Waarom hoor je nooit(?) meer voice sampling in nummers?

RES

Direct Digital Synthesis
Waarom hoor je nooit (of amper?) meer voice sampling in nummers?
Kan dit apparte sampling geluid niet nieuw leven in worden geblazen door profs?
Variaties met vocoder, talkbox en timestretch en Cher zouden misschien nog kunnen?
Drie voorbeelden van de tachtiger jaren. (arthur baker,freeze,jarre.)

Attachments

• waaromgeensamplingmeer.mp3
    2,3 MB · Bekeken: 109
Mensen zullen het wel zat zijn. Gelijk hebben ze. Het valt niet mee om er iets origineels mee te doen dat ook nog draaibaar is voor radiostations.

Dat kan zeker! Dank voor de tip, ga er direct mee aan de slag! :P

Maar dit is wel typisch zoiets dat inderdaad 'onverwacht' een hype kan gaan worden in de commerciële club-electro-house-bla-scene!

Hoi,

Vocoder, talkbox en timestretching zal zeker nog wel kunnen, maar waarschijnlijk niet zo extreem als in het voorbeeld uit de jaren tachtig dat je post. Ikzelf vind het spelen met vocal samples op die manier een beetje irritant om naar te luisteren. Dat vond ik in de jaren 80 overigens ook al. Overigens irriteer ik me tegenwoordig ook aan het (overmatig) autotune gebruik in hedendaagse popnummers. Met dat effect heb ik het persoonlijk wel gehad nu eigenlijk.

Groeten,

Mark

Hoi,

Overigens irriteer ik me tegenwoordig ook aan het (overmatig) autotune gebruik in hedendaagse popnummers. Met dat effect heb ik het persoonlijk wel gehad nu eigenlijk.

Groeten,

Mark

En ik wil daaraan toevoegen de overduidelijk aanwezige chorus op de stemmen in producties van J. Timberlake en anderen die dat dan gaan volgen.

Paul

Ik heb sowiezo 'n hekel aan pop muziek. DOOD AAN MELODINE!!!

Hoe goed is Melodyne als je het fatsoenlijk (= not overdone) gebruikt.
In het bijzonder voor harmonieën, wat een gemak.

On topic: ik hoor in veel nieuwe trancenummers regelmatig niet-onderscheidbare voice sequences langskomen (stukken van lettergrepen van vrouwelijke vocals), of is dat niet wat je bedoelt?

Ilya Soloviev - Universal Universe

Andy Moor - Fake Awake (halverwege)

Ik vind het zelf een super effect althans, draagt bij tot een mysterieuze sfeer.

Ook enkele sequences als fill-in gebruikt in dit nummer:

Andy Moor - Faces

Er is toch kei veel trance met voice toelie.... het ging over POP muziek toch..? Alla Cher enzo. Je hoort het ook best vaak in Hollands talig spul.

Er is toch kei veel trance met voice toelie.... het ging over POP muziek toch..? Alla Cher enzo. Je hoort het ook best vaak in Hollands talig spul.

De draad gaat bij mijn weten over voicesampling in actuele nummers, niet over popmuziek :?. Om maar te zeggen dat het zeker nog actueel is.

Cliff Coenraad heeft een mooi stukje gated/sampled vocalen in zijn track Manjula zitten. Vond het erg koel klinken.

En ik wil daaraan toevoegen de overduidelijk aanwezige chorus op de stemmen in producties van J. Timberlake en anderen die dat dan gaan volgen.

Vocal doubling (gewoon twee takes over elkaar) wordt heel vaak toegepast om het allemaal wat dikker te laten klinken.

Als je het overigens als samplen beschouwd wordt er nu meer dan ooit gesampled. Van een enkele vocale lijn worden bijv. 3 takes gemaakt - met de beste uitspraak, met de beste timing en met de beste zang. Vervolgens wordt dat boven elkaar gezet en gelijkgetrokken zodat de zang zo "perfect" en verstaanbaar mogelijk is.

Het jaren '80 samplen van vocalen en dan "bespelen" zoals in Freeze - I O U was een gimmick. Gimmicks zijn geen lang leven beschoren; Autotune is gewoon de gated reverb van de jaren '00.

Toch leveren die gimmicks van pioniers vaak een hit op, omdat het nieuwe geluiden zijn. Daarna worden ze al gauw saai. "The re fle-fle-fle-fle-flex." Die stottersamples was ik meteen al spuugzat.

Wie samplet er tegenwoordig nog zelf? Ik betrap me er zelf op dat ik er te lui voor ben geworden. Terwijl ik nog steeds ideeën heb. Laatst kwam mijn vriendin met een skippy-bal voor haar nichtje aanzetten. Dat geluid op een vloer zou een geweldige bassdrum zijn! Mijn mosselpan kan na sampling zo in een gamelan-orkest. Enzovoorts. S.o.s. had toch een serie over The lost art of sampling?

Waarom hoor je nooit (of amper?) meer voice sampling in nummers?
Variaties met vocoder, talkbox en timestretch en Cher zouden misschien nog kunnen?
Als jij dat graag hoort, moet je dat gewoon doen !

Je zou jezelf verkeerdelijk de vraag kunnen stellen: is er wel nood naar ?
Maar met die vraag stel je jezelf imho te commercieel op. Misschien vind je het niet erg om de nieuwe Lady Gaga te worden, maar ik persoonlijk zou ervoor passen.

Even wat persoonlijk advies: vocoding en talkbox-effectjes en dergelijke zou ik nooit helemaal afschrijven. Ik zou niets afschrijven. Alles is en blijft mogelijk.
Het gevaar is gewoon dat je ermee zou kunnen overdrijven.
Een goed voorbeeld van een band dat graag vocode't: Electric Light Orchestra.
Hebben heerlijke nummers gemaakt en in kwasie elk nummer komt wel een beetje vocoding voor. Net niet overdreven, maar das mijn mening. Kan me best inbeelden dat iemand anders het nét wel teveel vindt.
Wanneer ik bijvoorbeeld hun "best of" opzet en helemaal beluisterd heb, hoef ik ook weer even geen vocoding meer te horen.

Ik denk dat meeste variaties inmiddels al zijn uitgeprobeerd. Maar denk je van niet, dan moet je het gewoon uitproberen.
Weet je, als jij het vind klinken, dan zal er wel iemand anders op deze wereldbol het klinken vinden. En als je die éne persoon al kan doen glimlachen door je muziek, dan heb je nuttig werk verricht.
Nog even en ik word emotioneel.

Laatst kwam mijn vriendin met een skippy-bal voor haar nichtje aanzetten. Dat geluid op een vloer zou een geweldige bassdrum zijn!

Jah (en dûh wil ik bijna zeggen) want ik had in 1992 met mensen al over Skippy-bal-kicks. Zo'n doffe plof met een hoge pitch... Hoef je niet zelf te doen, zo'n sample kun je vast wel ergens kopen. ;)

Als jij dat graag hoort, moet je dat gewoon doen!

Ja, zoals in een kleine track die ik laatst nog HIER <--- klik heb gepost.

Die voicesamples komen van televisie, zelf opgenomen met een MD. Betrof een docu uit '67 over toekomst van electronisch bankieren. Zou je van te voren niet kunnen bedenken, dat je daar een leuke sample uit haalt. Zoiets moet je toevallig tegenkomen. Daarom heb ik altijd een MD op scherp klaar liggen.

Back