UAD -vs- EMT Plate 140

MatthewLeBlom

Moderator
Staff member
Hallo allemaal,

Mijn waarde chatvriend Ronegen heeft onlangs de UAD plate 140 reverb plugin gekocht. Nadat dat verteld werd in de chat kwamen we op het idee om eens een vergelijking te maken tussen de UAD versie en de hardware variant van EMT.

Het plan is als volgt:

Ronegen en ik maken allebei een paar wav files.
van elke file maken we twee versies: 1 dry en 1 wet.
die posten we hier.
Ronegen kan daarna mijn dry versies downloaden en door zijn UAD plate halen en weer hier posten. En ik doe hetzelfde met zijn dry versies.
Dan komen er van alle files uiteindelijk 3 versies: dry, wet UAD en wet EMT.

En dan kunnen we allemaal naar hartenlust onze mening geven..

De eerste set files zijn opnames van mijn nylon snarige gitaar.
De mono opname is gemaakt met een AKG SE300.
Er zit geen processing op (compressie EQ of whatever).

De decay van de plate staat op 4 secondes (dat geeft de knop aan, of het wrekelijk 4 secondes is durf ik niet te zeggen).
De plate is overigens mono in - stereo uit.

Attachments

• EMT140_Nylon-Gitaar-dry.wav
    3,9 MB · Bekeken: 136
  • EMT140_Nylon-Gitaar-wet.wav
    3,9 MB · Bekeken: 125
Next ones zijn opnames van een Fender Rhodes door een Fender Champ versterkertje. Hiervoor geldt hetzelfde als de vorige: geen nabewerkingen oid.

Attachments

• EMT140_Rhodes-dry.wav
    3,9 MB · Bekeken: 133
  • EMT140_Rhodes-wet.wav
    3,9 MB · Bekeken: 113
:okdan: leuk!! Ik ga pas in 1 keer alles achter elkaar luisteren zodra alle files daar zijn.
En MLB; wat voor D-A-D ga je voor deze test gebruiken? ;);)

zoow ik heb even de nylon snaar variant uitgebreid gechecked... ook zelf de droge variant nog even door mijn UAD plate heengehaald...

Je hoort een groot verschil in sound. De EMT plate is duidelijker aanwezig in het mid/midhoog en er lijkt ook een lichte "vintage" chorus bij te komen.

De UAD-plate legt een meer brede verb op de sound, maar kleurt lang niet zoveel als de EMT, ook niet als je de settings extremer maakt (dan krijg je wel meer laag en grootheid, maar niet dat kleurende mid). Als ik de EMT reverb zou willen nabootsen, zou ik eerder gebruik maken van de Reverb in de UAD Space Echo, dan de UAD Plate.

Overall is mijn conclusie dat de UAD Plate prima geschikt is voor een mooi stukje ruimtelijkheid (zoals ik hem zelf ook meestal gebruik) maar dat de EMT plate veel meer karakter vertoont. Allebei nuttig, maar puur op deze stukjes geselecteerd, gaat mijn voorkeur uit naar de EMT-variant.

Jammer dat die EMT's een halve kamer in beslag nemen ;)

Laatst gewijzigd:
EMT vind ik ook sprankelender. Het resoneert in mijn beleving meer (en lekker).

Nadeel van de EMT is dan weer (uiteraard) de ruis die je erbij krijgt.
Tweede nadeel wordt al genoemd door onze Trigg. Het is nogal een gevaarte in je huis.

Heb gisteren ook de Plate 140 van UAD aangeschaft en idd die van Matthijs klinkt sprankelender.
Al met al is de plate 140 een waardevolle aanvulling voor UAD bezitters vooral gezien de prijs.
Nu is het ook maar de vraag in hoeverre de ''platen'' van elkaar verschillen.
De plate 140 is gemodelleerd naar de platen van een andere studio.
Neemt niet weg dat ik de echte van Matthijs toch lekkerder vind klinken maar ook wel erg blij ben met de plate 140.

Er is een update van de UAD software beschikbaar EN de plate 140 zijn 'hidden' controls zijn nu te bedienen vanaf de GUI !

Back