trucje om trage enveloppes te maskeren

musicheaven

Ouwe rot
hoe doen we dat ook alweer, dat klikje bij bv basgeluiden of geluiden met een snelle attack op een synth met trage envelopes, maskeren?

ik dacht dat het iets was met een square lfo ofzo?

en neen ik denk niet dat mijn synth kapot is, sommige synths hebben gewoon tragere envelopes waarop IK (want het moet dus wel te doen zijn) dit tikje niet kan vermijden, tenzij ik de attack trager zet. maar dat wil ik natuurlijk niet, want dan ben ik mijn punch kwijt.

Het tikje in het begin heb je alleen bij snelle envelopes. Misschien moet je een waveform reset doen?

Welke synth gaat het om eigenlijk? Het lijkt me namelijk wel een heel synthspecifiek probleem waar je het over hebt.

Bedoel je niet snelle envelopes?:) Volgens mij kun je het beste gewoon de gulden middenweg tussen punch en click zoeken. Punch = Click :P

En anders kun je het vast oplossen met een lowpass filtertje met een envelopeje erop waarvan je de attack heel kort zet, maar net iets langer dan de attack van de vca. Maar het resultaat zal ongeveer hetzelfde zijn als wanneer je gewoon de attack ietsjepietsje verder open zet.

Het ligt er natuurlijk ook aan met wat voor waveform je werkt.

bij de microwave xt heb ik dat regelmatig, ook bij andere synths soms

ah zijn dat juist snelle envelopes :)?
ja dat is wat ik nu doe, de envelope van de filter wat trager zetten dan die van de klankenvelope

maar er was ook een trucje met een (square?)waveform ofzo..

Misschien iets met de pulse width zodanig moduleren dat je aan het begin tenminste niet meteen de pulse hebt? Maar ook dan is het effect hetzelfde als gewoon je attack wat trager zetten, en dat is een stuk makkelijker:)

Het "probleem" doet zich bij de meeste Waldorfs voor; hun attack begint bij 0.00000ms terwijl de minimale attack bij veel andere synthesizers net iets trager is. Bij analoge synthesizers kun je denk ik niet eens zo'n snelle attack maken en dus ook niet zo makkelijk zo'n klik. Dus door de attack ietsje trager te zetten, kan ie nog steeds goed sneller zijn dan op de meeste andere synthesizers uberhaupt mogelijk is.

En ik (maar wie ben ik;-)) hoor het verschil tussen 0ms en 1ms attack zelf totaal niet. Maar dat maakt vaak wel het verschil tussen wel of geen click, vanaf 0.15ms hoor ik hem al niet meer bij een blokgolf. Aangezien je het over bass geluiden hebt, denk ik dat het ook haast niet te horen is, aangezien de frequentie van een bastoon hooguit een paarhonderd hz is, wat overeenkomt met zo'n 5-20ms. Een kale sinusgolf in die frequentierange heeft daardoor al een "natuurlijke attack" van een paar milliseconden!

Maargoed nou zal ik mijn mond houden, want het trucje wat je zoekt ken ik ook niet dus dit is offtopic:mexico:

schaack audio- transient shaper om heel wat met je envelope te doen.
of inderdaad een low-pass - high- cut filtertje gebruiken om je klikkie mee weg te hoale

gewoon niet onder de 6ms gaan ?

bij de microwave xt heb ik dat regelmatig, ook bij andere synths soms

ah zijn dat juist snelle envelopes :)?
ja dat is wat ik nu doe, de envelope van de filter wat trager zetten dan die van de klankenvelope

maar er was ook een trucje met een (square?)waveform ofzo..

Je kunt bij de MicroWaves allerlei instellingen doen aan de oscillator, in welke fase hij begint (experimenteer hier mee) en of hij wel of niet reset bij iedere toetsaanslag. Hij zou bij de primitieve waveforms in principe wel in staat moeten zijn om tikloos te werken. Volgens mij heeft MicroWave I nog snellere envelopes (sneller dan een MiniMoog zelfs naar verluidt) en die krijg ik vaak toch wel stil bij de laagste instelling.

-----------

6ms is de snelheid waarbij een envelope dwars door een waveform heen snijdt waardoor de eerste cycle vervormt en dus 'tikt'

-----------

http://www.vintagesynth.com/manuals/MWIIXTXTkManual.pdf

Pag. 43 zie phase, moet op 000 of daar rond om in de buurt staan, zeker niet op free

Ik heb dit ook op mijn mono/poly.
Kan me er ook wel eens aan storen maar meestal hoor je het in de mix niet meer of ik draai toch de attack maar een klein stukje open.

De MP heeft toch geen snelle envelope's?

Het kan ook zijn dat je aan het eind van je polyfonie komt. Dan stopt een noot er plotseling mee en dat kan precies hetzelfde klik-effect geven. Dat kun je voorkomen door de vorige noot net iets eerder te stoppen (enorm pielen in je sequencer dus:P) en hem een beetje release te geven.

6 ms?
heb een keer verschillende envelops door een strobe gestruurd, moog was snel, roland echter meestal zoiets van 6ms minimum (als je de attack op 0 zette).
een lagere attacktijd klinkt vaak als tik , storend dus

dat is nu eens interessante info zie, ik ga er direct mee aan de slag
heeft niets met polyphonie te maken (in dit geval) die phase veranderen ga ik ook eens proberen

Back