reason 13 rack in ableton

dextah

Ouwe rot
Ik heb na weer eens hardware moe te zijn een maandje Reason 13 voor 1€ om weer een x te proberen.
Had altijd al een zwak voor Reason en ooit gekocht en weer verkocht omdat ik niet met die sequencer kan omgaan of iig niet lekker vindt werken.
Bedacht me na weer helemaal klaar te zijn met die bakken die weer een kapotte toets of dooie stem of weet ik veel hebben... ik ga naar Reason kijken als plugin in Ableton.

Nu heb ik een beetje zitten pielen met alleen die players en instrumenten in Reason.. en het idee is die seq niet te gebruiken maar beetje als groovebox en dat af te maken in Ableton.

Vraag me nu alleen af of ik weer een beetje tijd in het leren van de seq moet gaan steken of niet?

Zijn er hier forumleden die met Ableton en Reason werken en een beetje zoals ik wil gaan doen?

Mischien een paar tips en tricks?

Wil niet gaan switchen. Ableton zal mijn main daw blijven

Sorry dat ik je draadje een beetje omkeer, maar waarom blijf je bij Ableton als main daw?
Ik ben afgelopen Black Friday met Ableton Live begonnen, na 22 jaar Reason ervaring en zie nog weinig stevige pluspunten aan Live t.o.v. Reason (iets met gewenning en onwetendheid verwacht ik).
M.u.v. de session view, dat miste ik in Reason.
Maar de sequencer / arranger vind ik in Reason overzichtelijker, net zoals de SSL mixer (die heeft Ableton helemaal niet eigenlijk).
Net zoals ik de combinator fijner vind werken dan zo'n group in Ableton.
(ok, veel zal echt wennen zijn natuurlijk)
Wat mis je in die van Reason wat je wel in Ableton Live hebt?

Ik werk dus met beide, dus mocht je specifieke vragen hebben omtrent Reason, barst maar los.

Ableton’s workflow past gewoon het meest bij me.
Ik hoef ook niet na te denken ofzo. Werkt gewoon.

Maar heb altijd een zwak gehad voor Reason en nu ook.. al na een dagje pielen een mapje met bruikbaar materiaal.

Wat is jouw advies om het overzicht niet kwijt te raken als alles volgepropt zit?

Ableton’s workflow past gewoon het meest bij me.
Ik hoef ook niet na te denken ofzo. Werkt gewoon.

Ja, dat heb ik met Reason 😂
Maar ik geef Ableton een jaar om te proberen.
Maar heb altijd een zwak gehad voor Reason en nu ook.. al na een dagje pielen een mapje met bruikbaar materiaal.

Wat is jouw advies om het overzicht niet kwijt te raken als alles volgepropt zit?
Niet alles volproppen.
Geintje natuurlijk. Maar eigenlijk ook niet. Less is more. Dingen die bij elkaar horen in het rack als combinator maken. TAB en met draadjes slepen vind ik altijd creatief.

Ik gebruikt drie monitoren (beeldschermen). Elk venster een een eigen monitor.

In het rack inklappen wat je niet nodig hebt. Kan ook in de sequencer. CTRL, SHIFT, ALT en scrollen (net anders dan in Ableton helaas) om in en uit te zoomen.

Kan je die rack groter maken?
Zit nu op de bank met macbook en als het lekker weer blijft in de tuin denk ik en is wel fijn als rack iets groter kan.
Je kunt de vensters detachen, dan heb je 3 losse vensters en zijn ze alle drie maximaal qua grootte. (Schermvullend)

Back