Yamaha CS6X

Slaaitjuh

Nieuwkomer
Hallo loite!! ik had een vraag,

ik heb onlangs de yamaha cs6x aangeschaft, een leuk apparaat enzo.. en der zit een handig software pakketje bij waardoor je dus je synthesizer via midi kan aansturen.. dus patches maken via je pc..

dat is echt idiaal! maar goed

Ik ben nu dus aan het pielen met dat ding, en ik heb nog niet zoveel verstand alsik dacht over van alles en nog wat,

denk hierbij aan filters enzo (lfo's blabla), is hier ergens documentatie over te vinden? ik werk met reason 2 en daar zijn de filters al voorgebouwd dus ik zou mijn god niet weten hoe ik een mooie filter als in reason te maken is..

Verder, zijn er mensen hier die patches vrijgeven? of die dingen zouden kunnen laten zien.. wat help ofzo.. ;)

Naja iig hardstikke bedankt,

Groetjes
Slaaitjuh

Heb je de handleiding er niet bij? De yamaha manuals zijn in het algemeen best duidelijk, mocht je hem niet hebben check dan http://www.yamaha.com/cgi-win/webcgi.exe/DsplyModel/?gSYS00005CS6X en klik, owners manual, dan heb je in ieder geval een pdfje manual, (alleen wel ff bij je baas uitprinten :D) Je hebt daar trouwens ook een users guide en een quick start guide... lijkt me dat je er mee vooruit moet kunnen, succes!

Re: Yamaha CS6X

Origineel geplaatst door Slaaitjuh

ik heb onlangs de yamaha cs6x aangeschaft, een leuk apparaat enzo.. en der zit een handig software pakketje bij waardoor je dus je synthesizer via midi kan aansturen.. dus patches maken via je pc..

Ik ben nu dus aan het pielen met dat ding, en ik heb nog niet zoveel verstand alsik dacht over van alles en nog wat,

denk hierbij aan filters enzo (lfo's blabla), is hier ergens documentatie over te vinden? ik werk met reason 2 en daar zijn de filters al voorgebouwd dus ik zou mijn god niet weten hoe ik een mooie filter als in reason te maken is..

Verder, zijn er mensen hier die patches vrijgeven? of die dingen zouden kunnen laten zien.. wat help ofzo.. ;)

Groetjes
Slaaitjuh

welk0m! btw! en ben je een fries?
Slaatjuh!! behehehe beeeehe.. :) gji gji...

Er is een heel leuk boekje te krijgen over analoge synthese als je niet veel moeite hebt met engels. (t'is dus in het engels)
De titel is volgens mij 'analoge synthesis' en het is uitgebracht door Wizoo.
Zoek het effe op op amazone.com. Bestel het en een week later ligt het bij je in de bus.
Er zit zelfs een cdtje bij met allerlei geluidsvoorbeelden. Volgens mij kost het iets van 30 euro.
Als je net begint met (analoge) synthese is het die 30 euro meer dan waard.

succes, Tom:geslaagd:

heb zelf een CS6x. Heb op dit moment ff geen tijd ;) , maar neem misschien kunnen we morgen (whenever) ff een (virtuele) babbel erover opzetten.

ik hoor wel.

Groet

Tom

Re: Yamaha CS6X

Was dit je eerste pieluh-apparaat? :D

Je hoeft geen filters te "maken", ben daar maar niet bang voor.

Even als je 't ding niet nieuw hebt en zonder handleiding : je synthesizer is een zogenaamde sample + synthesis (ook wel S&S of sample-playback of ROMpler genoemd) bak.

Bij de CS6x houdt dit in: een structuur met DCO > DCF > DCA. Dit staat voor Digitally Controlled (Oscillator, Filter, Amplifier). Je hebt iets dat geluid maakt, dat jaag je door iets dat de klankkleur veranderd, en vervolgens bepaal je het volume van het resultaat.

Dit kan op 2 manieren : constant, of eenmalig. Constant wil zeggen dat je continu invloed uitoefent op de DCO (toonhoogte), de DCF (filter cutoff, meestal), en de DCA (het totaalvolume). Eenmalig wil zeggen dat de beinvloedende factor (meestal een ADSR-curve, of anders een hele leuke set getekende coordinaten) slechts eenmaal doorlopen wordt.

Dit heb je 4 keer naast elkaar lopen, omdat een CS6X 4 "tones" heeft ("tones" in roland-terminologie), en dat zijn in feite je bouwstenen - je multisamples die je over elkaar legt om 1 enkele, wat voller klinkende toon te krijgen.

Wil je een beetje leuke trance-arpeggio hebben, knal dan 3 samples die hoogstwaarschijnlijk "Sawtooth" of "Saw" heten over elkaar, zorg ervoor dat de "fine tune" bij sample 1 en 2 respectievelijk +20 en -20 is (en bij 3 op gewoon 0), zet de filtermodus allemaal op 24-db-lowpass (kan zijn dat dat 24db er niet bij staat), maak de filter cutoff afhankelijk van de filter envelope (Flt Env, of zo), zet de Filter Envelope (ADSR) op 0-60-0-0 (op een schaal van 0 tot 127). Zet de volume envelope (Amp Env) op 0-127-127-0 - en dit dan bij alledrie je multisamples. Zet er een tempo-delay op (1/8. ,140 bpm), jas er een klein beetje reverb over, zorg ervoor dat 1 van de knoppen verantwoordelijk is voor de filter cutoff, schakel de arpeggiator aan, laat je speelgoed staan, schuif gezellig aan voor weer een System-F hit.

De CS6x is relatief makkelijk aan te leren omdat de structuur vastligt. Ben heel blij dat je geen Nord Modular hebt als je dit lastig vindt! :). De truuk ligt 'm er vooral in de juiste toonhoogtes te kiezen en wat met de filter te pielen. Ook is het display niet echt vriendelijk om af te lezen, maar ja.

Groetjes
Slaaitjuh

Yamaha zelf zou eigenlijk wel een PDF-je online moeten hebben, het kan zijn dat je er voor moet registreren. Verder - zoek naar CS6R of CS6X user groups. Het rackmodel is identiek, minus de toetsen en zo. Kan je kansen wat groter maken qua dingen vinden.

thanks

thanks

bedankt mensen, ik zal es goed kijiken naar jullie antwoorden! :)

Ik heb hem nieuw, en nee ik ben niet fries :P mij is verteld ( en heb geluid wat ik er nu al uit krijg bevestigd het al) dat dit een heerlijk apparaatje is om trance te produceren......

keep those tips comming! :D

oja er zijn van die expansion boards, zijn er ook expansions voor een analogue tone generator, zodat je dus niet zeg maar geluiden "modificeert" maar dat je zoals met reason subtracktor er eigenlijk eentje creeert..? hoewel ik janders gewoon die van reason in de synth kan gooien via de card.. maar et zoiu wel handig zijn als et bestond..

GreetS
Slaaitjuh

Re: thanks

( en heb geluid wat ik er nu al uit krijg bevestigd het al) dat dit een heerlijk apparaatje is om trance te produceren......

hoeft niet natuurlijk. Je kunt er ook andere dingen mee maken. Maar voor trance is het idd een goede.

Ik heb hem nieuw, en nee ik ben niet fries :P mij is verteld ( en heb geluid wat ik er nu al uit krijg bevestigd het al) dat dit een heerlijk apparaatje is om trance te produceren......

keep those tips comming! :D

Beloof dat je dan ook de handleiding leest ;). Hoewel ik weet dat handleidingen van Yamaha, Roland en Korg meestal niet zo je van het geschreven zijn - daar staat 't allemaal in. Om trance-geluidjes te maken moet je dus wel een bepaald recept volgen, maar dat werkt in feite op iedere synthesizer zo.

oja er zijn van die expansion boards, zijn er ook expansions voor een analogue tone generator, zodat je dus niet zeg maar geluiden "modificeert" maar dat je zoals met reason subtracktor er eigenlijk eentje creeert..? hoewel ik janders gewoon die van reason in de synth kan gooien via de card.. maar et zoiu wel handig zijn als et bestond..

GreetS
Slaaitjuh

Jij bedoelt de AN-plugin - een 5-stemmige virtueel analoge synth op basis van de AN1x.

Geluiden van Reason in de synth gooien? Ik zou er niet teveel op rekenen. Maar, als jij bij de Subtraktor kan zien hoe bijvoorbeeld zo'n leuk trance-leadje is gemaakt kun je het met een beetje moeite wel namaken. Kies gewoon de goede samples en vergeet dingen zoals Oscillator FM, PWM, Sync etc. Daarvoor heb je echt die AN-plugin nodig, die kan dat allemaal wel.

ja

ja

die expansion board bedoel ik!
en ik hebde manual gelezen duh :) maar et probleem is en was, dat benoemingen soms anders waren dan ik gewend was in reason bijvoorbeeld..
maar goed over die expansion board...klopt het wat ik daarover zei??

Back