Aopen Mini PC inzetbaar? (DE-945CD)

4tune

Stamgast
Beste Synthers,

Mijn DAW is overleden (welke eigenlijk al aan vervanging toe was) en vroeg me het volgende af.

Voor m'n werk maken we veel gebruik van Aopen mini PC (semi industrieel) en zou willen kijken of deze als DAW inzetbaar is.

Het gaat om de Aopen DE-945CD

Memory: DDRII 533/667
chipset: Intel 945GM+ICH7M Chipset
Graphics: Integrated VGA Engine in 945GM chipset (Intel GMA 950)
Processor: Socket M, FSB 533/667MHz moet nog gekocht worden

Ik maak voornamelijk gebruik van Hardware gecombineerd met wat soft synths. Aangezien het een intel Mobile ding is maak ik me een klein beetje zorgen betreft Harddisk (net zoals bij laptops)

Hoe denken jullie hier over het geheel? Wel lekker klein ding en redelijk stil. Hij heeft overigens een firewire outlet voor mijn MOTU interface.

Als ik dat zo inschat kom je aardig in de buurt van standaard laptop specificaties. Ik zou ik als ik jou was wel proberen voor een redelijke processor gaan (dualcore?), in combinatie met minimaal 2 GB aan werkgeheugen. Je geeft niet aan of je gebruik gaat maken van een standaard harddisk op 5400 RPM of dat je die zelf nog kan kopen (dan verdient 7200 RPM de voorkeur). Ik denk dat die snelheid vooral een bottleneck gaat worden bij multitrackrecording.

Voor het overig zou ik een serieuze kosten-baten overweging maken. Biedt je barebone voldoende basis om een goed systeem te maken of kun je beter een separaat systeem gaan klussen en deze barebone gaan gebruiken voor bijvoorbeeld internet (of als (tweede) VST(i) host???) Ik denk dat het compleet maken van je barebone best nog veel knaken vraagt, de meeste laptopachtige onderdelen zijn immers vaak duurder dan voor de desktops.

Succes!

Mij valt vooral de integrated graphics op. Ik heb dat nu ook op mijn Macbook, en opnemen is daarmee niet echt handig omdat het ding flink loopt te blazen als ie wat interessants op het scherm moet toveren.

Thnx voor de reacties.

Heb m'n DAW gelukkig weer kunnen reanimeren :) Dat ding maakt alleen een vreselijke takke herrie na een uurtje raggen. Ga nu in ieder geval m'n voeding vervangen want deze maakt het meeste herrie. Het mini PC verhaal is dus van de baan.

Mooi dat ie weer werkt, maar mocht je toch gaan vervangen, dan zou ik ook integrated graphics links laten liggen. Toegegeven, ik wilde ook gamen, maar ik heb een AMD X2 550+4GB+MOBO+ATI 4850 en 500 gb hd voor ongeveer 300 euro gekocht. Kast en voeding had ik nog. Voor het geld hoef je het echt niet te laten. Intel is ietsje duurder maar niet veel. Succes!

Back