnen hebben, of verschillende lfo instellingen, of verschillende pan instellingen of . . . Verschillende timbres tegelijk uit één bak! Dit is natuurlijk vooral handig als je meerdere patches in een multi hebt zitten, je wilt natuurlijk dat deze verschillend reageren op inkomende midinoten, lfo's enz.

Dit is tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld, heeft iedere digitale synth, en heeft niets met het opslaan van patches te maken.

-----------------------

Als je een synth wilt hebben waar de wijzigingen van de patches worden opgeslagen met de multi en niet met de originele patches, moet je een jp8000 hebben. Verder ben ik ze nog niet tegen gekomen.

De Virus A t/m C kan dit niet, en dat vreet patches. Voor zover ik weet kan de Virus ti dit wel, enkel omdat je de wijzigingen van de patch opslaat in je sequencer doormiddel van hun vsti.

Check ook: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=87031

Sorry voor de grote post, ik had gewoon zin om ff lekker van me af te typen.

Zelf eigenaar van een Virus C en altijd multitimbraal werkende, kan ik verzekeren dat het dus met de C gaat, maar volgens mij net zo goed met de B en A.

Wanneer je in Multi of Multi Edit staat, kan je alle parameters van een patch opnemen in je sequence. Zolang je geen 'store' doet (knop Store indrukken dus), wordt er niets opgeslagen.

En je kan dus gerust naar hartelust patchaanpassingen maken op verschillende kanalen tegelijkertijd.

Hopelijk heb je hiermee voldoende info.

:doei:

......Als je een synth wilt hebben waar de wijzigingen van de patches worden opgeslagen met de multi en niet met de originele patches, moet je een jp8000 hebben. Verder ben ik ze nog niet tegen gekomen.

En de Novation Supernova kan het bijvoorbeeld ook... :kroon:

Waar hangt de topicstarter eigenlijk uit...?

"De Virus A t/m C kan dit niet, en dat vreet patches. Voor zover ik weet kan de Virus ti dit wel, enkel omdat je de wijzigingen van de patch opslaat in je sequencer doormiddel van hun vsti."

De TI kan in Multimode 16 banks opslaan waarvan de patches een kopie zijn van het orgineel. In totaal kunnen er 128 banks worden opgeslagen. In sequenser mode (vsti plugin) is dit natuurlijk oneindig.

de TI kan in standalone ook de patch data bij de multi opslaan, dus je hoeft de sequencer VST hier niet voor te gebruiken.

je originele patch blijft gewoon zoals die was, al je instellingen voor de patch en sound veranderingen die je in de multi hebt gedaan worden dus bij die multi opgeslagen.

de oude virus modellen kunnen dit niet (virus A - C) , die refereren alleen maar naar de positie van de patch.

de TI kan in standalone ook de patch data bij de multi opslaan, dus je hoeft de sequencer VST hier niet voor te gebruiken.

je originele patch blijft gewoon zoals die was, al je instellingen voor de patch en sound veranderingen die je in de multi hebt gedaan worden dus bij die multi opgeslagen.

de oude virus modellen kunnen dit niet (virus A - C) , die refereren alleen maar naar de positie van de patch.

Klopt, maar je hebt wel een edit-buffer die ook opgeslagen wordt op de C als je hem uit doet (wie weet werkt dit ook zo op de A en B). Zodra je de patch wijzigt bijv 1 omhoog en/of omlaag en weer terug, ben je je edit-geheugen kwijt. Je kunt deze edit-buffers ook opslaan door een dump in je sequencer en met de TI gaat het natuurlijk veel gemakkelijker :-)

maar je hebt wel een edit-buffer die ook opgeslagen wordt op de C als je hem uit doet
klopt, maar dat is alleen voor de actieve patch op dat moment. Je kunt niet per multi die sound aanpassingen voor je complete set klaarmaken op die manier. Dan zul je terug moeten vallen op het aanpassen en vaker opslaan van je gewijzigde patches. Eigenlijk is dat gewoon te onhandig voor gebruik in live situaties of bij multis die je vaak gebruikt voor verschillende songs.

in de TI is dit veel beter, start gewoon een multi, pas elke sound in die multi aan terwijl je in de multi zit, en sla de multi op. Doe dit voor alle multis voor je set. Dus in dat geval ben je niet afhankelijk van 1 edit buffer, maar kan het in alle multi's.

klopt, maar dat is alleen voor de actieve patch op dat moment. Je kunt niet per multi die sound aanpassingen voor je complete set klaarmaken op die manier. Dan zul je terug moeten vallen op het aanpassen en vaker opslaan van je gewijzigde patches. Eigenlijk is dat gewoon te onhandig voor gebruik in live situaties of bij multis die je vaak gebruikt voor verschillende songs.

in de TI is dit veel beter, start gewoon een multi, pas elke sound in die multi aan terwijl je in de multi zit, en sla de multi op. Doe dit voor alle multis voor je set. Dus in dat geval ben je niet afhankelijk van 1 edit buffer, maar kan het in alle multi's.
klopt ook. Maar het is maar net of je met 1 of meerdere multi's wilt werken (deed ik wel per track toen ik m'n virus c had, maar het is wel oppassen geblazen :)) of idd met meerdere patches in de multi-mode.
de TI (en2) zijn inderdaad veel beter op dat gebied.

Ik ben (ook, conso :)) benieuwd wanneer de topic starter zich meldt

ok even verduidelijken:
we zijn live aan het jammen. patch 1 is bass, 2 is lead. (en spelen dus tesamen af) ik ben continu aan het switchen tussen de twee patchen en ik draai aan filter knoppen van de bass dan ga ik naar patch 2 en gebruik dezelfde knop. verspringen de parameters of heeft het zoiets als een pickup, dat de draaiknop pas wordt geactiveert als hij op de orginele waarde komt.

verspringen de parameters of heeft het zoiets als een pickup, dat de draaiknop pas wordt geactiveert als hij op de orginele waarde komt.
Het gewenste 'gedrag' van de knoppen kun je zelf instellen (staat wel ergens in de handleiding).

Ik heb nog geen virus. Vanaf welke virus valt dit in te stellen? Ik zou eigenlijk voor de virus C willen gaan, maar die zijn nog wat duur vindt ik. (nu de TI2 uitgekomen is had ik een prijsdaling verwacht) grtz

Volgens mij ook al vanaf versie B. Ik heb die maar even in bezit gehad, maw: een echt B-user moet zich maar ff melden.

Back