De helft van m’n toetsen van m’n KORG doen het niet meer!

st. Chiel

Nieuwkomer
Na jaren onder de bank te hebben gelegen heb ik m’n KORG X-3 weer eens aangesloten. Wat blijkt is dat van elk octaaf alleen de FGAB-, de cis- en dis-noten het doen. Dit geldt dus voor elk octaaf op het keyboard. Er geven dus maar zo’n 30 toetsen geluid en de rest doet niets.
Optisch ziet de synth er erg netjes uit van binnen en ik zie geen losse stekkers of slecht uitziende onderdelen. Ik dacht eerst dat het misschien aan de contact strip onder de toetsen zou liggen, maar dan zou het niet zo herhalend over het toetsenbord voorkomen.
Ik beschik wel over enig technisch inzicht, maar heb van elektronica niet al te veel kennis. Ik wil dus proberen het probleem te lokaliseren zodat ik het kan oplossen. Kan iemand mij vertellen waar ik het moet zoeken? Moet ik de bandkabel die van de printplaat van de toetsen afkomt doormeten of iets anders? En wat moet ik meten (welke waarden etc)?
Geloof me, dit is geen misbruikt exemplaar. Er zitten geen vochtplekken of slijtageplekken in o.i.d.. Ik wilde de synth eigenlijk verkopen omdat ik een losse midi-controller toch functioneler vind, maar een half werkende synth is niet te verkopen. Verder ben ik bang dat wanneer ik ‘m wegbreng, de kosten hoger worden dan de dagwaarde.
[FONT=&quot]Dus heeft er iemand een idee?[/FONT]

Ja, schoonmaken van de toetsrubbers zal wonderen doen.

Gezien van elk octaaf de zelfde toetsen niet meer werken lijkt mij dat een kabeltje of connector.

Dit klinkt niet als een probleem met de contactrubbers dus niet onnodig de contacten gaan "reinigen".
Er is iets meer aan de hand. Waarschijnlijk zit er ergens een connector half ingestoken oid.
Wat mij verbaast is dat het telkens om en om is. Dat kan er ook op wijzen dat de synth zo staat ingesteld dat hij alleen maar naar de even of oneven noten luisterd.

Back