techno of tekno ?

Origineel geplaatst door matt second
was ik de knipoog vergeten ?

natuurlijk zijn al die benoemde stromingen niet hetzelfde, daarom heten ze ook anders.
en ja , dat sommigen nou een hekel aan een bepaalde soort hebben en het dan op een hoop gooien met ander stijlen , dat ligt aan hun

Ja, ik snap ook wel dat jij het als geintje bedoelde hoor, 't was meer in 't algemeen bedoeld. Ik ben het met jou eens, er zijn gewoon verschillen tussen de stijlen. Natuurlijk is het mooi als muziek niet in een bepaalde stijl te vangen is, maar dat gaat toch niet op voor het grootste deel. En natuurlijk is het mooi als er op een feest meerdere stijlen door elkaar gedraaid worden, maar je staat toch wel even te kijken als ze in de Heineken Music Hall ineens tekno gaan draaien :D

Ik ben zelf geen echte tekno fan, thuis zou ik er zeg maar niet naar luisteren, maar ik vond de feestjes altijd wel leuk. En dom gebeuk vind ik het zeker niet (natuurlijk zijn er ook wel tekno platen die onder de noemer "dom gebeuk" vallen maar dat terzijde). Dat er weinig gevoel in zit, tsja, dat is subjectief. Ik kan wel zeggen dat ik er weinig gevoel uithaal, maar dat heb ik bij de meeste techno ook.

een lettertje omgedraaid om het "real" te houden.

Vroeger was "trance" veel meer underground dan teckno , nu is het commerciele shit.

Al die hokjes zijn tijdelijk. Techno is nu ook commercieel, accepteer het maar, zoek een andere muzieksoort waar de scene die jij vet vindt nu in rondloopt.

Gaat het om de feestjes, gaat het om de feestjes,
gaat het om de muziek, gaat het om de muziek, maar lul dan niet om techno of tekno, ga lekker beuken.

Nog een paar vraagjes over techno.

Is techno nou warm of kil?
Komt techno uit duitsland of amerika?
is detroit techno monotoon??

of uh tekno dan.......snap jij het nog???

Aan dit soort discussie schiet niemand iets mee op, kijk de afgelopen 15 jaar is er veel veranderd. Zeker qua muziek stylen. Het probleem is dat veel mensen niet eens weten wat techno, chigago, wharhouse of house is. Dan begin ik er maar mee om dit even op te helderen.

Techno is onstaan in Detroit. en dat is in de buurt van 1987, 1988. Pioniers als Juan Atkins, Kenny Larkin, Derrick May en Carl Craig begonnen met kopen van muziek instrumenten welke relatief goedkoop waren omdat niemand er iets mee deed. Deze instrumenten waren drumcopmuters en synths. Zoals bv de TR serie van roland. Bovendien ging het vrij slecht met de economie in Detroit. Hierdoor kregen mensen inspiratie en tijd om muziek te maken met die goedkope instrumenten. Een 303 kon je kopen voor 100 dollar of minder, een 808 deed het daar voor 150 - 200 dollar om maar wat prijzen te noemen. Chigago en Detroit liggen 8 uur rijden van elkaar dus dat is in amerikaanse begrippen niet erg ver.

Chigago had de warehouse scene. Deze vorm van house was meer donkerder van aard, kaler en robuust. Warehouse dankt zijn naam eigenlijk aan het homo circuit waar grote hallen gevuld waren met party mensen, vaak vrij exentriek van aard. Later kwamen er mensen zoals Robert Armani, Mike Dearborn e.d. die er wat meer gas opgaven. New York had meer een club scene, vrolijke beats aka Todd Terry en vrolijke sounds met vaak goede zangeressen erbij.

In europa kwam dit allemaal later op gang, begin jaren 90 pas eigenlijk. Toen was Nederland een veel vooruistrevend land op dit gebied. Duitsland en Belgie ook. Nu niet meer, Nederland loopt ver achter qua muziekale ontwikkelingen. Maar goed dat ik mijn mening en wil daar even niet van afwijken.
Europa kreeg dus in de gaten dat er wel degelijk andere vormen van muziek in combinatie met feesten werden gegeven. (zoals ook de acid maar dat is weer een heel ander verhaal) In het begin heel klein schalig. Mononom is onstaan ergens in 1992 in 's-Hertogenbosch door een aantal mensen, 3 wel te verstaan. Later zijn is deze uit gegroeit naar een stuk of 40 man. Zij gaven feesten en partijen in loodsen, kraakpanden, buiten, you name it. De muziek is erg industrieel, snel en diepgaand.

Daarna kwam er de gabber scene. Kale harde zaagtanden en ruwe hoekige eentonig soort muziek. Trance is daar eigenlijk uit voort gekomen. Trance was zachter van aard en meer breaks in de muziek. Minder snel en liever. Gabber is voor een groot gedeelte uitgestorven alhoewel er nog steeds een groot aantal mensen die een liefde voor deze muziek hebben.

Back