JP8000 arpeggio 1 stap vooruit met TR (ala Juno)?

Nicolas 2000

It's a household name
Ik kan de JP8000 arpeggiator syncen aan de TR-626 via MIDI (Tr-626 = master clock), geen probleem. (wel even wat geklooi met start/stop/arphold om hem ook met start en stop mee te krijgen, maar goed :))

Via de trigger output van de 626 kan ik ook de Juno6 of de JX-3P telkens 1 stapje vooruit laten gaan in hun arpeggio resp. pattern.

Kan dit stapje per stapje door een arpeggio lopen met de JP-8000 icm de 626ook? Zoja, hoe?

Niemand? Zelfs geen "wat een goede vraag!"? ;)

Als het onmogelijk is zou dat ook handig om weten zijn, dan moet ik niet meer verder zoeken.

Wat een goede vraag! Maar lijkt me onmogelijk met een JP8000.

los daarvan is de 626 niet echt een goede masterclock

maar gebruik hem ook wel soms daarvoor voor een bepaalde feel..

Zwabbert 'ie? Wat zou überhaupt een goede en goedkope masterclock zijn voor MIDI?

De 8080 heeft geen trigger in.

captainobvious.jpg

Het gaat over de 8000, niet de 8080. Maar anyway, het was me al redelijk duidelijk dat mijn JP-8000 geen trigger in heeft zoals een JX-3P. ;)

De vraag was dus hoe het eventueel bij deze synth op alternatieve wijze kon (via MIDI bv). Maar dit lijkt dus niet mogelijk te zijn.

De 8000 is nagenoeg hetzelfde als de 8080 einstein! Je vraagt zelf eerst naar de bekende weg en vervolgens ga je iemand, die jou probeert te helpen, uitmaken voor Captain Obvious.

Misschien met een of ander midi-delay ding ertussen (als zoiets al bestaat). Software matig lijkt het me wel te gaan maar dat wil je natuurlijk niet?

@Kalusi: via software is inderdaad niet de bedoeling. De enige manier lijkt me dan inderdaad via een niet al te eenvoudige setup met een derde apparaat. Laten we het er dan dus maar op houden dat het niet (zonder meer) mogelijk is.

@spdk: Aangezien ze qua functies niet volledig hetzelfde zijn (bv vocoder en dergelijke), lijkt het me best om het over het exacte apparaat te hebben. Verder wordt hulp zeker geapprecieerd, maar het feit dat hij geen trigger in heeft is wel overduidelijk als je de synth voor je hebt staan en bovendien de hele aanleiding tot dit draadje. Vandaar "captain obvious", obvious als in overduidelijk. Verder niet bedoeld om Bikkel uit te maken hoor, het ging immers over de boodschap die overduideljk was en niet om de persoon. Verder is het misschien een beetje hypocriet om iemand uit te maken in een post waarin je iemand verwijt mensen uit te maken? En hoezo vraag ik naar de bekende weg? Ik probeer een functionaliteit die ik vanop oude synthesizers op analoge wijze ken terug te vinden in een MIDI setup. Voor mij was dat een onbekende weg, vandaar de vraag. Het zou toch zomaar mogelijk zijn dat Roland deze functie die op oude synths te vinden was op een moderne MIDI synth had gerecreëerd, temeer daar de JP-8000 zo'n retro bak is?

Zwabbert 'ie? Wat zou überhaupt een goede en goedkope masterclock zijn voor MIDI?

Het is een beetje een zijsprong, maar aangezien de hoofdvraag beantwoord lijkt, ook wel interessant om even verder op in te gaan.

Ik weet niet of hij zwabbert, dat is me nog niet opgevallen. Maar als ik live overheen gesyncte instrumenten speel zwabber ik zelf ook wat, dus dat zou het kunnen verdoezelen. :) Ik gebruik de 626 als het hart van mijn syncen omdat hij zowel mijn oude analoge als MIDI synths kan syncen (via trigger resp. MIDI).

Ik heb geen idee wat een betere goedkope MIDI masterclock zou zijn. Ik doe niet veel met MIDI, op de JP-8000 syncen na dus voor mij is het sowieso niet primair in mijn setup. En aangezien mij nog geen zwabber is opgevallen, is het ook moeilijk om te weten waar verbetering mogelijk is.

Het is best mogelijk dat hij zwabbert hoor, ik ben er niet voldoende/kritisch genoeg mee bezig om dat te merken.

Ik kan me voorstellen dat een modernere goedkope drumcomputer misschien een strakkere masterclock heeft en zodoende als goedkope masterclock kan dienen? Hoewel bv een MS2000 ook weer problemen had om strak te syncen, dus de recentere apparaten zijn ook niet heilig...

Het lijkt mij nogal duidelijk dat dit niet kan op een 'moderne' va. Maar goed, daar zijn de meningen dan over verdeeld.

Sorry voor de overlast!

:baco:

Is er geen enkele moderne synth (zonder trigger in) die deze functie via MIDI ofzo in zich heeft? Wordt dit dan niet gemist door "de gemeenschap", omdat je er toch wel leuke resultaten mee kon halen? Of wordt dit allemaal opgevangen door sequencer software (welke ik dus niet gebruik, voor de duidelijkheid)?

Mja goed ik denk dat mijn "Captain Obvious" antwoord misschien ook wel een beetje getriggerd werd door het niveau van de vraag, maar vooruit :peukie:

Zou je niet zoiets als een Cyclone kunnen gebruiken voor arpeggiator grappen? Of een stepsequencer met een losse trigger input en MIDI OUT? Schrittmacher of zo?

Zelf zat ik dus te denken aan een simpele sequencer (oud Rolandje of zo) en een hoop zelfsequencende apparaten die allemaal geklokt worden vanuit één kloksource om het strak te houden (volgens mij als je bijvoorbeeld een 909 als master gebruikt en dan ook nog de kick pakt is de kick altijd te vroeg). En dan is een TR-505 of een TR-626 natuurlijk (nog) een goedkope optie.

De JP8000 heeft een soort arpeggiator waar je zelf je deuntjes in kan zetten, deze kan je vervolgens triggeren met een toets (of midinoot dus), gesynced aan midiclock, wat wil je nog meer?

[edit] Als ik het goed heb, kan je ook automation van je knoppen opnemen in de JP8000 en deze vervolgens triggeren via midi. Iets met scene of zo.

Laatst gewijzigd:
Het zou toch niet zo gek zijn moest een functie die vroeger op zoveel analoge synths te vinden was ook op een virtueel analoge synth nog bestaan in een moderne vorm?

Ik probeer te bedenken hoe het met een step sequencer met MIDI out gaat lukken. Het melodietje van de step sequencer afspelen op je MIDI synth kan dan natuurlijk, ook op synths zonder eigen arpeggiator. Dan verlies je natuurlijk wel de geinigheden van een arpeggiator, met name de realtime keuze tussen welke noten hij tingeltangelt via het klavier. Ik ben er nog niet uit hoe een step sequencer aan een MIDI synth ervoor zou kunnen zorgen dat de arpeggiatorfunctie van die synth getriggerd wordt. Misschien als je met een apparaat de MIDI clock van de synth af en toe op 0 (of heel laag) zet en dan weer heel even hoog zodat hij 1 stapje vooruit gaat? Behoorlijk "gebricolleerde" oplossing, maar misschien werkt het... En dan moet je ook nog een apparaat vinden dat dit kan...Behalve software sequencers natuurlijk. ;)

Wat je masterclock betreft: Ik heb er nog niet op gelet of bij de 626 de trigger vroeger is dan de MIDI clock of niet. Bij gelegenheid eens doen.

Heel simpel, je stelt een melodie in vanaf de grondoctaaf en die wordt opgeteld bij de MIDI noot die je in stuurt. MIDI noot is dus trigger en toonhoogte tegelijk, voor al uw JX-3P achtige grappen & grollen.

De JP8000 heeft een soort arpeggiator waar je zelf je deuntjes in kan zetten, deze kan je vervolgens triggeren met een toets, gesynced aan midi, wat wil je nog meer.

Je hebt het over de RPS functie? Die werkt voor deze toepassing niet zo handig hoor. Je kan je phrase niet transponeren, tenzij je ze onder iedere toets 1 voor 1 programmeert. Dus de JX-3P functionaliteit verlies je daarmee al. De gebruikte noten kiezen zoals met een arpeggiator kan al helemaal niet, dus als je muziek met akkoorden hebt loop je daar ook in de problemen. De RPS staat wel bij de arpeggio's, maar heeft er qua functionaliteit weinig mee te maken.

Je kan de RPS syncen aan MIDI en een pauze in je phrase opnemen, maar het wordt toch weer niet zo simpel om bv 3 keer per 4/4 maat drumloop 1 noot vooruit te gaan in een 11 noten phrase, om een soort "gecontroleerde willekeur" te krijgen zoals je met bv de JX-3P kon. Of bv 3 keer met 4/4 maat drumloop 1 noot in een 4 noots arpeggio patroon vooruit te gaan, voor een gelijkaardig effect.

Heel simpel, je stelt een melodie in vanaf de grondoctaaf en die wordt opgeteld bij de MIDI noot die je in stuurt. MIDI noot is dus trigger en toonhoogte tegelijk, voor al uw JX-3P achtige grappen & grollen.

Op deze manier kan je inderdaad alle mopjes van de JX-3P sequencer op om het even welke MIDI synth toepassen, of die nu een sequencer of arpeggiator heeft of niet. Zelfs nog iets handiger dan op een standaard JX-3P, omdat je daar nog een extra vinger nodig hebt om te transponeren (daarvoor kan je wel eenvoudig een switchje insolderen, maar goed).

Analoog getriggerde arpeggiator mopjes (zoals bv op de Juno6) kunnen op deze manier echter nog niet, of mis ik iets?

Ik bekijk de titel van dit draadje nu nog een keer, en zie nu hoe hij mogelijk verkeerd geïnterpreteerd kan worden (tot een inderdaad redelijk onzinnige vraag):

"met TR" moet je lezen als "met een Roland TR-XXX drumcomputer", niet als "met TRigger".

Een lekker ouderwetse spraakverwarring dus. Nu begrijp ik de context van je eerdere antwoord ook beter Bikkel. Tenminste, ik vermoed dat jij de titel had geïnterpreteerd als "met TRigger". Dan zullen we het strakke roze pakje met grote O erop maar terug veilig opbergen he. Of beter nog, ik zal het aantrekken als zijnde Captain Onduidelijk. ;)

Back