Alternatief voor SynthEdit

uaneme

Stamgast
Na wat speurwerk zit ik nog steeds met de vraag, is er een alternatief voor SynthEdit?

Ik wil nl een klein audio tooltje maken dat als VST en ook als stand alone kan werken. (toon generator met pulses en sweeps) Kan evt ook met een modulaire synth, maar liever niet. En Grafisch. Met sleur en pleur moduletjes aan elkaar knopen, want zelf in code lopen te rommelen trekt me (nog) niet.

Iemand ideen of suggesties op dit vlak? Of is SynthEdit vooralsnog de enige optie.

tsja, zo te horen heb je je nog nooit echt verdiept in Synthedit want alls wat je opnoemt doet Synthedit gewoon... je hoeft niets zelf te proggen en je kan gewoon bestaande modules aan elkaar knopen... een gratis alternatief is er niet echt dus je moet het met Synthedit doen... en waarom ook niet? werkt uitstekend verder...

Synthmaker komt in 2 versies maar de licentie is bij mijn weten (nog) niet over te zetten.Er is vandaag wel weer een nieuwe update uitgekomen (beta)
Ikzelf bezit de personal edition waar ik eigenlijk niets meer mee doe,maar verkopen was niet mogelijk volgens mij...zal ze vandaag gewoon eens mailen en kijken wat er uberhaupt mogelijk is.

Is het eigenlijk mogelijk om met SynthEdit een "supersynth" te maken die feitelijk "alles" kan (wat synthedit te bieden heeft) ? En heeft iemand dit al gedaan ?

Of moet je altijd keuzes maken ?

Is het eigenlijk mogelijk om met SynthEdit een "supersynth" te maken die feitelijk "alles" kan (wat synthedit te bieden heeft) ? En heeft iemand dit al gedaan ?

Zo werkt synthedit niet;). Mocht je dat willen dan krijg je een instrument dat het grootste deel van de huidige VST-markt omvat en dat bijgevolg hopeloos onhandig zou zijn om mee te werken.
Eveneens bestaat synthedit uit kleine modules waaruit je telkens nieuwe functionaliteiten kunt maken. Het is als een taal. Je gebruikt bestaande woorden (synthedit: modules) en door creatief te zijn kun je sommige woorden uitvinden (synthedit: het zelf schrijven van modules). Het superboek bestaat niet. Er bestaan enkel heel goede aparte boeken!
Kortom, je moet keuzes maken.

tsja wat is een "supersynth"... en wat is "alles wat SE te bieden heeft"?
SE is het gereedschap... jij bouwt er een hondehok mee of een wolkenkrabber...

keuzes in wat?

je kan in SE net zo veel maken als je maar kan verzinnen, de enige limiet is de CPU power...

Persoonlijk vind ik Synthmaker aanzienlijk fijner werken dan Synthedit. Hij's inderdaad niet goedkoop, maar de prijs meer dan waard vind ik zelf (ik heb de developer/full editie gekocht). Soms zou ik willen dat normale programmeertalen net zo eenvoudig en intuitief werkten als Synthmaker. Erg vet programma, goede sound en oneindig veel mogelijkheden.

oneindig veel mogelijkheden.
nou idd, soms een beetje TE veel... ik kan er maar moeilijk in komen in dat Synthmaker maar misschien komt dat omdat ik de werkwijze van SE te veel gewend ben... de editor van SM ziet er wel mooier/overzichtelijker uit met o.a. die diepere navigatie windows enzo... je kan ook echt op het kleinste niveau dingen instellen... dat is nutuulk aan de ene kant wel een pre (omdat je dingen dan kan optimaliseren) maar aan de andere kant ook meer werk...

maar SM is idd op veel fronten wel iets beter dan SE... absoluut...
maar als je nog nooit kaas hebt gegeten van VSTi building dan kan je echt veel beter beginnen met SE...

Mja, het begin is inderdaad verrekte ingewikkeld. Als je de basis echter eenmaal een beetje door hebt is het daarna wel ontzettend snel ontwikkelen met Synthmaker. Het wordt echter knap lastig zodra je zelf primitives wilt gaan bakken en/of serieus met zogenaamde GUI objecten aan de slag wilt gaan. Dan doet ie soms dingen waarvan je denkt "ehhhh.. huh?" maar met wat prutsen en een beetje het synthmaker forum checken nadat je de manual nog een keertje gelezen hebt kom je een heel eind :).

Het enige waar ik in SM een gruwelijke pokkehekel aan heb is dat het - tot op heden in ieder geval - niet mogelijk is om custom / truetype fonts met je VST mee te bakken zonder dat je daarvoor allerlei idioten truukjes moet uithalen.

Daar tegenover staat dat je zo ongeveer alles in synthmaker kunt besturen met midi/automation, eigen code / algorithmes kunt invoegen en echt hele hele vette grafische en DSP achtige dingetjes kunt uitspoken. Dat maakt het voor VST ontwikkeling een erg interessante tool. Zeker voor de prijs. Maar goed, het is wel een aardig steile leercurve als je een beete interessante dingen wilt bouwen inderdaad. Ik ben ook begonnen met Synthedit. Daar heb ik leuke dingetjes in gebouwd maar het klonk nooit helemaal zoals ik wilde. Synthmaker komt al iets meer in de buurt. Ik gebruik SM echter momenteel vooral voor de ontwikkeling van midi controller achtige toepassingen en niet eens zo zeer voor het audio/dsp verhaal. Het meest complexe dat ik ooit in SE heb gebouwd was de THX sound generator (deep note) :). In synthmaker ben ik nog niet veel verder dan wat wazige C64 controller applicaties (voor MSSIAH) en wat bassline synths enzo.

Het wordt echter knap lastig zodra je zelf primitives wilt gaan bakken en/of serieus met zogenaamde GUI objecten aan de slag wilt gaan. Dan doet ie soms dingen waarvan je denkt "ehhhh.. huh?"
ja pcies, o.a. dat ook dus... in SE is dat toch wel redelijk a piece of cake...
Het enige waar ik in SM een gruwelijke pokkehekel aan heb is dat het - tot op heden in ieder geval - niet mogelijk is om custom / truetype fonts met je VST mee te bakken zonder dat je daarvoor allerlei idioten truukjes moet uithalen.
gewoon alles middels bitmaps doen, veel makkelijker en mooier...
Daar tegenover staat dat je zo ongeveer alles in synthmaker kunt besturen met midi/automation
yup, ik mis in SE ook standaard bepaalde midi zaken, vooral bij het uitsturen van midi data, bijv CC codes etc...

Mja bitmapjes bakken of een character map maken gaat tot op een bepaalde hoogte maar het wordt al gauw knap lastig. Ik had bijvoorbeeld een LCD display nagebootst dat ik gewoon een paar regels tekst kon toesturen, maar als die tekst snel wijzigt gaat die bitmap character mapper al snel trippen.

Ik ben idd nog niet zo heel lang aan het zoeken maar SynthEdit werkt niet op 64bit, en als ik op een 32 bit machine wat bouw en het dan op 64 bit wil gebruiken dan VREET het CPU. Ik weet dat SE het kan, maar het is niet echt up to date... Het werkt ... een beetje. Misschien moet ik er eens beter voor gaan zitten, maar eerste indruk is: not impressed, maar fijn dat er iets bestaat wat niet sleurt en pleurt.

tsja, zo te horen heb je je nog nooit echt verdiept in Synthedit want alls wat je opnoemt doet Synthedit gewoon... je hoeft niets zelf te proggen en je kan gewoon bestaande modules aan elkaar knopen... een gratis alternatief is er niet echt dus je moet het met Synthedit doen... en waarom ook niet? werkt uitstekend verder...

Synthmaker! die was ik nog niet tegengekomen THANKS! Ik ga hem proberen (hopenlijk werkt die wel op 64bit)

Misschien moet ik er eens beter voor gaan zitten, maar eerste indruk is: not impressed
zo dacht ik er ook over een jaartje of 5 geleden... de editor van SE ziet er idd een beetje anno 1997 uit maar dat zegt nutuulk niets over de qualiteit van de sound mogelijkheden...
dus idd, gewoon ff goed voor gaan zitten (100.000en zijn je al reeds voor gegaan)
maar goed, 64 bit/32bit is idd een probleem... geen XP gebruiker meer? ;)

Ik geloof dat AAS Tassman zo'n supersynth is, Virtual Analog. En er zijn er wel meer geloof ik.

Maar het ging mij er om dat ik mijn creatie als .dll kan opslaan. En op een SD kaartje mee kan nemen. ...samen met een kleine host.

tassman_big.png

Nee ik ben net bekeerd tot officiele software, alle gekraakte zooi overboord.. try b4buy periode is over, ik weet nu wat ik ongeveer wil en ga dat nu samenstellen. En ook maar meteen voor het x64 platvorm gekozen.

Nu nog hopen dat er miensen zijn die mijn muziek leuk vinden en ook bereid zijn om daar wat voor te betalen. ... kan nog even duren maar ik geef alvast het goede voorbeeld...

En ik hoop dat er snel een 64bit SE is.

Zo. nu ga ik die SynthMaker eens installeren en proberen. Sinus zaagtand driehoeg blok en ruis knopjes maken. De bazis....

zo dacht ik er ook over een jaartje of 5 geleden... de editor van SE ziet er idd een beetje anno 1997 uit maar dat zegt nutuulk niets over de qualiteit van de sound mogelijkheden...
dus idd, gewoon ff goed voor gaan zitten (100.000en zijn je al reeds voor gegaan)
maar goed, 64 bit/32bit is idd een probleem... geen XP gebruiker meer? ;)

De tussenstand...

SynthEdit:

Werkt maar de software lijkt me enigsinds verouderd. Werkte prima op een oud PC'tje. De oscillator kan blijkbaar niet meer dan 11khz genereren (klopt dat? kan zijn dat ik iets fout doe want ik ben er nog maar pas mee bezig) Shareware, basic functies altijd beschikbaar, en als je 50 euro lapt krijg je meer mogenlijkheden. Redelijke prijs en prima optie om kleine generatortjes te bouwen.

SynthMaker:

Ziet er stukken geavanceerder uit dan SE, maar op mij oude PC'tje Viel het niet mee om een simpele sweep te bouwen (De sinus oscillator was erg buggy)
En voor een zo geavanceerd ogend pakket vraag ik me af waarom ze maar 1 ruis hebben en verder nergens vermelden of het witte rose of andere ruis is. (klinkt wit maar ik ben niet overtuigd) Mooi dat hij .dll of .exe kan bouwen. Mist een Knob en slider module die 0-10 volt kunnen maken (iets wat in mijn ogen erg basic is 10V, Aarde en een potmeter) 30 dagen trial versie, en daarna een te hoge prijs. (als een basic oscillator al buggy is... nou nee dan wil ik die prijs niet betalen).

Een conclusie heb ik nog niet. Ik hoop dat ik een 3e alternatief kan vinden. Evt ook iets om DXi mee te bouwen.

Back