It boils down to personal taste. Alle merken hebben hun pros en hun negs. Klein overzicht:
KORG
Algemene voordelen Korg - goeie support, "bekende" sounds, meest gebruiksvriendelijke interfaces.
Korg LE - Goedkoopste keuze. "triton" soundset betekend goeie strings, goeie pads, goeie synths, kutpianos. Sample optie
Korg Karma - Bizarre arpegiator/loop sectie, "triton" soundset betekend goeie strings, goeie pads, goeie synths, kutpianos. Geen sample optie.
Korg Studio "triton" soundset betekend goeie strings, goeie pads, goeie synths, beter pianos vanwege ingebakken EXB08 board (ook los verkrijgbaar voor andere Korg producten)
YAMAHA
Motif - "motif" soundset, betekend redelijke pianos, fantastische Orgels en Electrische pianos, mindere strings en pads matige sampler (maximaal 64mb) gebruiksonvriendelijk. Erg Duur!
S90 - "motif" soundset, uitstekende pianos (triple strike) fantastische Orgels en Electrische pianos, mindere strings en pads geen sampler.
Motif ES - Nieuw produkt in oktober, zelfde als motif + triple strike pianos en waarschijnlijk met ingebakken nieuwe orchestral board, meer sampler mogelijkheden (max 512mb)
Roland vindt ik wat achtergebleven de laatste tijd. De V-synth is wel ok, maar daar zijn de meningen verdeeld over.
Wat kurzweil aangaat denk ik dat deze een beetje overhyped is. Ok je heb een goeie sampler, maar met matige effecten, en je moet er een hele smak geld voor neerleggen. Bovendien zijn deze tamelijk gebruiksonvriendelijk (geen usb, maar scsi, weinig software voor te vinden, kleine gebruikersgroep)
Van EMU ben ik niet echt onder de indruk.