Hoe vaak maak je je gear schoon?

vcovca

NOXGENUS
Dussss.... ben al wat dagen bezig met platen poesten, moet ook soms gebeuren, en onder het poetsen vroeg ik me af hoe vaak de gemiddelde synth freak z'n gear poetst.
Ik sommige dingen vaker dan andere. Eens in het jaar de 101 & JX3P. De 808 ietsje vaker, maar pas GRONDIG gedaan. Dus echt effe uit mekaar halen enzo.
Zijn er meer mensen die soms hun gear los schroeft en GOED poetsen? Dus niet alleen kwastje erover. Da doe ik iedere maand wel 'n keertje. Maar ook dat is misschien vaak.
Vooral met tabletops is het erg met stof vangen. Rack rommel in hun 19" dingetje hebben nergens last van. Keertje overheen blazen en klaar.

Ik gebruik altijd een swiffer om te poetsen (1x per week na het stofzuigen) en daarnaast alles altijd netjes afdekken met stofhoezen. Heb onlangs alle knopjes (van de potmeters) van 'al' mijn synths er af gehaald en schoon gemaakt, daar knapt de boel ook van op.

Zijn er meer mensen die soms hun gear los schroeft en GOED poetsen? Dus niet alleen kwastje erover. Da doe ik iedere maand wel 'n keertje. Maar ook dat is misschien vaak.

Ik was em iedere dag, maar los schroeven begin ik niet aan.

Als ik iets gekocht heb dan haal ik het altijd uit elkaar. Ff weer een beetje fris maken, ook al ziet het er nog zo netjes uit. Daarna heel af en toe met een vochtig doekje. En als ik de synth dan toch weer een keertje open heb dan maak ik hem meestal ook wel grondig schoon.

Zo af en toe ga ik er met een kwastje overheen. Alles staat onder stofhoesjes, dus meestal valt het wel mee.

Wekelijks afstoffen en wat minder vaak de opervlakten en toetsen met een ietwat vochtig doekie.
:okdan:

Bijna alles wat hier binnenkomt heb ik zelf eerst ff grondig schoongemaakt tot aan de toetscontacten aan toe mocht dat nodig zijn, technische mankementen repareren doe ik niet echt vanwege gebrek aan kennis. Als ik de vloerbedekking stofzuig (2x in de 3 weken) dan pak ik altijd ff een droge (verf)kwast erbij en haalt die ff over mijn muziekmeuk heen. Wel met de stofzuiger erbij anders valt het na 10min weer terug op je synthtjes. ;) Daarnaast soms met een licht vochtige doek de toetsen schoonmaken. (1x in de 4 mnd)

maar een ruimte zonder vloerbedekking scheelt ook een slok op een jenever fabriek...

Dus dat maakt dan eigelijk niet zoveel uit. :D

Echt schoomaken doe ik door ook onderdelen los te schroeven of zelf open maken. Meestal gebruik alleen water/vocht. Verder ben ik blij dat er swiffer bestaat. Wekelijks stofzuigen en goede ventilatie doen de rest.

Dus dat maakt dan eigelijk niet zoveel uit. :D
als je maar genoeg zuipt dan maakt het niet meer uit dat je vloerbedekking hebt idd :D

wat wel steeds schoon moest worden gemaakt om het half jaar was de P-61, keyboard contacten...
tsja die korg poly's (alle), het blijven brakke dingen qua datte...

Ik zuig mijn computer regelmatig uit, en de plugin boxen gaat automatisch de lap over heen als ik de rest aan het doen ben. :D

Ik ben best een eikel af en toe.. :P

Keertje of 10 per jaar met een natte doek over de synth(s)
en 2 keer per jaar koop ik een setje wattenstaafjes om de sliders grondig een beurt
te geven. warm water + een beetje afwasmiddel. Gaat die JP ook weer lekker van ruiken.
Openschroeven begin ik niet aan. Dat VA spul kan wel tegen een beetje inwendig stof.

Wat ik me nu afvraag is of vintage spul veel anders klinkt als het vies is van binnen?
Met meer stof meer volgage fluctuaties bijvoorbeeld.

verdikke 5:10 alweer. tis dak vakantie heb...

Wat ik me nu afvraag is of vintage spul veel anders klinkt als het vies is van binnen?
Met meer stof meer volgage fluctuaties bijvoorbeeld.

Lijkt me niet, dan zou je al met halve kortsluitingen zitten...

Wat wel zo kan zijn is dat potmeters en sliders slecht contact maken met stof erin, en daardoor na reinigen op dezelfde stand anders klinken.

Maar ik denk dat de meeste klankverschillen voor/na afstoffen te wijten zijn aan onvoorzichtige borstelaars die stelpotjes verdraaid hebben. :)

altijd afdekken zodra je het niet gebruikt

verder met water en beetje allesreiniger
TFT-cleaner doekjes werken ook bijzonder goed!

Ik heb een olympisch ultrasoon bad en dompel mijn studio erin.

Af en toe afstoffen en niet met vuile handen aan de spullen zitten.

Hmmmm.... computers uitzuigen... da is toch niet echt goed i.v.m. statische gedoe..!?!?

Hmmmm.... computers uitzuigen... da is toch niet echt goed i.v.m. statische gedoe..!?!?

Ja klopt...ik zou trouwens ook niet zo snel met een swiffer in een apparaat gaan.....is meen ik ook statisch geladen....
Echt schoonmaken doe ik als ik het net heb aangeschaft...dan gaat de meeste apparatuur meteen geheel uit elkaar en krijgen alle contacten aandacht,,,ik ben best sociaal.... ;)

Back