MOLOKO-Sing it back (chords wanted)

buzz 555

Stamgast
Ik zoek, de juiste, akkoorden voor de track 'Sing it back' van Moloko.
Her en der al wel wat gevonden, maar is allemaal wel erg verwarrend.
Zelfs de MIDI-file ontrafelen leverde maar weinig op.

Mocht je dus de akkoorden (of de zanglijn is ook ok) van deze
track weten (en willen delen) dan zou dat heel fijn zijn ;-)

Groeten,
Bu:z

Is best standaard toch? Moet je aan 'n gitaar iemand vragen, die kenne het setje akkoorden wel denk ik.

Bedankt voor de tips!

Ik heb wat geprutst met noten en akkoorden en ben
tot het volgende resultaat (zie bijlage) gekomen.

Attachments

• Dit misschien.mp3
    470,8 KB · Bekeken: 107
Wat dacht je van:

||: Ebm9 | Abm9 | Fm(7) Abm7b5/Bb | Ebm9 :||

Dit is de bekende versie dan he, je kan qua akkoorden beter 't origineel van hun checken hahaha nog eenvoudiger

Jaja!!! Dat zijn ze!!! Dank je ;-)

Wat dacht je van:

||: Ebm9 | Abm9 | Fm(7) Abm7b5/Bb | Ebm9 :||

Dit is de bekende versie dan he, je kan qua akkoorden beter 't origineel van hun checken hahaha nog eenvoudiger

Bedankt dan maar voor de verkeerde akkoorden :mega:

? Is dit een serieuze opmerking, nee toch? Vanaf de 3e maat gaat het fout in jouw .mp3
Je slaat de hele Fm(al dan niet die 7 er in) over! Vervolgens speel je op die plek gelijk een As mineur 7 mol 5 (Abm7b5) en vervolgens een Bb akkoord! Dat is niet wat ik heb doorgegeven:

1e maat: Ebm9
2e maat: Abm9
3e maat: 1e 2 tellen Fm(7)
3e maat: 3e & 4e tel Abm7b5 MET EEN [Bb] IN DE BAS!(zoals een / bedoeld is)
4e maat: Ebm9

Lezen moet je dan ook wel kunnen als je om akkoorden en een schemaatje vraagt. Ik ga er gewoon maar vanuit dat het een foutje is, net als je opmerking

M'n excuses voor m'n flauwe opmerking ;{

Inderdaad ik had de die hele Fm overgeslagen... en er
zo'n beetje een eigen versie van zitten maken. Vond het
eigenlijk wel klinken.

? Is dit een serieuze opmerking, nee toch? Vanaf de 3e maat gaat het fout in jouw .mp3
Je slaat de hele Fm(al dan niet die 7 er in) over! Vervolgens speel je op die plek gelijk een As mineur 7 mol 5 (Abm7b5) en vervolgens een Bb akkoord! Dat is niet wat ik heb doorgegeven:

1e maat: Ebm9
2e maat: Abm9
3e maat: 1e 2 tellen Fm(7)
3e maat: 3e & 4e tel Abm7b5 MET EEN [Bb] IN DE BAS!(zoals een / bedoeld is)
4e maat: Ebm9

Lezen moet je dan ook wel kunnen als je om akkoorden en een schemaatje vraagt. Ik ga er gewoon maar vanuit dat het een foutje is, net als je opmerking

M'n excuses voor m'n flauwe opmerking ;{

Inderdaad ik had de die hele Fm overgeslagen... en er
zo'n beetje een eigen versie van zitten maken. Vond het
eigenlijk wel klinken.

't kan ook wel...alleen heb je dan niet het schema waar je om vroeg. En vergeet die basnoten er niet bij, vooral bij die die Bb in het 1 na laatste akkoord: Abm7b5/Bb (met die Bb los je weer op naar de Ebm9)

Manu kan je ook realtime muziek naar midi decoderen ?
Best wel knap hoor.

Ofschoon de noten van Abmi7b5/Bb van Manu kloppen, is het feitelijk een dominant accoord, dus een betere naam zou zijn: Bb7b9b13

Ofschoon de noten van Abmi7b5/Bb van Manu kloppen, is het feitelijk een dominant akkoord, dus een betere naam zou zijn: Bb7b9b13

Ik volg deze thread al even, want we doen hem ook met de band :).

Jeroen, kan je dat even uitleggen? Ik schrijf dikwijls zulke akkoorden op als het eerste (heb het zelf geleerd), gewoon omdat het makkelijker is om het akkoord op zicht te spelen. Het zegt me ook meer dan het tweede.

edit: of bedoel je gewoon dat het de V is binnen Eb? :)

Laatst gewijzigd:
Ik schrijf dikwijls zulke akkoorden op als het eerste (heb het zelf geleerd), gewoon omdat het makkelijker is om het akkoord op zicht te spelen. Het zegt me ook meer dan het tweede.

edit: of bedoel je gewoon dat het de V is binnen Eb? :)

Yep dat laatste bedoeld Jeroen. Het akkoord heeft de functie van een dominant akkoord, of de V om op te lossen naar de I.

Waar ik het wederom stellig oneens mee ben met Jeroen (zie onze laatste post--uitwisselingen) is zijn benadering. Bij het uitschrijven van een schemaatje gaat het erom het gehoorde/gespeeld zodanig te noteren dat het overgedragen kan worden, en gereproduceerd worden.
Ruimte voor interpretatie van een schema is er bij het daadwerkelijke performen natuurlijk wel, maar minder vrijheid in mijn ogen dan vaak genomen wordt...Met spelen wat er genoteerd staat moet klinkend staan wat het moet zijn! Dat resultaat ga je niet krijgen met Jeroen's Bb7b9b13 (komt nog eens bij dat ik die 7 daar uberhaupt niet in zou noteren daar die b9 hem al impliceert, en voor het overzicht)

En voordat Jeroen met z'n jazz-opleiding en harmonieleer komt aanzetten heb ik het dit keer (ook al was ik in onze vorige uitwisseling al overtuigd van mijn standpunt) eens gevraagd aan 2 vrienden van mij die toch redelijk aan het spelen zijn en uit dezelfde hoek komen als Jeroen hoe ze de chords van deze groove zouden noteren en ik kreeg net unaniem Abm7b5/Bb terug, logisch want dat is het ook!

Manu kan je ook realtime muziek naar midi decoderen ?
Best wel knap hoor.

? En wat bedoel je precies? Of ik op gehoor met een piano/gitaar danwel zonder instrument nummers kan uitzoeken en schemaatjes op kan schrijven? Of dat ik met een of ander programma audio naar midi kan converteren?
Dat eerste ja, dat 2e nee...

Het is ook een kwestie van voorkeur. Ik geef de voorkeur om in een oogopslag te zien dat het een dominant accoord is. Bij de Ab zie ik dat niet en moet ik nadenken. De Bb-dominant geeft me ook meer aanwijzingen voor de te gebruiken toonladders als ik moet soleren. Verder is het een kwestie van smaak. Het speelt natuurlijk mee wat je het makkelijkst leest. Bij mij is dat echt de Bb variant, maar ik kan me voorstellen dat de Abm7b5/Bb voor veel mensen sneller leest. Ik maak me ook regelmatig schuldig aan een accoord als Ab noteren ipv G# omdat ik dat sneller lees, terwijl dat theoretisch onjuist is in de context.

Trouwens, in de amerikaanse Country scene wordt helemaal niet met accoordsymbolen gewerkt, maar met functionele trappen. In dit geval zou dat een variant van "V" zijn ivm de dominant functie.

Back