Ohmage Vraag...

talkboxert

De man achter Exceeder
Hee, ik heb een vraag over mijn vintage buizentop (Fender PA 100)

Ik ben op zoek naar een speakerkast hiervoor, maar liep tegen het volgende aan:

De top heeft 2 8 Ohm uitgangen,

1. Is het mogenlijk om een 8 Ohm kast aan te sluiten op een van die uitgangen en de andere uitgang ongebruikt te laten? Of is dat gevaarlijk omdat de andere uitgang dan z'n power niet kwijt kan? (Je hoort wel ns dat je die dingen niet moet aanzetten zonder dat er speakers aan hangen)

2. Zelfde vraag maar dan als ik een van de uitgangen aansluit op een 16 Ohm Cabinet?

3. Mocht dit allemal niet kunnen Is het wellicht mogelijk de 2 uitgangen te combineren (Met een bepaalde kabel of het ding zelf Modden) Zodat ie 1x 16ohm levert?

Sommige speakerkasten hebben de keuze uit 1x16 of 2x8 Ohm, dat zou natuurlijk ideaal zijn maar ik zoek n 2dehandsje en dan heb je t niet altijd voor t kiezen vandaar....

Ik vond ergens een schema, wellicht handig voor de techneuten:

pa100.pdf

door speakers in serie te plaatsen verhoog je de weerstand (R1 + R2)
dus bijvoorbeeld:
4 Ohm + 4 Ohm is 8 ohm(dan heb je dus 2 speakers)

door speakers parallel te plaatsen verlaag je de weerstand ( 1 / (1/R1) + (1/R2) )
dus bijvoorbeeld:
16 Ohm + 16 Ohm is 8 Ohm (dan heb je ook 2 speakers)

Op deze website staat nog meer informatie inclusief een handig uitreken dingetje:P

VEeel Succes;)

er zijn wel ergens losse weerstanden(die het vermogen aankunnen) om een waarde te krijgen.
je moet bijvoorbeeld een 2 Ohm weerstand bijschakelen bij een luidspreker van 6 Ohm om 8 Ohm te krijgen.

je moet wel opletten dat je weerstanden hebt die het vermogen van je versterker aankunnen, maar hierbij is wel sprake van geluidsverlies.

Kan je het schema eens posten?

Het schema staat hierboven :)

Hee, ik heb een vraag over mijn vintage buizentop (Fender PA 100)

Ik ben op zoek naar een speakerkast hiervoor, maar liep tegen het volgende aan:

De top heeft 2 8 Ohm uitgangen,

1. Is het mogenlijk om een 8 Ohm kast aan te sluiten op een van die uitgangen en de andere uitgang ongebruikt te laten? Of is dat gevaarlijk omdat de andere uitgang dan z'n power niet kwijt kan? (Je hoort wel ns dat je die dingen niet moet aanzetten zonder dat er speakers aan hangen)

2. Zelfde vraag maar dan als ik een van de uitgangen aansluit op een 16 Ohm Cabinet?

3. Mocht dit allemal niet kunnen Is het wellicht mogelijk de 2 uitgangen te combineren (Met een bepaalde kabel of het ding zelf Modden) Zodat ie 1x 16ohm levert?

Sommige speakerkasten hebben de keuze uit 1x16 of 2x8 Ohm, dat zou natuurlijk ideaal zijn maar ik zoek n 2dehandsje en dan heb je t niet altijd voor t kiezen vandaar....
er staat geen schema, maar goed;......
je mag hem 4 of 8 ohm belasten.
niet 16 ohm, dan gaat je uitgangstrafo stuk bij wat hogere vermogens.
is alleen om te bouwen met een andere uitgangstrafo.
niet klooien met weerstanden enzo, dat werkt niet goed.
een speaker is geen weerstand.
:mega:

Je kan prima een 16 Ohm cab aan een 8 Ohm output hangen. Alleen heb je minder vermogen. Zolang het maar niet lager dan 8 Ohm wordt. Het is de minimale impedantie die je amp aankan. Bij alles onder de 8 Ohm denkt je amp dat ie kort gesloten wordt.
En het is wel degelijk een weerstands waarde van een speaker. Een hoog vermogen weerstand in serie met je speaker plaatsen kan wel maar is een beetje zonde omdat er dan vermogen in de weerstand gaat zitten. Maar het grootste weerstandvermogen dat normaal verkrijgbaar is is 10w. Je ziet het regelmatig bij tops... maar dan een variabele weerstand en dan heet het een Lpad.

Bedankt voor jullie reacties zover!

Ook even een link naar t schema......

Mijn vraag even toespitsen:

Stel ik koop een Cabinet met een 8 ohm ingang, is het dan schadelijk om maar 1 uitgang van de Fender te gebruiken?

nou, dat zou ik bij een buizenversterker toch maar niet doen.
die kunnen erg naar stuk gaan van misaanpassingen.
:koffie:

Bij 16Ohm zal het niet zo'n probleem opleveren. Ik ben het ermee eens dat wanneer je veel hogere impedanties (vanaf zo'n 30Ohm) er aan gaat hangen dat het goed mis kan gaan. Dit omdat de spanning aan de primaire kant van de trafo nogal op kan lopen en je een doorslagspanning krijgt. Dit gaat alleen op bij buizen amps.

Back