Importeren in Reason 4.0

svenjansen

Nieuwkomer
Hallo,

Weet iemand hoe je PRECIES een voice sample van (waarin een aantal zinnen gezegd worden met pauzes erin, (mp3 50 sec 8MB) in reason moet importeren EN bewerken? Ik krijg de voice file (in mp3) wel in de nn19 sampler en kan deze afspelen en recorden, maar alleen door het tempo in de sequencer naar 1 te verzetten en de resolution van de matrix pattern sequencer te verlagen.
Maw: ik kan het niet verwerken in een liedje met een tempo van 145 als de voize een tempo van 1 heeft!!?

Groeten Sven

Welkom bij de limitaties van Reason en het gebruik van audiotracks.

Bewerken doe je niet in Reason. Download en installeer Audacity. Open je MP3tje en zet 't ding om naar .wav. Vervolgens ga je knippen en noem je elk fragment bijv. 0001-doe-mij-een-toppertje.wav of zo (de eerste zoveel woorden van de muziektekst) en zo ga je door totdat je losse fragmentjes hebt.

Waarom zou je hier in vredesnaam trouwens de matrix sequencer voor willen gebruiken? (da's niet de bedoeling). Je moet gewoon 1 noot spelen. Heb je een controller-keyboard?

Wat ik denk is dat het volgende gebeurt: aan het begin van je veel te lange sample zit een stuk stilte. De Matrix-sequencer triggert elke stap, tenzij je zegt dat 'ie dat niet moet doen. Je hoort dus niks om de simpele reden dat 'ie de sample weer terugspoelt en weer bij het stuk stilte begint; en bij tempo op 1 en maar 1 keer te triggeren kan 'ie 'm volledig afspelen.

Dus:

- gebruik NN-XT, veel overzichtelijker voor dit soort zaken
- zet op elke toets 1 enkele frase (1 stukje zin dus)
- knip met Audacity uit, niet met Reason. Maak zoveel stukjes als nodig, desnoods 1 per woord. Knip alle stiltes weg.
- zet mp3tjes eerst om naar .wav, is stukken makkelijker (intern moet 'ie het toch weer omzetten naar wav en dat duurt even, dus bespaar je computer die moeite). Audacity kan dit zonder problemen.

En wat extragratis bonus-tips:
- kijk eens hoe het in Ableton gaat; daar kun je Reason nog altijd in ReWiren.
- de Matrix gebruik je voor dingen zoals dit: http://www.theheartcore.com/music/303emu.mp3

Back