DIY advies gezocht

SynthJuttemis

Ingeburgerd
Na een paar maandjes spelen op mn eerste kist heb ik besloten een nieuwe behuizing te bouwen. Ja natuurlijk iets groter dan de vorige, maar vooral veel handige ingedeeld. Het wordt 2x 126HP met daar tussenin een utilitaire strook voor kabels en wat basis functies zoals passieve mults. Ik heb een schetsje bijgevoegd. Nu wil ik in deze strook 8 'portals'maken, d.w.z. jacks die met elkaar verbonden zijn aan de andere kant van de kist. Ik zie dat dit ook als module set bestaat. Nu vraag ik me af, hoe verbind ik deze? Natuurlijk maak ik met 8 draden de polen aan elkaar die de tips van de inkomende patch cables raken. Ik vraag me alleen af wat ik met de polen ga doen die aarde zijn. Zal ik deze per kant alle 8 met elkaar verbinden of juist ook doorkoppelen naar hun 8 tegenpolen? Een forum lid op modular grid zei: verbindt ze met coaxiale kabels. Dit leek me wat overdreven aangezien patch kabels volgens mij niet eens coaxiaal zijn. Wat vinden jullie?
259082_45807949071d48b21eec0c82cbbf1321_1791291687.png

Last edited by a moderator:
Daar zijn dacht kant en klare modules voor, dacht wel passief, die eea verbinden via een netwerk kabel (utp cat6)

Daar zijn dacht kant en klare modules voor, dacht wel passief, die eea verbinden via een netwerk kabel (utp cat6)
Ja dat had ik gezien. Dus ik dacht UTP kabel is 8 polig dus dan zullen alleen de tips verbonden worden. Maar goed, wat doe ik dan met de GRND polen? Niet verbinden is ook zo wat hè

Ik heb 4 7u cases. Ik moet de 1U rij nog naar het midden verplaatsen bij 2 cases. Zodra deze module beschikbaar is ga ik ze voor hetzelfde doel gebruiken:

Al beschikbaar als 3U:
Op de foto van de achterkant zie ik een 10 pins connector. Ik veronderstel dat er 2 pins gebruikt worden voor de aarding.

Ik heb een aantal Doepfer modules met pin header in/outs aan de achterkant. Die kan ik met deze modules nu ook elders in de case beschikbaar maken.

Ja dat had ik gezien. Dus ik dacht UTP kabel is 8 polig dus dan zullen alleen de tips verbonden worden. Maar goed, wat doe ik dan met de GRND polen? Niet verbinden is ook zo wat hè

Euh,,, ff dubbel checken, volgens mij is pin-9 de gnd vaak. De screening van de netwerkkabel. Weet niet of dit bij iedere kant en klare module zo werkt, en of er per merk een andere oplossing gekozen is. Maar ga ervan uit dat de handleidingen hier wel over moeten spreken (mijn diy editie werkt wel op die manier)

Euh,,, ff dubbel checken, volgens mij is pin-9 de gnd vaak. De screening van de netwerkkabel. Weet niet of dit bij iedere kant en klare module zo werkt, en of er per merk een andere oplossing gekozen is. Maar ga ervan uit dat de handleidingen hier wel over moeten spreken (mijn diy editie werkt wel op die manier)
Dat zou betekenen dat 8 verbindingen samen 1 GRND delen dan. Of begrijp ik het verkeerd?

Dat zou betekenen dat 8 verbindingen samen 1 GRND delen dan. Of begrijp ik het verkeerd?
Dit werkt blijkbaar bij die doepfer module ook zo

If the enclosed network cables are replaced by other ones pay attention that shielded cables are used. Otherwise the common GND connection is missing

Ik heb 4 7u cases. Ik moet de 1U rij nog naar het midden verplaatsen bij 2 cases. Zodra deze module beschikbaar is ga ik ze voor hetzelfde doel gebruiken:

Al beschikbaar als 3U:
Op de foto van de achterkant zie ik een 10 pins connector. Ik veronderstel dat er 2 pins gebruikt worden voor de aarding.

Ik heb een aantal Doepfer modules met pin header in/outs aan de achterkant. Die kan ik met deze modules nu ook elders in de case beschikbaar maken.

bear modules uit utrecht heeft zoiets en het is al beschikbaar, voor shielded cables overigens.
https://modulargrid.net/e/bearmodules-connect
er is ook een 1U, zie zijn etsy

Wat ik geleerd heb is dat een breede koperen plaat het beste is om GND aan te solderen, dus in jou geval zou ik zelf alle gnd aan de jacks in een kring solderen. dat naar de breede strip en dan aan de andere kant van je strip een dikke draad naar je GND op je busboard aansluiten. Ik zou dan de koper strip/plaat zwevend maken. Maar dat is mede belangrijk als je case van metaal, kunstof/ hout is.

Corrigeer me maar als ik het fout heb diy'rs

Edit, misschien is het toch beter om elke GND van elke jack naar 1 punt van de koper strip te solderen en vandaar de andere kant van de strip 1 draad naar je busboard ivm crosstalking...

Laatst gewijzigd:
Back