Trouwens, in de amerikaanse Country scene wordt helemaal niet met accoordsymbolen gewerkt, maar met functionele trappen. In dit geval zou dat een variant van "V" zijn ivm de dominant functie.
Klopt...ik noteer voor mezelf ook bijna altijd schemaatjes in trappen als ik de key nog niet weet omdat we nog met de znger/zangeres moeten gaan zitten.
Moet wel zeggen dat dit geen amerikaanse country, de TS niet in die scene zit en hij blijkbaar niet eens zelf de akkoorden kan vonden laat staan dat het zin heeft met een functioneel trappen-schema aan te komen...dat zijn toch belangrijke dingen bij het bepalen wat je opschrijft voor mij.
Is deels een keuze...maak je het schema voor jezelf of om iemand anders iets duidelijk te maken. Meestal is dat laatste het geval bij mij, ik schrijf m'n schema's uit en neem ze mee naar een rep daarna flikker ik ze weg, bewaar ze ook nooit.
In de keuze telt bij mij altijd mee de klankkleur/vibe van de akkoorden in de song. Ik weet dat jij het pertinent niet eens bent met dat akkoorden die opgebouwd zijn uit dezelfde noten andere kleuren kunnen hebben toch vind ik van wel.
In dat geval kan ik me persoonlijk ook veel meer voorstellen/horen hoe een Abm7b5/Bb klinkt dan een Bb7b9b13, in watvoor ligging je zoiets zou pakken enz...enz...
Wat ik vooral leuk blijf vinden is dat zodra je bij popmuzikanten een Bbsus noteert ergens, je altijd hetzelfde resultaat zult horen...en een jazzmuzikant vaak begint te stotteren en inderdaad kijkt wat er voor zat, wat erna komt en welk stuk het is hahaha of met je in discussie gaat over wat je daar precies bedoeld. Interessante materie is het toch...